Maus0611 Geplaatst: 22 november Delen Geplaatst: 22 november Op 13-11-2024 om 11:31, Lampje zei: Maus, Ik begrijp je poging tot elimineren van de oorzaak, maar zo gaat het niet goed. Hoi lampje Ik volg het even niet maar leer graag. Ze worden enkelpolig geschakeld, Ok. Maar er is geen storing op het moment dat de stekker erin gaat, dus geen stroomlek ondanks dat er maar één kant afgeschakeld is. Pas als de machine de enkele pool erbij schakelt van een component, is het probleem. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 22 november Delen Geplaatst: 22 november Op 11-11-2024 om 18:03, Hans Blom zei: Bij het aanzetten van mijn Bosch WAE P0FG/18 FD 9002600256 wasmachine sluit aardlekschakelaar hem af na enkele seconde. Dit is wat TS stelt. En de aan-uit schakelaar (of veiligheidsrelais) is de enige schakelaar in de machine die over het algemeen dubbelpolig is uitgevoerd. Pas dan komt er ongeacht de stand van de contactstop de spanning op de machine. En dan is het maar de vraag aan welke zijde van het circuit de aardsluiting zit. Zit de sluiting dicht bij de zijde waar de nul aangesloten zit, dan zal er waarschijnlijk niets gebeuren. Zit de sluiting dicht bij de faseaansluiting dan gaat de aardlek eruit. En dan is het nog afhankelijk van hoe de kring geschakeld is. Wordt de fase geschakeld, dan gaat hij er pas uit als het element gevoed wordt door het verwarmingsrelais, en als de nul geschakeld wordt, dan gaat hij er onmiddellijk uit en wacht niet tot het verwarmingsrelais schakelt. Dus kun je niet stellen dat je de fout met zekerheid kunt vaststellen door een programma te kiezen wat geen verwarming gebruikt. Want je weet niet welke positie de contactstop heeft. Zet je die andersom, dan zal de reactie totaal anders zijn. De enige juiste methode is op het element beide aansluitingen los te halen. Dan weet je zeker dat het element de dader is. Want er kan natuurlijk ook nog een sluiting zitten in een kabelboom, die over een scherpe rand van het chassis schuurt. We hebben dat ruim 2 jaar geleden ook al eens besproken. Blijkbaar heb je dat niet helemaal begrepen. zie: https://community.kieskeurig.nl/topic/187164-aardlekschakelaar-springt-eruit-bij-inschakelen-wasmachine/ Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 22 november Auteur Delen Geplaatst: 22 november Beste Maus Ik begrijp je vraag maar ben tot de conclusie gekomen dat de hr Lamp enigsinds verwarrend commentaar levert met onlogische suggesties en onaangename verwijten aan mijn adres. Toch heb ik hem gevolgd, in die zin dat mogelijk het verwarmingselement de oorzaak zou zijn. Ik heb daarom een nieuwe wasmachine gekocht. Helaas werd daarmee het probleem niet opgelost. Vervolgens heb een electro monteur gevraagd in de stoppen kast de betreffende aardlekschakelaar te vervangen daarmee werd jhet probleem opgelost, dus hoewel slechts twee jaar oud, bleek deze schakelaar wispelturig gedrag te vertonen en ook bij geen belasting de stroom er uit te gooien Al met al een ingewikkelde en ook dure zoektocht maar momenteel functioneert alles naar wens Groet hans Blom Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 22 november Delen Geplaatst: 22 november Op 11-11-2024 om 18:03, Hans Blom zei: Ik heb hem op een andere geaarde aardlekschakelaar /andere groep aangesloten maar daar geeft die het zelfde probleem. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 22 november Delen Geplaatst: 22 november 2 uren geleden, Hans Blom zei: Vervolgens heb een electro monteur gevraagd in de stoppen kast de betreffende aardlekschakelaar te vervangen daarmee werd het probleem opgelost, dus hoewel slechts twee jaar oud, bleek deze schakelaar wispelturig gedrag te vertonen en ook bij geen belasting de stroom er uit te gooien Helaas heb je geen enkel verstand van electrotechniek, maar daarnaast bent je stronteigenwijs, ook nog eens oneerlijk en liegt dat het gedrukt staat. Dat neem ik je ten hoogste kwalijk. Jammer he? Dat iedereen alles terug kan lezen, hoe het proces wel precies is verlopen? Want dan worden jouw leugens wel pijnlijk zichtbaar. Deze misdragingen vind ik dusdanig ernstig, dat je op dit forum niet meer welkom bent, en zal ook dit draadje sluiten. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten