Tukkertje Geplaatst: 22 augustus Delen Geplaatst: 22 augustus De veiligheidsweerstand vroeger was 100 ohm, dat is later teruggeschroefd naar 47 of 28 ohm om geld te besparen. Bij jou zijn de kleuren zo veranderd. Daar kan je geen touw aan vast knopen. Wil je het zeker weten, dan moet je exact dezelfde printplaat vinden Wat lampje zegt, zet er maar een 100 in, dat kan geen kwaad. Quote ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 22 augustus Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus Dank u Tukkertje, ik ga daarmee verder aan de slag Met vriendelijke groeten, Serskampenaar Quote Link naar reactie
Oplossing Lampje Geplaatst: 22 augustus Oplossing Delen Geplaatst: 22 augustus Dit is het principe schema uit de datasheet van de fabrikant. De weerstand waar we het over hebben is RF1, die staat in serie met de voeding die zorgt dat de condensatoren C4 en C5 voldoende geladen zijn om de chip van de vereiste spanning te voorzien. Hier is hij 8,2 ohm, maar de witgoed fabrikanten wijken daar vanaf, de een maakt er 22 ohm van en Electrolux met zijn AEG, Zanussi en Electrolux maakt er 47 ohm van. Als bij stilstand de elco's na verloop van tijd ontladen zijn dan is de aanloopstroom hoog en dat kan leiden tot het ploffen van de weerstand, omdat het vermogen dan zeer korte tijd (te) hoog is. Al jaren plaatsen we weerstanden van 100 ohm en krijgen nooit meer een defecte print terug. Dus ik gok op 100 ohm, komt hij niet snel genoeg op spanning, dan kun je altijd nog naar 47 ohm terug. De waardes die jij denkt te zien zijn veel te hoog want uiteindelijk moet de stroom voor de electronica wel geleverd worden. 1 Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 30 augustus Auteur Delen Geplaatst: 30 augustus Hallo Lampje Vaatwasmachine draait terug. De LNK verwijderen met voorgesteld stappenplan zou mij niet lukken, heb alleen een soldeerbout van 30W en deze is te licht om alle pootjes ter gelijkertijd op te warmen. Heb deze mechanisch doorgeslepen met een fijn freesje met diamantkopje. Daar de LNK toch kapot was heb ik meer in de plastiek geslepen dan op pootjes, om de print niet te beschadigen. Daarna wat flux op de rest der pootjes gedaan en deze los gesoldeerd. Nieuwe weerstand van 100 Ohm geplaatst en nieuw LNK geplaatst. De printplaat terug gemonteerd en een proefwasje gedaan. Lukte prima. Hartelijk dank voor de hulp en het advies. Mooi hoe jullie de mensen helpen.👏👏 Met vriendelijke groeten, Serkampenaar Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 30 augustus Delen Geplaatst: 30 augustus Mooi om te horen dat de machine weer draait. Maar sorry deze methode is me wat te grofstoffelijk voor electronica reparatie. Dat het goed gegaan is, daarmee heb je gewoon geluk gehad. Want de sporen op de print zijn zeer kwetsbaar en liggen vaak zo los. Als het fout was gegaan, zat je vast aan een nieuwe machine of een dure printkaart. En ja, als je zelf wilt sleutelen aan je dure witgoed, dan moet je gewoon investeren in het juiste gereedschap. En een 80-100 watt soldeerbout kost haast niets. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-100-watt-professionele-elektrische-soldeerbout? Je zal een stuk koperdraad moeten buigen, dat precies past op de contacten, zodat ze allen gelijk verwarmd kunnen worden met een forse bout, alleen verwarmen boven op de koperen beugel. Vloeimiddel en tin toevoegen op de plaatsen waar warmteoverdracht moet zijn. Al het andere is prutswerk, met grote risico's. Natuurlijk buiten de SMD methodes met de geëigende gereedschappen. En de component gewoon in de tin gaat drijven en je hem zo op kunt pakken zonder mechanische belasting. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen