Ga naar inhoud

case fan vragen


Aanbevolen berichten

[quote:3626e9e5b0="den"][quote:3626e9e5b0="boss63"]Op je molex blokje (die 4pinnetjes) zitten 4 draden 2 zwart en 1 geel en 1 rood. geel 12V en rood 5V en zwart 0V als je op geel en zwart zet heb je spanningsverschil van 12V als je op 12 en 5V zet heb je 7 V spanningsverschil, dus draait je fan langzamer en heeft minder kracht en maakt minder geluid. Wel even je temps checken![/quote:3626e9e5b0] Gisteren gemaild naar Tweakshop en die kwamen volgens mij met dezelfde oplossing. Aangezien ik dit voor de eerste keer doe zal ik het even omschrijven. Ik had dus in eerste instantie alle fans doorgelust en de 'eindconnector' aangesloten op de voeding. Gewoon op zo'n blokje wat ook in de hdd en cdrom stations moet. Toen maakten ze dus vrij veel herrie. Ik kreeg toen de tip om de blokje andersom op elkaar te doen. Dus rood op geel en geel op rood. Volgens Tweakshop draaien ze dan op 5V. Als dat zo is, is 7V dus toch iets anders, en begrijp ik dat niet helemaal. Is een molex blokje wel zo'n blokje dat ook in de hdd of cdrom gaat?[/quote:3626e9e5b0] Je kunt al die pinnetjes gewoon los halen uit het blokje van de HD en dan neem je een contra stekker en daar sluit je de 2 draden zo aan dat ze op de gele en de rode zittten ipv gele en zwarte :)
Link naar reactie
Ok, ik denk dat ik het nu snap. Ik heb nu het volgende gedaan. Dus bij de rechterkabel de rode en zwarte draad omgewisseld zodat een normale aansluiting (geel/geel) op de molex van de psu 7v geeft aan de fan. Echter, ik wil 4 fans op 7v hebben. Nu kan ik volgens mij de rest gewoon op de normale wijze aanluiten, dus geel op geel en rood op rood (zie plaatje bij "verbinden"). Op de gele draad staat dan 12v op de rode 0v en op de zwarte 5v. Aangezien bij de normale kabel (links op het plaatje) de fan draadjes op geel en zwart zitten, levert verlengen dus ook bij de andere fans 7v op toch? Alleen moet ik de overblijvende connector wel even afplakken zodat ik die niet meer gebruik. Klopt mijn verhaal zo, of zie ik iets over het hoofd?
Link naar reactie
[quote:c14a93756a="den"]Ok, ik denk dat ik het nu snap. Ik heb nu het volgende gedaan: Dus bij de rechterkabel de rode en zwarte draad omgewisseld zodat een normale aansluiting (geel/geel) op de molex van de psu 7v geeft aan de fan. Echter, ik wil 4 fans op 7v hebben. Nu kan ik volgens mij de rest gewoon op de normale wijze aanluiten, dus geel op geel en rood op rood (zie plaatje bij "verbinden"). Op de gele draad staat dan 12v op de rode 0v en op de zwarte 5v. Aangezien bij de normale kabel (links op het plaatje) de fan draadjes op geel en zwart zitten, levert verlengen dus ook bij de andere fans 7v op toch? Alleen moet ik de overblijvende connector wel even afplakken zodat ik die niet meer gebruik. Klopt mijn verhaal zo, of zie ik iets over het hoofd?[/quote:c14a93756a] Ziet er wel ingewikkeld uit maar geloof dat het klopt. Ik heb gewoon de draadjes van de fan alleen omgewisseld maar in jou geval omdat je alles op 7V wilt is dit het makkelijkste. Connector 1 (geel) 12V conn 2 (normaal zw 0V) 5V conn 3 (normaal zw 0V) 0V conn 4 (normaal rood 5V) 0V Als je dan fans op 1 en 2 aansluit dan heb je 7V spanningsverschil. Je kunt ook gewoon fans op 1 en 4 aansluiten als je ze niet omwisseld.
Link naar reactie
Was niet echt ingewikkeld hoor. Ik heb van de rechter alleen rood en zwart verwisseld. De linker kabel is gewoon de standaard bijgeleverde. Maar omdat de fan draadjes daar toch op conn1 (geel) en conn2 (zwart) zitten hoef ik die dus niet aan te passen. Immers conn4 van kabel rechts (zwart) gaat nu naar conn2 van kabel links (zwart).
Link naar reactie
[quote:84bf988c3c="den"]Was niet echt ingewikkeld hoor. Ik heb van de rechter alleen rood en zwart verwisseld. De linker kabel is gewoon de standaard bijgeleverde. Maar omdat de fan draadjes daar toch op conn1 (geel) en conn2 (zwart) zitten hoef ik die dus niet aan te passen. Immers conn4 van kabel rechts (zwart) gaat nu naar conn2 van kabel links (zwart).[/quote:84bf988c3c] Klopt maar het lijkt of draadjes op conn rechts op 1 en 4 zitten of ga je die niet gebruiken?
Link naar reactie
Ja die zitten op 1 en 4. En die wil ik ook gaan gebruiken. Als ik de molex van de PSU gewoon aansluit dan zit geel dus helemaal rechts op geel en de rode van de PSU op zwart. De eerste fan (vanuit het rechterkabeltje) krijgt dan 7v lijkt me via conn1 en conn4. Als ik de tweede kabel zo aansluit als op het plaatje dan krijgen ook de 2de en volgende fans 7v maar dan via conn1 en conn2. Toch?
Link naar reactie
[quote:e10ca3ea93="den"]Ja die zitten op 1 en 4. En die wil ik ook gaan gebruiken. Als ik de molex van de PSU gewoon aansluit dan zit geel dus helemaal rechts op geel en de rode van de PSU op zwart. De eerste fan (vanuit het rechterkabeltje) krijgt dan 7v lijkt me via conn1 en conn4. Als ik de tweede kabel zo aansluit als op het plaatje dan krijgen ook de 2de en volgende fans 7v maar dan via conn1 en conn2. Toch?[/quote:e10ca3ea93] klopt ik zat naar de kleur te kijken maar je hebt gelijk ook deze zal 7v krijgen. :D Ben benieuwd of resultaat bevredigend is ivm herrie. Anders worden het toch nog een keer echte Papst fans :wink:
Link naar reactie
Ik had voor de veiligheid alleen denk ik de rechter draadjes op de goede volgorde laten zitten, en de midelste gewijzigd zodat je meteen als je er een andere op aansluit ziet dat de volgorde niet klopt. Anders draait je HD ineens op 7V, wrs draait de HD dan niet en dan zoeken naar voltages. Als je kleur niet klopt waar je op aan sluit zie je dat meteen. Maar is klein detail, het werkt nu ook.
Link naar reactie
[quote:18e02fddea="boss63"]Ik had voor de veiligheid alleen denk ik de rechter draadjes op de goede volgorde laten zitten, en de midelste gewijzigd zodat je meteen als je er een andere op aansluit ziet dat de volgorde niet klopt. Anders draait je HD ineens op 7V, wrs draait de HD dan niet en dan zoeken naar voltages. Als je kleur niet klopt waar je op aan sluit zie je dat meteen. Maar is klein detail, het werkt nu ook.[/quote:18e02fddea] Wacht even, dat volg ik niet. De HD zit op een andere kabel vanuit de PSU. De fans zitten op een aparte kabel die nergens anders voor gebruikt wordt. Misschien dat dit ongebruikelijk is en dat je ervan uit ging dat ik 'm op de HD stroomkabel had zitten? Of worden HD en fans vaak op dezelfde molex gezet, bedoel je dat?
Link naar reactie
[quote:e905e1efa2="den"][quote:e905e1efa2="boss63"]Ik had voor de veiligheid alleen denk ik de rechter draadjes op de goede volgorde laten zitten, en de midelste gewijzigd zodat je meteen als je er een andere op aansluit ziet dat de volgorde niet klopt. Anders draait je HD ineens op 7V, wrs draait de HD dan niet en dan zoeken naar voltages. Als je kleur niet klopt waar je op aan sluit zie je dat meteen. Maar is klein detail, het werkt nu ook.[/quote:e905e1efa2] Wacht even, dat volg ik niet. De HD zit op een andere kabel vanuit de PSU. De fans zitten op een aparte kabel die nergens anders voor gebruikt wordt. Misschien dat dit ongebruikelijk is en dat je ervan uit ging dat ik 'm op de HD stroomkabel had zitten? Of worden HD en fans vaak op dezelfde molex gezet, bedoel je dat? [/quote:e905e1efa2] Ik gebruik vaak splitters ed en heb 4 hd in mijn case zitten en 6 case fans en verplaats wel ens wat in mijn kast en dan doe ik het op een andere voedingskabel. Als kleurcombi niet klopt dan waar ik het op aansluit dan zie ik het meteen. Jou vervoldgdraden kun je niet zien dat er andere spanningen op zitten. Kan met aanbouwen lastig zijn maar je weet het nu en dan niet teveel verbouwen. niks aan de hand dan.
Link naar reactie
Ok, dan begreep ik het toch goed. Vandaar dat ik in het plaatje ook de laatste had afgeplakt zodat ik weet dat ik daar niets meer op moet aansluiten ;-) Verder zal het zo wel lukken en het kost het minste werk. Maar goed, even afwachten voor wat betreft de herrie. Want anders ga ik toch maar van die Papst bijbestellen. Dank voor de hulp.
Link naar reactie
Waar kan ik die potmetertjes kruigen?? ben ff die naam kwijt van die Bekende grote electronicazaak op internet Oke ik heb nu 2 case fans gekocht. 1x80mm spire FD08025 en 1x60mm San Cooler 60. Ze kunnen in mijn case. Nu wil ik de bladen (die roteren) zilver verfen. Gewoon met plastic model verf. Kan dit?? Hier een picture van mijn coolers! gemaakt met webcam logitech van Chello :lol: :lol: [img:aee58f5a85]http://members.lycos.nl/Grand_Prix_Riz/Biosboekje/Foto%201.jpg[/img:aee58f5a85] Daar komt 60mm koeler: [img:aee58f5a85]http://members.lycos.nl/Grand_Prix_Riz/Biosboekje/Foto%204.jpg[/img:aee58f5a85] Daar komt 80mm koeler: [img:aee58f5a85]http://members.lycos.nl/Grand_Prix_Riz/Biosboekje/Foto%202.jpg[/img:aee58f5a85] Welke kan ik nu het beste op inblazen zetten en welke uitzuigen zegmaar. Kabels moeten btw nog ff opgeruimd worden :wink:
Link naar reactie
zit er geen electronica boer in jouw woonplaats, die potmetertjes kosten een eurotje of 5 a 6, om die nou te bestellen. kun je die fanbladen niet beter met een spuitbusje doen en zo dun mogelijk anders zou er misschien een onbalans kunnen onstaan waardoor ze gaan trillen. o en voor in je kast op inzuigen en achterin je kast op uitblazen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...