Ga naar inhoud

Promise IDE raid


Aanbevolen berichten

Hoi, Heb niet zo erg veel verstand van computers (mijn zwager no veel minder) en ben aan het "sleutelen" aan de computer van mijn zwager. Krijg bij het opstarten steeds van promise de melding dat er geen array is geselecteerd. Dit op het MoBo van MSI, de K7T turbo, versie 3.0. Heb al gekeken op de site van MSi en ben tot de ontdekking gekomen dat de promise 20265R on board is. Deze ondersteund IDE Raid 0 en 1. Nu is mijn vraag of deze IDE Raid 0 of 1 het systeem is waarbij twee HDD's samengevoegd worden tot 1 HDD (voor snelheidswinst). Ik heb zelf nl ook een promise kaart, maar die versnelt de enige HDD die ik in mijn computer heb?? Wie helpt ?? macfleet :-?
Link naar reactie
De RAID controller heeft twee aparte IDE aansluitingen die je kunt gebruiken als losse 3 en 4 IDE, maar ook om een RAID array te bouwen. Als je een RAID array wilt bouwen is het handig twee exact dezelfde schijven te hebben. Deze moet je vervolgens aansluiten op de IDE aansluitingen van de RAID controller. Nu kun je een array maken, hierbij heb je de keuze uit een RAID 0 array (striping) of een RAID 1 array (mirroring). Bij striping worden de beide HDD's gebundeld waardoor het lijkt alsof er één grote snelle HDD in je computer zit ipv twee losse langzamere. De datablokken worden verdeeld over beide schijven, dus als er één schijf kapot gaat ben je al je data kwijt. Bij mirroring worden alle datablokken die naar de ene schijf geschreven wordt ook naar de andere geschreven, waardoor de tweede schijf als een backup functioneerd. De totale capaciteit is hierbij gelijk aan de capaciteit van één losse schijf. Een mirror wordt vaak gebruikt in servers, zodat de data veiliger is (als er één HDD kapot gaat, staan de gegevens nog op de ander). Een mirror is met data wegschrijven iets langzamer dan met één losse HDD, maar lezen gaat sneller omdat de RAID controller van beide schijven leest.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...