Ga naar inhoud

Biostar mobo/Award BIOS ziet grote harde schijf niet


Aanbevolen berichten

Ik heb een Maxtor 80 Gb gekocht, maar mijn mobo en BIOS zien hem helemaal niet. Ik wil wel eventueel flashen (liever dan de Maxtortool voor grote schijven te gebruiken, want deze laat zich moeilijk weer verwijderen, naar het schijnt, mocht dat ooit wenselijk zijn), maar na wat speurwerk kan ik maar 1 update vinden op de site van Biostar en volgens mij is deze niet om grote schijven te herkennen. Wie weet iets meer? :-? Mobo: Biostar M6TZA (1.x) Bios: Award versie 4.51 PG date 06/03/1999 Op de site van Biostar staat dat als ik ga flashen dat ik dan in dos moet opstarten zonder autoexec.bat en config.sys. Hoe moet dat, die laden zich toch vanzelf? Hoe komt het trouwens dat windows XP deze schijf wel ziet en het BIOS en windows 98 niet?
Link naar reactie
win XP ziet de schijf wel maar gebruikt hem niet volledig je moet idd de bios flashen of de MAXBLAST gebruiken flashen doe je door in DOS safemode op te starten (tijdens het opstarten op F8 drukken) en in de commandline naar het flashprog en de flashrom te verwijzen (bij WIN 98 of XP fat32) je kunt ook een opstartdiskette maken (bij XP NTFS zou ik niet anders weten) en hierop het flashprog en de rom zetten en van de diskette het flashprog draaiien weet je zeker dat een nieuwe bios de nieuwe grotere schijven ondersteunt? waarom MAXBLAST moeilijk te verwijderen?
Link naar reactie
Een collega van mij zei dat Maxblaster diep in je systeem gaat zitten en moeilijk te verwijderen is. Dus daar begin ik liever niet aan. Of heeft iemand hier andere meningen over? Bij de beschrijving op de site van Biostar ( www.biostar.com.tw ) over de update staat niets over ondersteuning voor grote schijven, alleen iets voor IRQ5 en USB, dus ik ben bang dat ik aan die update niks heb. Kent iemand misschien andere sites waar meer updates beschikbaar zijn? Ik heb een mail gestuurd naar biostar en hun antwoord was: "Hello! HDD with this capacity you can only use with an external IDE controller." Wat bedoelen ze hier mee? Trouiwens, XP ziet de schijf bijna helemaal (76,1 GB), maar omdat ik ook 98 draai en die ziet niks, zou ik graag dit probleem oplossen. :cry: Thanx
Link naar reactie
je haalt een paar dingen door elkaar denk ik, XP ZIET de schijf wel maar kan maar bv 30 gb gebruiken (een beroemde LBA grens) XP haalt de info uit de firmware van de schijf denk ik en niet uit de bios weet niet of je met schijfbeheer in XP meerdere (kleiner dan 30 gb) partities zou kunnen aanmaken om genoemd probleem te omzeilen, heb dit niet geprobeerd, denk het niet overigens wil je je schijf optimaal benutten kun je idd ook een losse controller kopen, dat is een pci kaartje met een of twee IDE-poorten erop, kosten ongeveer 50 euro maximaal goedkoper blijft dan MAXBLAST :wink: de standaard fdisk van win98 schiet wrsch ook in de stress van de grote schijf, gebruik een ander prog of de laatste versie
Link naar reactie
Ik heb de schijf al gepartioneerd in 3: 1 voor XP (15 Gb) 1 voor data (30 Gb) en nog 1 voor data (35 Gb). heb dit gedaan met XP cdrom. Wel vreemd vond ik het dat de eerste 2 parts wel in FAT32 geformatteerd konden worden en de derde alleen in NFTS. Maar volgens mij gaat FAT 32 maar tot 30 Gb dan. Ik heb XP er al op staan en ook op de 2e part. heb ik al gegevens weggeschreven. Dus misschien werkt de schijf toch wel met XP buiten het BIOS om???? Ben nu bezig om de jumpers anders te xetten zodat BIOS de schijf als kleiner ziet (Stond op Maxtor-site). Maar dan zal ik toch wel maxblaster erop moeten zetten denk ik. Ik blijf het vreemd vinden dat een gerenomeerd mobo-fabrikant geen updates voor deze toch vaak voorkomende kwestie (denk ik) uitbrengt.
Link naar reactie
ik zou gewoon maxblast gebruiken, anders moet je weer geld uitgeven aan een pci ide kaartje. een vriend van mij draait een 40 gb schijf op een oudere pc (pII 233) en hij heeft daar geen problemen mee. de schijf is van western digital en gebruikt ook een speciaal proggie (ez-bios) om hem te kunnen gebruiken op zo'n oude pc. dat proggie is ook weer vrij makkelijk te verwijderen, dus ik zie het probleem niet....
Link naar reactie
Ik wil met 98 en XP werken. Op mijn oude schijf staat nog 98 en die wil ik ook blijven gebruiken. Met de jumpersettings is het niet gelukt. Dan maar Maxblast. Maar ik ga dadelijk eerst de nachtdienst in, dus dat zal wel morgen worden voordat het werkt. Moet nl. eerst nog kijken hoe dat dan weer moet.
Link naar reactie
volgens mij moet je jumpers en maxblast allebei proberen om de zaak aan het werk te krijgen. bij mijn western digital schijf moest ik twee jumpers plaatsen, op die manier houd de schijf het bios voor de gek, zodat je met de schijf kan opstarten, en daarna moest ik een stukje software gebruiken (in jouw geval Maxblast) om de volledige grootte van de schijf te kunnen benutten...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...