Ga naar inhoud

Bosch koelvriescombinatie KGE39AI40/08 gestopt

Aanbevolen berichten

Bij het opendoen van de deur ging het licht uit en ook de displays in de control unit. Control unit eruit gehaald en printplaat bekeken. Weerstand die in de keten zit van de ingang van de LNK304GN leek beschadigd. Nagemeten en inderdaad. Omdat ik dacht dat de twee elco's in het ingangscircuit misschien de oorzaak waren ook deze vervangen, en de weerstand van 23 ohm vervangen door twee koolweerstanden 47 ohm parallel (niet wetende dat dit een metaaloxide moet zijn). Zaak weer gemonteerd, spanning erop en weer de weerstanden geploft. Nu zit er  ook op de inductor van 470 microhenry een blaartje, dus ik denk dat die mee gesneuveld is. Nu wil ik het de LNK304GN en tevens het hele inlaatcircuit vervangen, maar ik zie twee SMD componenten die ik niet thuis kan brengen. Zou iemand me kunnen zeggen wat die zijn. Ik weet zo niet hoe ik een plaatje kan toevoegen, maar het ingangscircuit ziet er als volgt uit:

Vanaf de ingang (220 fase) komt er achtereenvolgens: weerstand 23 ohm, diode, inductor 470microHenry, SMD component 1, SMD component 2, D ingang van de LNK304.

Aan weerszijden van de inductor zit een eico van 4,7 mu naar de nul van de 220

Parallel aan de seriegeschakelde SMD componenten is de primaire spoel (dunne winding) van een klein trafo'tje aangesloten.

Het opschrift van SMD component 1 is  RJ24, en van SMD component 2 is het DU13C. Als ik deze componenten doormeet (beide richtingen) met mijn multimeter dan meet ik niets.

Link naar reactie

Het is niet erg handig om zo maar wat te plaatsen, als je niet het juiste onderdeel in huis hebt.

En heb je echtmazzel gehad, dat hij nu weer uit elkaar geploft is, toen je er nog bij was.

De weerstand van 23 ohm is een speciale hoog wattage veiligheidsweerstand, die niet in brand vliegt als hij de kring verbreekt. Hij heeft de functie van zekering.

LNK304.thumb.png.212f112c3c04df7894b89ef9e9daba0a.png

Ik kan de DU13C niet vinden. Dus kijk maar hoe het loopt in dit schema uit de datasheet.

Met zekerheid is te stellen dat de LNK defect is, daar zit een brandplek op.

Ook de smoorspoel is defect, met zijn puist.

Daarnaast zouden er door deze reparatie nog meer componenten opgeblazen kunnen zijn, zoals de diodes in het primaire circuit. Want de Mosfet in de LNK ligt in volle kortsluiting.

En als je dan toch bezig bent soldeer de elco's los en meet ze na op de juiste capaciteit.

Verhoog de veiligheidsweerstand naar 47 ohm.

De onderdelen zijn allemaal te bestellen bij  Ik maak mijn witgoed zelf (homepage)

ik zou je wel willen aanraden om gelijk een blikje flux mee te bestellen, want als je de LNK niet heel snel soldeert dan overlijdt hij ter plekke.

Soldeerfluxpasta  Mechanic MCN-UV80

Ik raad het dus aan om een LNK extra te bestellen, als dit niet je dagelijks werk is.

En denk ook aan een polsaarding, want statische ladingen zijn voor deze chip dodelijk.

Met vriendelijke groet,  

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hoi Lampje, allereerst bedankt voor je reactie. Ik heb de onderdelen besteld en die komen denk ik morgen of overmorgen binnen. Ik heb van de printplaat zo goed en zo kwaad als het ging het schema opgetekend (zie bijgaand plaatje). De 23 ohm weerstand is degene die  in eerste instantie is geploft. Ik begrijp nu dat de oorspronkelijke metaaloxide weerstand ook als zekering werkt om de rest te beschermen. De twee 47 ohms parallel die ik erin heb gezet doen dat in mindere mate waarschijnlijk, waardoor ook de inductor is gesneuveld. Wat het schema betreft lijkt het mij dat er sprake is van meerdere voedingen, enerzijds de uitgang van de LNK304, en anderzijds de uitgangen van de (mini) trafo. Ik heb nog een poosje zitten googelen naar de twee componenten die over de primaire trafospoel staan.Ik heb de typenummers niet kunnen vinden, maar de RJ24 is van Vishay, en die hebben wel in dezelfde behuizing een TVS zener in de aanbieding. Dus ik vraag mij af, zouden het twee TVS diodes kunnen zijn met anodes gekoppeld die samen de spanning over de trafo moeten begrenzen.  Wat denk jij?

Vriendelijke groeten,

Jan

PB048714.JPG

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...