Hans Blom Geplaatst: 11 november Delen Geplaatst: 11 november Beste Harry Bij het aanzetten van mijn Bosch WAE P0FG/18 FD 9002600256 wasmachine sluit aardlekschakelaar hem af na enkele seconde. Ik heb hem op een andere geaarde aardlekschakelaar /andere groep aangesloten maar daar geeft die het zelfde probleem. Als ik hem aansluit op een niet geaard stopcontact dan doet hij het gewoon, stopt niet en is die ogenschijnlijk geheel functioneel, maar dat klinkt niet veilig Nu weet ik niet of de netfilter hiervan de oorzaak zou kunnen zijn en ... of die inderdaad dit verschil tussen geaard en niet geaard functioneren verklaart ?? Heel graag je advies Gr Hans Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 12 november Delen Geplaatst: 12 november Harry zit helaas niet meer op dit forum. Als de aardlek eruit gaat dan is als eerste verdachte het verwarmingselement. Dan is het een kwestie van de aansluitingen van het element afkoppelen. En weer testen. 14 uren geleden, Hans Blom zei: Als ik hem aansluit op een niet geaard stopcontact dan doet hij het gewoon, stopt niet en is die ogenschijnlijk geheel functioneel, maar dat klinkt niet veilig Dat klinkt niet alleen als onveilig, dit is zelfs levensgevaarlijk, want de machine staat dan volledig onder spanning en bij aanraking moet je dan maar hopen dat de aardlekschakelaar niet blijft kleven. Een aardlekschakelaar controleert alleen of de stroom in de ene draad gelijk is aan die in de andere draad. Pas op het moment dat jij de machine aanraakt gaat er een stroom lopen naar aarde en ziet de aardlek een verschilstroom. Hopelijk niet via je hartstreek. Het is niet voor niets dat er op de schakelaar een tekst staat, dat de testdrukknop maandelijks gebruikt moet worden. En wie doet dat ? NIEMAND!! Dus daar maar op vertrouwen, dat een aardlek het altijd doet, is gewoon Russisch Roulette. Is het element het niet, dan is het een kwestie van de stekkers trekken van de componenten als de motor, pomp, of sensoren en de bekabeling nalopen op punten, waar de kabels ergens de stalen delen raken en door trillingen de isolatie is weggesleten. Het ingangsfilter zou ook kunnen, maar komt in de praktijk zeer weinig voor. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Maus0611 Geplaatst: 12 november Delen Geplaatst: 12 november Verwarming proberen uit te sluiten, door een programma te kiezen als centrifugeren (pomp en motor test) of spoelen (watertoevoer + motor test). Als dit goed gaat is zeer waarschijnlijk het verwarmingselement stuk. Ik zal het ook maar even herhalen, NOOIT aansluiten zonder aarde om dit 'even te testen', levensgevaarlijk voor degene in de ruimte en ook eventueel andere plekken in huis. De waterleiding is gekoppeld aan de machine en kan ook zomaar onder stroom komen te staan in een andere ruimte. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 13 november Delen Geplaatst: 13 november 12 uren geleden, Maus0611 zei: Verwarming proberen uit te sluiten, door een programma te kiezen als centrifugeren (pomp en motor test) of spoelen (watertoevoer + motor test). Maus, Ik begrijp je poging tot elimineren van de oorzaak, maar zo gaat het niet goed. Want alle actieve elementen worden helaas enkelpolig geschakeld en niet dubbelpolig. Als ik naar de serviceschema's van de electroluxgroep kijk, dan wordt er in het schema wel een onderscheid gemaakt tussen de fase (L) en de nul (N), maar alle active elementen worden zelfs via de nul geschakeld. Nu is dit onderscheid ook flauwe kul, omdat er een stekker aanzit, die ook andersom geplaatst kan worden. Een aardsluiting zal niet verdwijnen als je het betreffende programma niet kiest. Je zal het verdachte element dus volledig af moeten koppelen, voor het elimineren van de defecte component. Dus zowel de fase -, als de nulaansluiting moet los om dit zeker te stellen. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 14 november Auteur Delen Geplaatst: 14 november Dank voor jullie reactie Helaas is het probleem niet opgelost Betreft dus Bosch wasmachine WAE 283 Bij correcte geaarde aansluiting kan die gewoon aangezet worden maar tapt geen water en de stop doorslaat Bij ongeaarde aansluiting doet alles het naar wens , maar dit is geen optie om mee te werken, mee eens Bij aansluiting op andere groep geldt weer dat hij geen water tapt en ook de stop doorslaat ik heb inmiddels de netfilter = Condensator ontstoring wasmachine Bosch (623842, 00623842, 9000507645) € 9,95 vervangen maar geen oplossing Ik heb de water toevoer gechecked maar die is open , zie ook hierboven goede werking op niet geaard stop contact. Ik krijg geen foutmeldingen Wie oh wie kan hier nog een goed advies geven?? Jullie reactie wordt zeer gewaardeerd Groet Hans Blom Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 14 november Delen Geplaatst: 14 november Beste Hans, ga nu eens doen wat ik in mijn eerste bericht geschreven heb. En ga niet als een kip zonder kop maar lukraak componenten vervangen. En stop met de levensgevaarlijke manier van storing zoeken. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 15 november Auteur Delen Geplaatst: 15 november Beste Lampje Ik volg graag je advies maar denk tevens dat waarnemingen als: Op een niet geaard stopcontact werkt alles naar wens wellicht inzicht geeft in de ware oorzaak. Dit heb ik eenmaal vast gesteld en jullie advies volgende , dat doe ik niet meer wat betreft je advies 1 helaas kan ik niet een programma draaien waarbij er niet eerst water wordt getapt "spoelen en centrifugeren" vraagt eerst om water en dat doet die niet. 2 fysiek het verwarmings element loskoppelen (jou advies) ga ik nog uit proberen maar dat lijkt me ingewikkelder omdat ik dan e.e.a moet los koppelen 3 het ingangsnetfilter (jou advies) heb ik vervangen maar heeft geen effect 4 de stekkers trekken van de componenten als de motor, pomp, of sensoren en de bekabeling nalopen op punten, waar de kabels ergens de stalen delen raken en door trillingen de isolatie is weggesleten (jou advies) zal ik proberen na te lopen maar ook dat is ogenschijnlijk wat ingewikkelder Ik kom er op terug maar advies /inzicht over een mogelijke oorzaak op basis van de waarneming "Op een niet geaard stopcontact werkt alles naar wens wellicht inzicht geeft in de ware oorzaak" is nog steeds welkom Dank zover en er wordt niet meer geexperimenteerd met een niet geaard stopcontact. Groet Hans Blom Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 15 november Delen Geplaatst: 15 november Ik heb voor het vermoeden van het warmte element geen nadere informatie nodig als het feit wat de machine nog doet als je de twee stekkers hebt los genomen en even afgeplakt hebt met isolatie band. Als ik vanwege mijn jarenlang vakmanschap van meer dan 60 jaar stel dat dit hoogstwaarschijnlijk een probleem met het element is en dat dit ook nog eens bevestigd wordt door een servicemonteur van Miele, dan lijkt het mij toch zinvol om dit als eerste te onderzoeken. Hoe moeilijk dat dan ook moge zijn. Bij Bosch zit het element helaas aan de voorzijde, maar dan zou je de stekker naar het element op de print van het bedieningspaneel te trekken. Ik denk dat je toch mijn schrijven beter moet lezen, want ik heb de door jou aangehaalde adviezen niet gegeven. Het ingangsfilter zou een hele kleine mogelijkheid zijn, maar komt nauwelijks voor. Maar voor 95% moet je dan toch naar het element, dus kun je maar beter beginnen om het element van de voorzijde te benaderen. Verwarmingselement vervangen als de aardlek uitschakelt, Bosch, Siemens oudere modellen (Service techniker) of deze Verwarmingselement vervangen Pas als je zeker gesteld hebt dat het verwarmingselement niet de oorzaak is dan kijken we naar de andere zaken, die ik ook al eerder genoemd heb. En verdere adviezen zijn dus niet nodig. 1 Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 15 november Auteur Delen Geplaatst: 15 november beste Hr lampje is dit mogelijk de oorzaak? Graag je visie Hans Blom Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 15 november Auteur Delen Geplaatst: 15 november Heb verwarmingselement verwijderd, tot nu toe geen aardlek doorslag, maar hij tapt nog steeds geen water, mogelijk twee problemen in een, warmte element en geen water. Ps in de oude ongewenste test met gewoon stopcontact tapte die wel direct water, graag je reactie en heel veel dank zover hans blom Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 15 november Delen Geplaatst: 15 november Als ik het zo aan de foto kan beoordelen zie ik een lek aan de rechterzijde met een brandvlek. Klop dat? Wat meet je ohms aan het element? Tussen de 2 aansluitingen, maar ook de per aansluiting t.o.v. aarde aansluiting. In de hoogste Megohm stand. Dus als ik het goed begrijp, dan blijft de aardlekschakelaar er nu wel in? Dan weet je zeker, dat het element dus defect is. Natuurlijk kunnen er meerdere storingen tegelijk aan de machine zijn. Dus meet eens of er spanning op het magneetventiel aankomt, als de klep zou moeten openen. En dat is niet gelijk als je de machine aanzet. Je zou ook de pluggen van de magneetventielen los kunnen maken en los voeden met een daarvoor gemaakt kabeltje direct op de voeding. Want met aardsluitingen kun je de meest vreemde storingen krijgen als de aarde in een keer spanning voerend is en alle actieve elementen enkelpolig geschakeld worden. Want vaak wordt de nul die ook aan aarde ligt dan in een keer wel actief. Als je de aardverbinding verbroken hebt. De machine is in februari 2010 gefabriceerd is dus intussen ruim 14 jaar oud. En ziet er qua kalkafzetting helemaal goed uit. Heb je regelmatig Calgon gebruikt En heb je dit altijd gebruikt? Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 15 november Auteur Delen Geplaatst: 15 november Op 15-11-2024 om 19:44, Lampje zei: Als ik het zo aan de foto kan beoordelen zie ik een lek aan de rechterzijde met een brandvlek. Klop dat? Ja ziet inderdaad als brandvlek uit Op 15-11-2024 om 19:44, Lampje zei: Wat meet je ohms aan het element? Tussen de 2 aansluitingen, maar ook de per aansluiting t.o.v. aarde aansluiting. In de hoogste Megohm stand. Dus als ik het goed begrijp, dan blijft de aardlekschakelaar er nu wel in? Ja aardlekschakelaar blijft in Op 15-11-2024 om 19:44, Lampje zei: Dan weet je zeker, dat het element dus defect is. Ja lijkt er op Op 15-11-2024 om 19:44, Lampje zei: Natuurlijk kunnen er meerdere storingen tegelijk aan de machine zijn. Dus meet eens of er spanning op het magneetventiel aankomt, als de klep zou moeten openen. En dat is niet gelijk als je de machine aanzet. Ok zal ik doen, begrijp dan echter niet waarom die het wel op een niet geaard stop contact doet? Op 15-11-2024 om 19:44, Lampje zei: Je zou ook de pluggen van de magneetventielen los kunnen maken en los voeden met een daarvoor gemaakt kabeltje direct op de voeding. Want met aardsluitingen kun je de meest vreemde storingen krijgen als de aarde in een keer spanning voerend is en alle actieve elementen enkelpolig geschakeld worden. Want vaak wordt de nul die ook aan aarde ligt dan in een keer wel actief. Als je de aardverbinding verbroken hebt. Ok dat verklaart mogelijk eea maar zou zich niet moeten voordoen nu ik het element eruit gehaald heb ,correct?? Ja calgon gebruikt een per 4 wasbeurten Dank zover, ik hou je graag op de hoogte , ik wil echter wel eerst het waterslot probleem oplossen alvorens een nieuw vetwarming element te installeren. Gr Hans Blom Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 16 november Delen Geplaatst: 16 november Nee,dat is niet juist. Je moet storing voor storing oppakken. Want ook het element wordt bewaakt. Wat bij onderbreking dus ook ingrijpt. Dus eerst ventielen los testen en dan zeker het element er in. En dan pas verder zoeken, want anders wordt je gek. En komt het niet tot een goed einde. Storing zoeken is een vak, waar veel kennis en ervaring bij komt kijken en helaas is dat niet even in 4 regels uit te leggen. Maar een van de steekwoorden is wel structuur en logica. En voer de zaken uit, die ik genoemd heb. En meld dan de antwoorden. Want jij bent mijn ogen en oren! Ik heb geen glazen bol. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 16 november Delen Geplaatst: 16 november 11 uren geleden, Hans Blom zei: Ok dat verklaart mogelijk eea maar zou zich niet moeten voordoen nu ik het element eruit gehaald heb ,correct?? Nee, want wie zegt mij dat op dat moment het waterventiel bekrachtigd moet zijn? Je mag de foute situatie niet als referentie gebruiken om zaken af te vinken. Want dan kom je er zeker niet uit. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 16 november Auteur Delen Geplaatst: 16 november Lampje : Als ik het zo aan de foto kan beoordelen zie ik een lek aan de rechterzijde met een brandvlek. Klop dat? Ik : Heb het element schoon gemaakt , het ziet er echter al met al toch niet zo slecht uit zie foto schoon en niet beschadigd aan beide zijden Lampje : Wat meet je ohms aan het element? Tussen de 2 aansluitingen, maar ook de per aansluiting t.o.v. aarde aansluiting. In de hoogste Megohm stand. 265 Qhm by multimater range 200 Ohm tussen twee aansluitingen 0 en 0 Ohm by multimter range 200 Ohm tussen arde en beide polen. Redactie: Dus een volle aardsluiting!!!!!! Lampje: Dus als ik het goed begrijp, dan blijft de aardlekschakelaar er nu wel in? Ik:Ja na verwijderen verwarmingselement springt hij er niet uit Lampje : Dan weet je zeker, dat het element dus defect is.\ ik : Graag jou conclusie ik ben er niet zeker van Groet Hans Blom Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 16 november Auteur Delen Geplaatst: 16 november sorry type fout weerstand tussen de polen is 26.3 Ohm de NTC , het witte plastic kapje geeft weerstand van 0 bij meting met 200 Ohm range deze zou volgens een internet bron bij een kamertemperatuur een weerstand moeten hebben van ± 18 ohm Ω Link naar reactie
Oplossing Lampje Geplaatst: 17 november Oplossing Delen Geplaatst: 17 november Ik wel, element vervangen. Punt. En dit is mijn laatste reactie op dit punt. Het lijkt me verstandig dat je een nieuwe machine koopt. Want dit paard waar ik aan trek is wel heel erg dood. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Hans Blom Geplaatst: 17 november Auteur Delen Geplaatst: 17 november Dank voor je reactie Zoals blijkt uit de doormeting is het verwarmings element niet kapot. Hij heeft Ohm range binnen specificatie. De oorzaak blijft onduidelijk, wellicht is het inderdaad een dood paard waar we aan trekken en de oorzaak niet eenduidig is Van al je reacties heb ik veel van geleerd. Ik ga inderdaad toch maar een nieuwe was machine kopen jammer want deze ziet er verder nog perfect uit Nogmaals dank groet Hans Blom Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 17 november Delen Geplaatst: 17 november Sorry hoor, ik ben de enige die probeert aan een dood paard te trekken. De oorzaak is voor jou onduidelijk, maar voor mij is het clip en klaar. Van 2 vakmensen heb je oorzaak aangereikt gekregen. Maar zonder enige vorm van kennis over de techniek, blijf je maar eigenwijs doordouwen, terwijl de oplossing zo simpel is. Het element is gewoon defect, daar durf ik een maand pensioen op te zetten. Daar wijzen jouw eigen metingen ook op. Maar helaas wil je niet lezen, maar ook niet luisteren en blijft maar doordouwen op je eigen idee, maar dan houdt het echt op. Want ik vraag me echt af, waarom je naar het forum bent gekomen, als je toch zelf de oplossing al denkt te weten? Maar je moet echter op dit gebied nog heeeeel veeeel leren. En dit is echt het laatste antwoord, waar ik nog enige tijd aan wil besteden. Veel plezier met je nieuwe machine. 1 Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten