Ga naar inhoud

case fan vragen


Aanbevolen berichten

Ik heb net een nieuwe Chieftec DX01 gekocht (mooi ding :) en nu wil ik daar wat case fans in plaatsen. Echter omdat ik daar tot op heden geen ervaring mee heb, het volgende: - ik wil er voor 2 op inblazen zetten en achter 2 op uitblazen. gekke vraag wellicht, maar hoe doe ik dit? gewoon door de fans om te draaien? en zo ja, welke kant is dan inblazen en welke kant is uitblazen? - aansluiten van de fans kan op voeding of moederbord zo heb ik begrepen. ik lees her en der dat de voorkeur uitgaat naar aansluiten op de voeding? ik heb bij de fans een soort verloopstekker gekregen waarmee ik ze op de voeding kan zetten, is dat ok? er zit een 360W voeding in van Chieftec.
Link naar reactie
-Je moet ff kijken welke kant de schroef van de fan opstaat, want iedere fan is weer anders dus kan je niet zo zeggen. -Je moet maar kijken hoe je uitkomt... op je voeding aansluiten of op je mobo maakt niets uit in snelheid ofzo :) Het enige is dat je van een fan die op je mobo is aangesloten het toerental kan aflezen.
Link naar reactie
[quote:48ea7cb330="den"]En hoeveel fans kun je max. op 1 'aansluitpunt' van de voeding doen? ik zag namelijk dat je ze onderling kunt doorlussen. denk dat ik 2 op 1 ga doen, dat komt het handigst uit met kabels ed.[/quote:48ea7cb330] Enorm veel. Zeker genoeg om 4 fans te trekken hoor ;) //kajutsa op een fan staan bijna altijd pijltjes, zelf op 2 15 jaar oude fans die ik thuis heb liggen staan ze al.
Link naar reactie
[quote:930f438085="den"]Efin, de hele zaak erin gezet en het werkt prima. Alleen de herrie is wel wat groot ;-) Er zitten nu 4 coolermaster fans in die ongeveer 30 db stuk zijn. Zijn er ook wat stillere te krijgen? Zo ja, welke zijn dan goed en niet heel erg duur.[/quote:930f438085] Kun je die coolermasters nog ruilen??? Veel stiller zijn de Papst fans, ik heb er 3 inzitten van 12dB per stuk, die hoor je niet en verplaatsen voldoende lucht om case temp (Chieftec DA) op 29gr te houden daarnaast nog 92mm bovenin zitten die maakte 23dB vond ik teveel dus draait nu op 7V. Als je de Coolermasters niet meer kan ruilen zou ik die laatste optie gebruiken en gewoon op 7V draaien met die dingen maken ze iig minder herrie, beste oplossing is Papst bv 8412 NGL zie www.freezinghardware.nl of www.perfectsystems.nl
Link naar reactie
[quote:4328cbe33b="den"]Kweenie of ik ze nog kan ruilen. Ik heb net een mailtje de deur uit gedaan, dus even afwachten. Op 7 Volt draaien, hoe doe ik dat?[/quote:4328cbe33b] Op je molex blokje (die 4pinnetjes) zitten 4 draden 2 zwart en 1 geel en 1 rood. geel 12V en rood 5V en zwart 0V als je op geel en zwart zet heb je spanningsverschil van 12V als je op 12 en 5V zet heb je 7 V spanningsverschil, dus draait je fan langzamer en heeft minder kracht en maakt minder geluid. Wel even je temps checken!
Link naar reactie
[quote:1778dcc754="Richard16"]Heb ook een soort vaag bloke uit mijn voeding hangen. 2 bij 2 pinnetjes. geel geel zwart zwart. kan ik daar ook koelers op aansluiten?? Het is gewoon een vierkant blokje mer 2x2 pennetjes.[/quote:1778dcc754] Is voor P4 mobo aansluiting volgens mij. Zit op die gele draden overigens wel 12V maar waarom niet eenvoudige splitter voor 1 euro oid ipv draden doorknippen en dan een kroonsteen erop zetten
Link naar reactie
Je hebt toch ook verloopstekkertjes van een gewone voedingskabels bv van een hdd voedingsstekker?? Die gaan dan naar een koeler aansluiting? Hoe heten deze dan. Wil in mijn kast 2 case fans bijzetten. vooronderin op inblazen en boven achterin op uitblazen. ik moet zeker dan de fans gewoon omdraaien om ze zo te krijgen.
Link naar reactie
[quote:774beb86fa="boss63"]Op je molex blokje (die 4pinnetjes) zitten 4 draden 2 zwart en 1 geel en 1 rood. geel 12V en rood 5V en zwart 0V als je op geel en zwart zet heb je spanningsverschil van 12V als je op 12 en 5V zet heb je 7 V spanningsverschil, dus draait je fan langzamer en heeft minder kracht en maakt minder geluid. Wel even je temps checken![/quote:774beb86fa] Gisteren gemaild naar Tweakshop en die kwamen volgens mij met dezelfde oplossing. Aangezien ik dit voor de eerste keer doe zal ik het even omschrijven. Ik had dus in eerste instantie alle fans doorgelust en de 'eindconnector' aangesloten op de voeding. Gewoon op zo'n blokje wat ook in de hdd en cdrom stations moet. Toen maakten ze dus vrij veel herrie. Ik kreeg toen de tip om de blokje andersom op elkaar te doen. Dus rood op geel en geel op rood. Volgens Tweakshop draaien ze dan op 5V. Als dat zo is, is 7V dus toch iets anders, en begrijp ik dat niet helemaal. Is een molex blokje wel zo'n blokje dat ook in de hdd of cdrom gaat?
Link naar reactie
[quote:2d3cebc78b="Richard16"]Je hebt toch ook verloopstekkertjes van een gewone voedingskabels bv van een hdd voedingsstekker?? Die gaan dan naar een koeler aansluiting? Hoe heten deze dan. Wil in mijn kast 2 case fans bijzetten. vooronderin op inblazen en boven achterin op uitblazen. ik moet zeker dan de fans gewoon omdraaien om ze zo te krijgen.[/quote:2d3cebc78b] Je kunt de koelers gewoon met kleine 3weg stekkertjes op mobo monteren of met de grote 4weg dat zijn dezelfde als voor de HD Andres gewoon 2 draden solderen
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...