Ga naar inhoud

Probleem met RAID-controller


Aanbevolen berichten

Sinds een week hebben wij (ik en mijn vader) een nieuwe computer gekocht. (Amd 2100+ met 512 MB Ram en 2x 80GB Maxtor Harde Schijf) We hadden direct al 'problemen' met de RAID controllers, we willen instellen dat de twee harde schijven NIET voor backup zorgen maar juist voor dubbele snelheid gaan (volgens mij is dat RAID-0). Toen wij Windows XP erop hadden gezet hadden wij het met veel moeite voor elkaar gekregen, maar toen... Ik kwam erachter dat ik beter Windows 98 SE erop kon doen. Nu is het probleem, dat DOS een 2,1 GB harde schijf herkent en de rest dus niet. Nu hebben we windows 98SE 3x geinstalleerd en ook weer 3 keer moeten formateren... We zijn ten einde raad, we weten niet wat we moeten doen, en om heel eerlijk te zijn hebben we er beiden niet zoveel verstand van Raid functies, want dit is voor ons de eerste keer dat we meerdere harde schijven in de computer hebben, maar goed, daar is dit forum voor toch? Ik zou dus heel blij zijn met een instructie vanaf het formateren van de computer tot een werkend systeem met 2 harde schijven van 80 GB die in 2 partities zijn verdeeld... Ik hoop dat jullie mijn beschijving van het probleem kunnen snappen en ik hoop dat jullie er ook antwoord op kunnen geven om het probleem op te lossen... Groeten, René (en vader)
Link naar reactie
Als je RAID gewoon insteld en in DOS fdisk start dan moet je 1 schijf zien van 160 MB. (wel Fdisk gebruiken van windows ME of nieuwer). Je zult nu wel een oudere versie gebruikt hebben of de niet ondersteuning voor grote schijven hebben gekozen. wat je ook kan doen is zorgen dat je geen enkele partitie hebt, dan de setup starten van Windows XP (booten vanaf cd) en dan bij het begin van de installatie de partitie aanmaken of meteen de gehele schijf formatteren (kan dan alleen NTFS, HD's groter dan 32 GB kun je onder Windows 2000 / XP niet als FAT32 formatteren).
Link naar reactie
Hoi,ik had ook problemen met de raid funtie op m'n MSI Kt3 mobo kijk even voor de zekerheid of de twee maxtor hd's werkelijk beide op master staan.Zelf had ik ze (terwijl ik echt in de veronderstelling was dat ze op master stonden)op slave staan :oops: .Op de hd's (twee maxtor 40 gb) zelf vindt ik het niet zo'n duidelijk plaatje maar op de maxtor pagina stond het wel erg duidelijk beschreven.Ik hoop dat je deze tip kunt gebruiken. groeten Piet.
Link naar reactie
bedankt voor de vele antwoorden. Kijk, in Windows XP toen deed ie het gewoon, dan vroeg hij tijdens de installatie om de drivers van de RAID, dat ging goed. Alleen nu is de vraag wat ik nu moet doen als ik Windows 98 SE wil installeren. Ik heb hem nu helemaal leeg en als ik hem opstart dan vraagt hij om een boot-disk (logisch, want er zit geen OS op) Nu is mijn vraag, wat moet ik nu doen? Hij herkent gewoon een harde schijf van 2,1 GB... :( Groeten, René
Link naar reactie
[quote:008b36b06c="Ren-alt-130"]als ik hem opstart dan vraagt hij om een boot-disk (logisch, want er zit geen OS op) Nu is mijn vraag, wat moet ik nu doen? Hij herkent gewoon een harde schijf van 2,1 GB...[/quote:008b36b06c] Start de computer op met een bootdisk van Windows ME. Start FDISK, verwijder eventuele partities (dus alle data gaat eraf) en maak een nieuwe partitie aan (met ondersteuning van grote schijven). Herstart je pc en formatteer de nieuwe partitie. Installeer Windows 98 of ME.
Link naar reactie
Nee, het enige dat je kunt doen is partitioneren. Dit kan met fdisk, maar bijvoorbeeld ook met een programma als powerquest partitionmagic. Maak geen grotere partities aan dan zo'n 70 Mb!!!! Bij bovenstaand programma zit wel een handleiding die je hierdoorheen kan helpen. Ook je PC-leverancier (ben er zelf een) zou je voor niet al teveel geld op weg moeten kunnen helpen
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Er is een FDISK (win9x) probleem met schijven die groter zijn dan 64Gb. Je hebt netjes een RAID0 van 2 * 80 Gb = totaal 160Gb, en de FDISK die met de win9x versies is geleverd herkend dat niet en schakelt wellicht terug naar FAT16 = max 2,1 Gb. [url]http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044[/url] OF: je gebruikt een FDISK van DOS versie 6 of eerder die FAT32 niet ondersteund en dus de max. partitie grootte 2,1 Gb is. Je moet de FDISK vraag voor ondersteuning van grote schijven natuurlijk wel met Ja antwoorden.
Link naar reactie
als ik het goed heb gelezen, heb je dus een niet bootable xp versie, kijk eens ff op www.bootdisk.com of je daar een goede bootdisk kunt vinden, als ik het goed heb stond er ook eentje voor xp bij, microsoft heeft er ook wel eentje die je kunt downloaden, maar die is meerdere floppys groot [niet erg handig]. en ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je minimaal een ME bootdisk nodig bent voor jouw probleem maar dat weet ik niet zeker. succes
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...