Serskampenaar Geplaatst: 17 augustus Delen Geplaatst: 17 augustus Hallo vaatwasmachine Siemens SE63E332EU/37 FD 9205, werkte zijn laatst programma af. Bij volgende opstart lukte dit niet meer, geen enkel lampje brandt, er komt netspanning toe op de aan/uit schakelaar; watertoevoer en filter in aquastop zijn goed. Deurschakelaar functioneert ook. Vermoed dat de printplaat de geest heeft gegevens, visueel zie ik niets verkeerd aan de printbanen of aan de componenten. Onvoldoende kennis van elektronica om componenten uit te meten. Iemand een idee wat er moet gebeuren? Mvgr Quote Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 17 augustus Delen Geplaatst: 17 augustus Mogen we een paar foto's zien van de printplaat zien, het kan zijn dat daar iets op kapot is of dat je een draadbreuk hebt in het scharnierende gedeelte van de deur. Quote ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 18 augustus Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus Kan deze dinsdag terug eens demonteren en foto's van nemen Dank voor interesse Quote Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 18 augustus Delen Geplaatst: 18 augustus Dan wachten we dat even af Quote ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 20 augustus Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus Zoals gevraagd heb ik de printplaat nog eens gedemonteerd en er een aantal foto's van genomen. Bij het verwijderen van de diverse stekkers een paar kleine stroomstootjes gevoeld.😏 Draden aan scharnier lijken mij nog intact. Quote Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 20 augustus Delen Geplaatst: 20 augustus Als ik die weerstand zo bekijk is die heel warm geweest, en hoogstwaarschijnlijk ook kapot, dit komt door een kortsluiting in dat zwarte chipje, de LNK. Mogen we daar een scherpe foto van, van de weerstand en de lnk Quote ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 20 augustus Delen Geplaatst: 20 augustus 1 uur geleden, Serskampenaar zei: Bij het verwijderen van de diverse stekkers een paar kleine stroomstootjes gevoeld.😏 Dan heb je je niet aan de basisregels veiligheid gehouden. Bij werkzaamheden aan witgoed altijd de stekker eruit!!!!!!. Want ook al lijkt de electronica te werken met lage spanningen, dit is altijd t.o.v. de netspanning van 230 volt. Want de voedingspanning van de electronica is NIET galvanisch gescheiden van de electronica. En aanraking daarvan kan dodelijk zijn. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 20 augustus Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus Een paar foto's gemaakt met GSM, niet zo scherp als gehoopt, ga morgen een digitaal toestel gebruiken voor beter resultaat hoop ik. Met vriendelijke groet, Serskampenaar Quote Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 20 augustus Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2 uren geleden, Lampje zei: Dan heb je je niet aan de basisregels veiligheid gehouden. Bij werkzaamheden aan witgoed altijd de stekker eruit!!!!!!. Want ook al lijkt de electronica te werken met lage spanningen, dit is altijd t.o.v. de netspanning van 230 volt. Want de voedingspanning van de electronica is NIET galvanisch gescheiden van de electronica. En aanraking daarvan kan dodelijk zijn. Inderdaad, er bleken 3 kringen te zijn in de keuken van mijn dochter en ik had er maar 2 afgezet.👍 Met vriendelijke groeten, Serskampenaar Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 21 augustus Delen Geplaatst: 21 augustus 17 uren geleden, Serskampenaar zei: Inderdaad, er bleken 3 kringen te zijn in de keuken van mijn dochter en ik had er maar 2 afgezet.👍 Ga niet af op wazige lijstjes in de meterkast, maar overtuig jezelf. Altijd controleren met een spanningzoeker, want als foutief de nul geschakeld is, dan doet het apparaat het niet meer en waant men zich veilig. Maar toch staat nog steeds de dodelijke spanning er op. En kun je geëlektrocuteerd worden. Om te controleren of er spanning aanwezig is voor de goede werking, doe je dat 2 polig met een multimeter of proeflamp. Want ook een verbinding met de nulleider is daarvoor nodig. Voor de veiligheid, moet je dit enkelpolig doen met een spanningzoeker. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 21 augustus Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus Dank u voor de informatie, zal in het vervolg ook zeker testen voor de werkzaamheden Met vriendelijke groeten, Serskampenaar Quote Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 21 augustus Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus Betere foto's van de weerstand en de LNK De weerstand vertoond een barstje en is licht verkleurd waardoor het niet zo duidelijk is welke kleucode deze heeft. Zou ik ook de LNK moeten (laten) vervangen? Met vriendelijke groeten, Serskampenaar Quote Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 21 augustus Delen Geplaatst: 21 augustus De lnk is ook kapot, op de letter B is een smeltplek te zien. Quote ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 21 augustus Delen Geplaatst: 21 augustus Hier heb je een mooie Handleiding om het zelf te doen. ik ga nog even kijken welke weerstand je moet hebben Quote ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 21 augustus Delen Geplaatst: 21 augustus Ik kom er niet uit met de kleuren, en in zo’n geval zou ik voor de 47 Ohm als vervanger gaan, of hij blijft gelijk of hij is een stapje hoger. wat jij @Lampje? Quote ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 21 augustus Delen Geplaatst: 21 augustus Ik zou een stap hoger gaan naar 100 ohm en als het niet werkt, naar 47 ohm. Zit je altijd safe. Ben nog even bezig een instructie verhaal gereed te maken. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 21 augustus Delen Geplaatst: 21 augustus Hoe is de deskundigheid van TS? Of is het opsturen naar een reparateur een beter idee? Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 22 augustus Delen Geplaatst: 22 augustus Als de LNK defect is dan is ook de weerstand gegarandeerd defect. Het verhogen van de weerstandswaarde naar een volgende stap hoger, doet de bedrijfszekerheid toenemen, omdat de inschakelstromen enorm afnemen, zonder dat de schakeling er onder lijdt. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 22 augustus Delen Geplaatst: 22 augustus Wisselen linkswitch LNK of TNY door los solderen Soldeerhulpstuk maken De linkswitchen zijn per stuk te bestellen bij http://www.maakmijnwitgoed.nl/17-ic Ik maak mijn witgoed zelf! IC's LNK en TNY Het verwijderen van een LNK of TNY met zijn 7 vast gesoldeerde pootjes is, zonder speciale gereedschappen, een hachelijke onderneming. Dit, omdat je de 7 pootjes van de LNK niet tegelijkertijd los van de print kunt krijgen. Hier en daar wordt geadviseerd om 1 zijde los te knippen en de chip om te buigen, om zo de andere zijde los te kunnen knippen. Of om de pootjes aan de zijde van de chip 1 voor 1 los te snijden met een scherp mesje. Deze methodes lukken vaak wel voor geoefende techneuten, maar vaak krijgen de printsporen, door onervarenheid, te grote krachten te verduren en breken ze los, waardoor de kans groot wordt, dat de print waardeloos wordt. De reparatie van deze schade is dan niet meer te doen voor een amateur. Door het ondeskundig verwijderen van de chip zijn de sporen verdwenen en is eigenlijk de print vernield. Dus ga niet met geweld deze chip te lijf, maar doe dit door de volgende instructies te volgen. Het is even wat extra werk, maar dan heb je ook wat, om weer mee verder te kunnen. En een nieuwe print is nog steeds erg duur. Door een soldeerhulpstukje te maken van koperdraad is de chip wel gelijkmatig te verwarmen en kan, zonder breken, de chip verwijderd worden. Voor dit hulpstuk wordt koperdraad gebruikt (installatiedraad) van 2,5 mm2 waarvan de isolatie afgeschild wordt. Hoe maken we het hulpstuk? Maak eerst een strip van ca 12-13 mm breed uit hard materiaal met een dikte van ca 6 mm. Lengte 12 cm en verdeel deze in twee stukken. Neem een stukje installatiedraad (Bruin; Blauw; of Geel-Groen) en schil de isolatie er van af. Zaag dan een gleufje (10 mm vanuit de korte kant) zo diep dat de koperdraad er net nog iets boven blijft en geklemd kan worden door het 2e stukje. Klem dit geheel in de bankschroef en sla dit met een hamer om het stukje zonder gleuf. Knip de uitstekende eindjes af en tordeer het met twee platbektangen. Maak het hulpstuk pas op de zijkant van de chip, zodat het koper op de soldering rust. Tilhulpstuk Neem een stukje huishoudsnoer en schil de isolatie er van af. Neem hiervan 2 draadjes en rijg die aan beide zijden van de chip door de aansluitingen. Het hulpstuk wordt dusdanig gebogen, dat het de 7 soldeerpunten tegelijk raakt en wordt over de chip gezet. Draai de einden van de draadjes samen om de chip gelijkmatig van de print te trekken Smeer de contacten dik in met Fluxvet voor SMD voor het sneller vloeien van de soldeer https://www.maakmijnwitgoed.nl/accessoires/83-fluxpasta-50gr.html Dit is een geweldig hulpmiddel snel en zeker te solderen, zodat de componenten niet vanwege de hitte stuk gaan. Daarbij heb je ook nog eens een hand minder nodig. Aan de bovenkant wordt de “paperclip” opgewarmd door een normale 90 watt soldeerbout, waarbij tussen bout en koper harskernsoldeer wordt aangebracht voor een betere warmtegeleiding. Je moet er wel rekening mee houden dat je met deze methode je 7 contacten tegelijk heet moet stoken. Dus een kleine bout is geen optie. Het is erg handig als een 2e persoon de chip van de print tilt als hij los komt. Je moet niet alleen tussen bout en de “paperclip”, doorsolderen, maar ook alle 7 contacten voorzien van soldeer om de warmte goed door te geven. Op deze manier worden alle contacten goed heet en de chip kan met de draadjes van de printkaart verwijderd worden, zonder dat er grote krachten komen op de printgeleiders. Het achter gebleven tin kan dan weer worden verwijderd, met zuiglitze of een tinzuiger. Het vlak wordt weer goed ingesmeerd met SMD Flux vet. De nieuwe chip op de plaats gefixeerd met een dun lang plakbandje. Als een heel dun soldeerpuntje hebt dan kun je de puntjes “overhoeks” solderen. Heb je een wat grovere bout, dan moet er wat soldeer aan de bout en kan gesoldeerd worden d.m.v. de “sleepmethode” https://youtu.be/-l5D2em4PBI SMD Solderen - de techniek van slepend solderen Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Serskampenaar Geplaatst: 22 augustus Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus Hallo Lampje en Tukkertje, Alvast bedankt voor de tips en aanwijzingen. Zeer goede informatie. Als ik de weerstand goed bekijk zou ik de (verkleurde) kleurcodes als volgt beschrijven : Rood, Grijs, Bruin en Goud dan kom ik op een weerstand van 280 Ohm; ofwel Rood, Groen, Bruin, Goud en dus 250 Ohm wat veel hoger is dan jullie inschatting, wat is jullie mening hierover? Met vriendelijke groeten, Serskampenaar Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen