Ga naar inhoud

Swiftech MCX4000 vs Thermaltake SLK800/900 vs Alpha PAL8942


Aanbevolen berichten

Goeienacht, Ik ben niet meer zo te spreken over de koelprestaties van mijn TT vulcano 7+, :( de idle temps naar 48+ op 1.76v en stressed richting de 58 gaan me een beetje de keel uit hangen. Heb de cpu al wat terug geschoeft naar 3120 Mhz @ 1.725 volt (is werkelijk 1.76) maar het loopt allemaal niet zo lekker meer (vroeger haalde ik @ 1.8v de 3200 Mhz dat kan ik inmiddels wel een beetje vergeten). Ik heb de koeler al losgehaald en schoongemaakt en verder alle kabels in de kast super netjes (al zeg ik het zelf) weggewerkt maar het helpt weinig :( mobo temp gaat trouwens na een uurtje C&C generals @ 4x fsaa 8x aniso al naar 36 graden), inclusief 3 casefans en 1 blowhole (totaal 4 fans) Ik heb nu al een paar uur reviews zitten lezen over verschillende heatsinks/koelers en ben al een stukkie wijzer. Ik wil het zoals de topictitel al aangeeft nu écht goed doen (die krengen zullen inclusief fan op +/- 100 euro uitkomen :o ) De Swiftech MCX4000 komt overal super goed uit de testen, en dat lijkt me dus wel wat, toch is zijn Thermaltake SLK800 én 900 toch ook zeer indrukwekkend, vooral dat inmense koperen koelblok. Helaas zullen die wel heel erg zwaar worden en vind ik de constructie met die klipjes om de koeler niet optimaal, de Alpha PAL8942 heb ik er wel tussen gezet maar eigenlijk valt die al af, de koelprestaties zijn voor het geld toch wat minder dan de andere 2. Aan jullie de vraag: [color=blue:d6fdc666e7]Welke moet ik nemen?[/color:d6fdc666e7] Ik heb nu mijn tt volcano 7+ altijd in low stand staan (25 db ofzo), dan komen de andere onderdelen er boven uit, in de medium stand (37 db) vind ik hem al irritant, dus ik wil graag een Fan die <34 DB produceert.. die grote delta fan op 12v maakt een takke herrie, maar als ik hem nou op de fancontroller aansluit en op 5v zet, dan moet ie toch nog flink goed koelen, beter dan een 80mm artec fan neem ik aan!? en 2: [color=red:d6fdc666e7]Welke fan dus daarbij?[/color:d6fdc666e7] (kan trouwens ook de volcano 7+ fan gebruiken, maar denk dat er betere zijn) Plaatjes van de koelers: Alpha PAL8942 met Delta FFB0812SHE - 80 x 80 x 38 [img:d6fdc666e7]http://shop.freezinghardware.nl/pictures/172-199G.JPG[/img:d6fdc666e7] Swiftech MCX4000 met YS-Tech 1270155B-2F - 80 x 80 x 25 mm. [img:d6fdc666e7]http://shop.freezinghardware.nl/pictures/557-589G.JPG[/img:d6fdc666e7] Thermaltake SLK900 met tornado fan [img:d6fdc666e7]http://www.hardcoreware.net/image.php?src=1268&ts=1047548307[/img:d6fdc666e7]
Link naar reactie
  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Ik heb de socket A versie van dat Swiftechblock, de 462MCX-BA en ben daar tevreden over. Hij koelt zelf met een prut YS-tech 34dba fannetje mijn 2000+ Palomino nog tot 55 graden stressed en er zit behoorlijk wat stof in. In zijn glorie dagen was hij uitgerust met een Delta 80HP en zo koelde hij mij 2000+ stressed beneden de 40 graden, wat beestachtig goede temps zijn voor een OC'de Palomino. Zelfs op 2.2V hield hij hem stressed nog onder de 50~52. Een 0,13micron zal hij met gemak heel laag houden. Die fan maakt echter een takkeherrie dat wil je niet weten. Als je een echte die-hard ben kun je het doen, maar het lijkt net of de formule 1 in je huis gehouden wordt.
Link naar reactie
Nou... zo'n diehard ben ik niet, en ik wil geen F1 geluiden in mijn slaapkamer :wink: Die Swiftech MCX4000 kan je nl ook alleen als heatsink kopen en dan nog een losse fan erbij, dat is ook wat ik wil gaan doen, die fan die op het plaatje staat wil ik absoluut niet want die is klein en maakt een takke herrie (heb ik laatst bij een pc-zaak hier in almere mogen horen). Een donkere 'brom' is minder irriterend dan een hoog 'gezoem'. De Swiftech MCX4000, is denk ik de beste heatsink van de 3 (of niet!?) en daar moet dus nog een goede 80mm fan bij, die erg goed koelt maar toch niet veel geluid maakt.. Ik heb hier een Artec casefan liggen, die is erg stil zelfs op 12v. Die delta fan die op Alpha PAL8942 zit, die maakt ook een inmens kabaal, op 5v zal dat denk ik een stuk minder zijn en nogsteeds goede koelprestaties geven, door zijn grootte.. Zou die Delta FFB0812SHE - 80 x 80 x 38 fan op dat Swiftech MCX4000 passen? Dan heb je een top duo denk ik :) Wel met mijn fancontroller op 5v zetten natuurlijk anders heb je een straaljager.. :(
Link naar reactie
Ik heb zelf de Thermalright SLK 900, ben er erg over te spreken, zit ook niet aan de socket vast dus geen gevaar met breken enz. Je moet alleen ff op de site kijken of ie op je mobo past. Ik weet niet hoe de koelprestaties van de Swiftech MCX4000 zijn, maar de MCX462 van Swiftech kan niet tegen de SLK 900 op, nog een voordeel is een 90MM fan die erop past, die heeft dus voor minder toeren meer luchtverplaatsing en minder lawaai.
Link naar reactie
Swiftech MCX4000 zit idd ook direct op het mobo en daar kan ook een 90mm fan op volgens de swiftech site [img:6daa678a20]http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCX4000/MCX4000%2Bx630.jpg[/img:6daa678a20] 90 mm fans, with the provided brackets. Toch is deze misschien wel beter (80mm) [img:6daa678a20]http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCX4000/mcx4000DT.jpg[/img:6daa678a20] //CV// Mooie overklok! Wat zijn jou temps?
Link naar reactie
Zijn nu 55 graden stressed met een TT smartfan (meer kan ik em niet stressen, want ben al 11 uur prime95 aan het draaien :wink: ) , maar heb al van verschillende mensen gehoord dat de temp meters van abit veel te hoog aangeven. Koelblok voelt ook niet warm aan. Op mijn andere mobo waren de temps op standaard snelheid maar iets van 35 graden, lijkt me ook sterk, maar ik bedoel wat een verschil tussen die 2 mobo's :roll:
Link naar reactie
Tuurlijk koop je het blok los van de fan, dat snap ik ook wel, maar omdat je om een goede fan vroeg. Ik zou zeker geen Delta fan nemen als ie op je slaapkamer staat, zelfs op 5V maken die dingen nog een takkeherrie en bovendien zijn ze nog flink duur ook. De Thermalright SLK900 koelt idd beter dan de Swiftech 462MCX-BA, maar dat hij er echt niet tegen op kan is echt overdreven. Ik denk dat je met zowel een Swiftech MCX4000 als met een Thermalright SLK900 heel goede temps haalt. Ik geef zelf een lichte voorkeur aan de Thermalright, omdat ik die in de tests die ik heb gezien steeds iets beter presteerde. Je zou er een 90x90mm YS-tech silent fan oid op kunnen schroeven, die dingen hebben wel een redelijk prestatie/geluids verhouding.
Link naar reactie
Ja, is ook overdreven Marcel :roll: Scheelt vaak maar 1 of soms 2 graden dus dat is eigenlijk niks :wink: Maar ik denk dat dat allemaal niet zo'n verschil meer maakt bij die lage temperaturen, het enige dat je nu kunt doen om lagere temps te krijgen is waterkoeling.
Link naar reactie
[quote:f47ad83000="2FAST"]Swiftech MCX4000 zit idd ook direct op het mobo en daar kan ook een 90mm fan op volgens de swiftech site ***plaatje*** 90 mm fans, with the provided brackets. Toch is deze misschien wel beter (80mm) *** plaatje*** [/quote:f47ad83000] waarom denk je dat de 80 mm beter is dan de 92 mm? normaal gesproken is een 92 mm fan stiller dan een 80 mm fan. zou persoonlijk of voor de 90 mm variant van de Swiftech gaan, of de Thermalright. zou wel zorgen voor een goeie fan op de Thermalright bijvoorbeeld. maat van me (diniz) heeft ook de SLK 900 met een 92 mm Papfst erop, en die haalt niet echt super temps momenteel. @// CV: jah WC is dan misschien wel een betere optie, maar wat kost dat T.o.v een normale luchtcooler. als je de Thermalright of Swift neemt, dan ben je incl Fan iets van 60-70 euro kwijt. de goedkoopste WC kit begint bij 100 euro ofzo. en dan heb je ook nog een simpel setje ook nog. vraag is dan, vindt je het acceptabel zoveel extra geld in je koeling te steken?
Link naar reactie
Ik heb idd de SL-900u. @1.7V is hij 46 graden idle en 54 graden stressed. Ik heb er een stille papst op. Mijn case temp is 32~34 graden, doe moet ik nog verder naar beneden drukken. Mijn xp 1700+ loopt nu op 2328MHz, en de rek is er nog niet uit. Maar dan loopt de temperatuur dus zo hoog op. Stilte en tot in de hoogte ocen, zonder een duur WC zetje wordt het heel moeilijk.
Link naar reactie
Ik heb zelf een Thermelright SLK-800 met een simpele Antec 80x80x25mm fan met 3 blauwe ledjes erin, deze maakt 30db herrie. deze combo houd bij een OC van 1833mhz @ 10x220 2200mhz stressed mijn cpu op 52 graden. Ik zou dus voor een SLK-900U gaan met een 80mm of 92mm fan die niet al te veel kabaal maakt. ik moet erbij zeggen dat ik geen ervaring heb met Swiftech of Alpha.
Link naar reactie
Ik heb dezelfde keuze als jouw gemaakt voor mijn AMD. Ik had toen de keuze tussen een mcx462 (bijna hetzelfde als mcx4000 alleen voor amd) en een slk900. Qua prijs maakt het bijna niets uit. Swiftech koelt iets beter met dezelfde 80mm fan, maar dat scheel maar een 1 of 2 graden. Ik ben uiteindelijk toch voor de swiftech gegaan omdat je daar een fanadapter op kan zetten met een 120mm fan (in mijn geval titan). Je hebt zo een enorme airflow (79cfm) terwijl je relatief weinig geluid hoort (32db). Ik heb de fan op mijn baybus aangeschakeld zodat ik hem langzamer kan laten draaien als de cpu niet zwaar wordt belast. Het koelt echt fantastich: Op vol fanvermogen: AMD t-bred B 1700+ @ 2300mhz @ 1,88V @ 44 graden na 3uur burnk7. Ik neem aan dat de mcx4000 niet zoveel verschilt van de mcx462+. Mijn advies is dan ook: mcx4000 + fanadapter+ 120mm fan (titan/papst) + evt fanregeling (baybus of zalman fancontrol ding oid)
Link naar reactie
[quote:0399606666="diniz"]Dan ben ik ook wel benieuwd naar jou casetemp...[/quote:0399606666] 27 graden. Casefans: 2x 80mm outtake. Antec truepower 430W met dual fan (een 92mm fan die lucht wegzuigt van de cpu naar de voeding heatsink en 1 80mm fan die die de lucht weer uit de voeding naar de buitenlucht blaast) En 2x80mm intake. Dat alles in een chieftec dragon kast, die op de grond staat (scheelt altijd weer een paar graden met een kast die op je bureau staat.) edit: in mijn vorige post was ik vergeten te zeggen dat ik geen slk900 icm fanadapter heb gekozen omdat het lastig is om die erop te zetten. Bij de swiftech schroef je hem er zo op, terwijl je bij de thermalright zelf iets creatiefs moet bedenken (misschien met tiewraps oid).
Link naar reactie
[quote:fd71047243="Herr Muller"]edit: in mijn vorige post was ik vergeten te zeggen dat ik geen slk900 icm fanadapter heb gekozen omdat het lastig is om die erop te zetten. Bij de swiftech schroef je hem er zo op, terwijl je bij de thermalright zelf iets creatiefs moet bedenken (misschien met tiewraps oid).[/quote:fd71047243] Hmm das idd een goeie :) Ik heb vanmorgen om 9 uur die gasten van freezinghardware.nl gemaild om te vragen wat ze me aanraden en wat het zou kosten. Swiftech MCX4000 (zonder fan) + 80->120mm fanadapter + 120mm fan.. en wat het me dan ging kosten.. tot nu toe geen reactie, hoop dat ze maandag wat mailen, maar dit is niet zo best, meeste pc-zaken mailen toch wel binnen 2 uur, óók op zaterdag
Link naar reactie
[quote:adc14fc199]Ik heb vanmorgen om 9 uur die gasten van freezinghardware.nl gemaild om te vragen wat ze me aanraden en wat het zou kosten. Swiftech MCX4000 (zonder fan) + 80->120mm fanadapter + 120mm fan.. en wat het me dan ging kosten.. tot nu toe geen reactie, hoop dat ze maandag wat mailen, maar dit is niet zo best, meeste pc-zaken mailen toch wel binnen 2 uur, óók op zaterdag[/quote:adc14fc199] Freezinghardware is duur en ik kan me niet voorstellen dat ze die coolers zelf hebben getest (dus een objectief advies kunnen geven). Koop liever iets bij [url=www.oc-shop.nl]oc-shop[/url] of misschien bij (geen echte aanrader omdat oa: beperkt assortiment en slechte/geen levertijd) [url=www.perfect-systems.nl]perfect-systems.nl[/url] Bij oc-shop.nl verkopen ze nu ook alles wat in het assortiment van [url=www.pc-cooling.de]pc-cooling.de[/url] staat. Dat is erg veel. OC-shop.nl is ook nog redelijk duur, maar het scheelt altijd nog wat met freezinghardware. edit: [url=http://www.overclockers.com/articles373/]Dit[/url] is een erg gemakkelijk linkje naar een vergelijking van cpu koelers voor AMD (scroll even naar onder (halverweg pagina) voor AMD). De slk900 heeft daar een C/W van 0,22 tegen een C/W van 0,26 voor de mcx462+. Dat is nog een redelijk groot verschil. Uitgaande van een cpu die 60W verstookt zou dat (0.26-0.22)*60= 2,4 graden schelen. Echter, ze hebben daar een 84cfm @ 55db 80mm fan gebruikt. Er is daar helaas niet getest met een 120mm fan (mijn 120mm fan levert 79dfm@32db) Als je een 80mm fan wilt gebruiken zonder dat je pc boven je stereotoren uitkomt, krijg je maximaal ongeveer 40cfm. Op die site hebben ze ook de slk900 getest met de fan op ongeveer 40cfm(3000rpm ipv 5700). De temperatuur steeg toen met 4 graden. Dus: slk900 icm 84cfm fan is 2,4 graden kouder dan mcx462+ met 84cfm. slk900 icm +/-40cfm is 4 graden warmer dan slk900 icm 84cfm Conclusie: mcs462+ icm 84cfm fan koelt beter dan slk900 icm 40cfm. edit2: heu, het is allemaal een beetje onoverzichtelijk geworden, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Link naar reactie
Zaterdag maillen ze waarschijnlijk gewoon niet en maandag is het bevrijdingsdag en is het maar de vraag of ze werken. Freezinghardware is een prima shop en zo duur is het niet vind ik. OC-shop ben ik ook erg tevreden over, alleen duren postorders daar vaak nogal lang. Bij de OCshop hebben ze zeker verstand van zaken (ben er een paar maal zelf geweedt) en zijn ze zelf ook heel erg bezig met testen van koeling etc. Je hoeft ze niet te mailen wat ze adviseren, want dat is Swiftech :D Alles loopt daar op Swiftech, ze zijn er bezeten van ;) Van Freezinghardware weet ik niet in hoeverre ze ook echt verstand van zaken hebben, ik heb ze nog nooit gemailed, alleen georderd en snel ontvangen, nette facturen en altijd snoep in de doos :)
Link naar reactie
[quote:484537306e="Marcel de Reus"]Van Freezinghardware weet ik niet in hoeverre ze ook echt verstand van zaken hebben, ik heb ze nog nooit gemailed, alleen georderd en snel ontvangen, nette facturen en altijd snoep in de doos :)[/quote:484537306e] lol. Ik wacht liever paar daagjes dan dat ik 20euro meer betaal. /me is maar een arme scholier :cry:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...