Ga naar inhoud

Swiftech MCX4000 vs Thermaltake SLK800/900 vs Alpha PAL8942


Aanbevolen berichten

Ik zou ook de papst hebben genomen omdat ik daar goede ervaringen mee heb en omdat ze een goede naam hebben. Ik wil alleen maar aangeven dat het vergelijken 2 verschillende fabrikanten hetzelfde is als appels en peren vergelijken. Voor de rest denk ik dat je wel een goede keuze gemaakt hebt hoor :)
Link naar reactie
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:b21c02bc77="Herr Muller"][quote:b21c02bc77="Red Dragon"] 3db extra is inderdaad 2x zoveel kabaal. 35db vind ik te veel. ik hou 30db aan als grens. alhoewel mijn pc wel meer dan 30db herrie maakt door de CPU fan.[/quote:b21c02bc77] 10db extra wordt ervaren als 2x zoveel lawaai. Mensen denken dat 3db 2x zoveel lawaai maakt, maar dit is niet zo. Ze denken dit omdat ze ooit hebben gehoord dat een tweede fannetje 3db meer geluid maakt. Bv: 2 fannetjes van 26db=bij elkaar 29db. Als je 2 dezelfde fannetjes naast elkaar zet, hoor je maar een klein beetje meer lawaai (iig niet 2x zoveel), terwijl dit wel een toename is van 3db. 3db extra is dus geen verdubbeling van het geluid. [/quote:b21c02bc77] Dat is larie koek, ik weet niet hoe je bij dit verhaal komt maar Decibel is een logeritme, daardoor is 34db wel 2x zo hard asl 31 db. Lees en leer :wink: [quote:b21c02bc77]De decibel (dB) is gelijk aan 0.1 Bel. De Bel is de tiende-logaritme (grondtal 10) van de verhouding tussen twee grootheden: dB = 10.log(I/I0), waarbij I0 een referentieniveau is. De neper (Np) is de natuurlijke logaritme (grondtal e) van de verhouding tussen twee grootheden: Np = ln(I/I0) Een andere manier om er tegenaan te kijken is de volgende. Twee grootheden verschillen 10 dB als de ene 10 keer zo groot is als de andere; ze verschillen 1 dB als de ene 100.1 keer ( = 1.258925412) zo groot is als de andere. Twee grootheden verschillen 1 Np als de ene e2 keer (= 7.389056099) zo groot is als de andere. Het handige van dB en Np is dat bij een vergelijking tussen twee grootheden optellen en aftrekken mogelijk is. Bijvoorbeeld: [b:b21c02bc77]2 keer 'zo hard' is hetzelfde als 10.log(2) dB = 3.01 dB erbij[/b:b21c02bc77].[/quote:b21c02bc77] Bron http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html Dit is puur een wetenschappelijke kijk op de zaak, dat jij het zelf anders ervaart met je voorbeeld van die 2 fannetjes is een andere zaak.
Link naar reactie
[quote:95000b5a57="2FAST"]//RD// Wat draai jij dagelijks dan? Tja, ik heb een fancontroller, dat maakt de keuze van de fan en het afstellen van het geluid iets makkelijker. Heb jij geen fancontroller dan? [/quote:95000b5a57] Ik draai me AthlonXP 2500+ 1833mhz@ 9.5x217fsb dat is dus 2050mhz ongeveer. geheugen loopt dus op 217(434ddr)mhz @ cas2 (5-3-3). temp is stressed 48 graden nu. NIet echt spannende OC maar ik ben er zelf erg tevreden mee. het is sneller dan een AthlonXP 3000+ met deze settings :D ik heb hier nog wel ergens een fanmate liggen van zalman, ik vraag me af of die wel op de antec fan past aangzien er een molex aansluiting op me antec fan zit. met die fanmate van zalman kan ik het toerental van de fan terugschroeven, maar ik vind het geluid wel best zo. wat je bestelling betreft, ik ben benieuwd. ik denk dat je een goeie keuze hebt gemaakt. we horen het wel :)
Link naar reactie
[quote:3af12d994c="Red Dragon"][quote:3af12d994c="2FAST"]//RD// Wat draai jij dagelijks dan? Tja, ik heb een fancontroller, dat maakt de keuze van de fan en het afstellen van het geluid iets makkelijker. Heb jij geen fancontroller dan? [/quote:3af12d994c] Ik draai me AthlonXP 2500+ 1833mhz@ 9.5x217fsb dat is dus 2050mhz ongeveer. geheugen loopt dus op 217(434ddr)mhz @ cas2 (5-3-3). temp is stressed 48 graden nu. NIet echt spannende OC maar ik ben er zelf erg tevreden mee. het is sneller dan een AthlonXP 3000+ met deze settings :D [/quote:3af12d994c] Precies dezelfde fsb als ik heb RD :wink: Vind het wel leuk, de xp 3200+ komt bijna uit, en wij hebben nu de fsb van de volgende serie amd :D Op welke Vcore heb je em eigenlijk staan, ik op 1,85, best wel hoog, maar de temp stressed blijft rond de 50, dus dat is wel goed
Link naar reactie
[quote="Red Dragon"][quote="Herr Muller"][quote:37c90476aa="Red Dragon"] Dat is larie koek, ik weet niet hoe je bij dit verhaal komt maar Decibel is een logeritme, daardoor is 34db wel 2x zo hard asl 31 db. [/quote:37c90476aa] hier haal ik het vandaan :wink: : Er zijn nog veel meer bronnen, maar 3 bronnen lijken me wel genoeg. [quote:37c90476aa]Het menselijk gehoor werkt ook min of meer volgens een logaritmische schaal. Een toename van 3 dB ervaart de mens als "iets harder", terwijl de geluidsdruk in Pascal dan 2x zo hoog is. [/quote:37c90476aa] [url=http://www.heuff.nl/Services/Tech-docs/faq_geluid/faq_geluid.htm]bron[/url] [quote:37c90476aa]2 boormachines van 75 dB(A) elk geven samen geen 150 dB(A), maar 78 dB(A). Die 3 dB(A) verschil horen we maar net. Iedere verdubbeling van een aantal geluidsbronnen (van eenzelfde bronsterkte) levert een toename van 3 dB(A) op. Omgekeerd geeft een halvering van een aantal geluidsbronnen een daling van het geluidsniveau met slechts 3 dB(A). Om het geluidsniveau met 10 dB(A) te verlagen, moeten we het aantal bronnen tot 1/10 verminderen; 10 dB(A) minder vinden de meeste mensen een half zo hard geluid.[/quote:37c90476aa] [url=http://www.angelfire.com/wi/windmolens/geluid.html]bron[/url] [quote:37c90476aa]Het oor reageert niet lineair op geluidsdrukveranderingen :-een toename van het geluidsdrukniveau met minder dan 1 dB(A) is praktischniet hoorbaar;-een toename van het geluidsdrukniveau met een waarde tussen 1 en 3 dB(A)blijkt juist waarneembaar;-een toename van het geluidsdrukniveau met 5 dB(A) wordt ervaren alsduidelijk merkbaar;-een toename van het geluidsdrukniveau met 10 dB(A) wordt ervaren als een verdubbeling van het lawaai[/quote:37c90476aa] bron: [url]www.bis.vlaanderen.be/voorbeeld/preventie.pdf[/url]
Link naar reactie
[quote:4ce86522b7="Red Dragon"]Ik moet zeggen dat Herr muller goeie bronnen aandraagt. ik leg me er dan ook bij neer bij het feit dat hij gelijk heeft.[/quote:4ce86522b7] Agree with that. Mag BTW best gezegd worden dat Herr Muller IMHO al vanaf zijn entree direct een zeer goede en nuttige forummember is die echt verstand van zaken heeft en de discussie niet uit de weg gaat. Dat soort mensen hebben we nodig ;)
Link naar reactie
Zoooww! Lekker ding die Swiftech is echt goed!!! Ik heb hem met gewone schroeven bevestigd omdat 1 vd standaard schroefen afgebroken was. Maar dit werkt mogelijk nog beter. Stressed Temp @ 3220 (!) Mhz @ 1.88v = 50 graden!! Ik heb alleen nog niet mijn 92mm fan erop kunnen zetten, want er miste een stel schroefjes :( die worden alsnog opgestuurd! Dit was dus met de 70x70mm fan van de TT volcano 7+ in de high (12v) stand, dus wel een takke herrie! 3dmark: http://service.futuremark.com/compare?2k1=6454281
Link naar reactie
[quote:a2d3651e3f="CV"]Yep, dat is hij zeker, hij weet waar hij het over heeft. Waar blijft trouwens de rest van de GOT members die je zou meenemen Herr Muller? :wink:[/quote:a2d3651e3f] Ik heb niet echt een 'vriendenkring' opgebouwd @ GoT. Imo is de 'sfeer' daar niet zo goed. Ik ga hier geen betoog houden met dingen die mis zijn aan GoT, maar volgens mij is het forum te groot, te onpersoonlijk en n00b-onvriendelijk(<-- veel irritatie bij andere users). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat GoT fout is. Imo is het een [b:a2d3651e3f]zeer[/b:a2d3651e3f] nuttige informatiebron omdat bijna elk onderwerp/(specifiek) computeronderdeel wel te vinden is mbv de search/faq. Laatst had ik bv info nodig voor een tweedehands mobo (8k3a) en op GoT waren een paar duizend (!) posts over dat mobo. Als ik andere wil helpen op een relaxte manier, dan lijkt het me hier wat 'gezelliger'. Hier krijg je geen ban of 20posts aan commentaar als je één keert iemand niet zo aardig behandeld (hoop ik :wink: ) (dit is gewoon een voorbeeld hoor, ik heb nog nooit een warning/ban/ruzie/iets in die richting gehad) Maja, tot zover mijn offtopic mening over GoT en dit forum. @2fast: leuk dat hij je goed bevalt :), maar wat waren je temps @ deze snelheid/Voltage met de tt? edit: hmmm, tis toch best wel een 'betoog' geworden eigenlijk :(
Link naar reactie
Met dit voltage 1.88v en op 3200 Mhz had ik met de TT cooler+fan@high stand een temp van 65+ graden. Daarom was 3200 Mhz niet meer stabiel, na een minuut of tien. De cpu bootte amper op 3220 Mhz nu loopt ie zelfs een 3dmark uit. Nu zit ik op 50-51 graden stressed op de high stand, op low zal dit zo'n 54-55 zijn, maar dat is dus nogsteeds totaal geen prob. Wel gemerkt dat die TT 70mm fan echt een goed ding is, want een Artec 80mm casefan werkte voor geen meter temps van 65+ ik schrok me rot! Waardeloos ding dus, nu nog ff wachten tot mijn 92mm papst fan erop kan en dan is ie af :)
Link naar reactie
Klopt RD, maar dat was met de videokaart op standaard snelheden :o en de driverinstellingen op goede kwaliteit, met vanalles op de achtergrond. Ik had het alleen ff getest of de cpu stabiel was op die snelheid.. vandaar, ik wilde dus niet afhankelijk zijn dat de videokaart bv vastloopt. Als ik mijn radeon 9700 'gemod' heb, dwz dat ik die socket A koeler erop heb zitten én een voltage mod erop heb, dan zal ik een schone windows install doen en een zo hoog mogelijke score voor mijn systeem neerzetten. :)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...