Ga naar inhoud
  • 0

Wat betekent "latency"


anoniem

Vraag

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Latency is een getal dat uitdrukt hoe goed je verbinding is met een spelletjesserver. Je latency wordt hoofdzakelijk beïnvloed door je ping (= de tijd die het duurt om een berichtje te zenden naar de server en er eentje terug te krijgen). Deze termen worden dan ook veelal door elkaar gebruikt. Latency is in feite een breder begrip dan ping, want het houdt ook rekening met de snelheid van je eigen systeem, i.p.v. enkel te kijken naar de snelheid van de verbinding. Latency en ping zijn vooral belangrijk bij 3d-shooter spellen, aangezien een goede verbinding daar het verschil kan betekenen tussen doden en gedood worden.:evil: Grtz,
Link naar reactie
  • 0
[quote:e940227d88="Metallica"]Latency is een getal dat uitdrukt hoe goed je verbinding is met een spelletjesserver. Je latency wordt hoofdzakelijk beïnvloed door je ping (= de tijd die het duurt om een berichtje te zenden naar de server en er eentje terug te krijgen). Deze termen worden dan ook veelal door elkaar gebruikt. Latency is in feite een breder begrip dan ping, want het houdt ook rekening met de snelheid van je eigen systeem, i.p.v. enkel te kijken naar de snelheid van de verbinding. Latency en ping zijn vooral belangrijk bij 3d-shooter spellen, aangezien een goede verbinding daar het verschil kan betekenen tussen doden en gedood worden.:evil: Grtz,[/quote:e940227d88] Tnx nu weet ik dit ook weer.
Link naar reactie
  • 0
Das dus niet helemaal waar, dus je weet het eigenlijk nog niet. Een latency is de algemene term voor wachttijd. Dit kan dus idd bij spellen online zijn, maar je hebt bevoorbeeld ook geheugenlatency's en dat zij degenie die hier in dit subforum bijna altijd bedoeld worden. Je hebt verschillende geheugen latency en deze staan in de FAQ bovenaan dit forum beschreven.
Link naar reactie
  • 0
[quote:9c13b5c03f="Marcel de Reus"]Das dus niet helemaal waar, dus je weet het eigenlijk nog niet. Een latency is de algemene term voor wachttijd. Dit kan dus idd bij spellen online zijn, maar je hebt bevoorbeeld ook geheugenlatency's en dat zij degenie die hier in dit subforum bijna altijd bedoeld worden. Je hebt verschillende geheugen latency en deze staan in de FAQ bovenaan dit forum beschreven.[/quote:9c13b5c03f] Ik zie dat helaas niet staan in de faq hierboven...
Link naar reactie
  • 0
Uit de FAQ [quote:385e652bab]Geheugentypen en timingen Op dit moment zijn er 3 typen geheugen in omloop: -SDRAM -DDR SDRAM -RDRAM SDRAM is de oudste van de 3, en komt uit de tijd van de Pentium II/III, Athlons, en wordt ook nog wel voor low-budget P4 systemen gebruikt. Dit type geheugen heeft een 64 bits datapad, en de typeaanduiding staat voor het aantal MHz die de module aan kan. PC133 is dus geschikt om op 133 MHz te lopen, en is ook backwards compatible met PC100 en PC66. DDR SDRAM wordt gebruikt in de highend Athlon systemen, en mid-range Pentium 4 systemen. DDR staat voor Double Data Rate, en dat betekend dat de module per kloktik 2x zoveel data verwerken kan als het gewone SDRAM. Dat word gedaan door op de rijzende en dalende klokflank data te versturen, terwijl dat bij SDRAM allen op de rijzende kloktik gebeurd. Om deze reden wordt het ook wel eens als 200, 266 of 333 MHz geheugen aangeduid, terwijl het in werkelijk maar op 100, 133 of 166 Mhz loopt. De snelheidsaanduiding is echter wel anders, die wordt in MB's per seconde gedaan. 200 MHz = PC1600, 266 MHz = PC2100 en 333 MHz is PC2700. RDRAM wordt in de highend Pentium 4 systemen gebruikt, en worden allebei in paren geplaatst, om de bandbreedte te verdubbelen, doordat er een dual channel controller gebruikt wordt. RDRAM heeft een smaller datapad, 16 bits tov 64 bits, maar loopt wel op een veel hogere snelheid. PC800 RDRAM loopt op 800 MHz, maar door zijn smallere datapad is de doorvoer maar 1600 MB/s. Door 2 modules tegelijk te plaatsen, wordt daar 3200 MB/s van gemaakt, gelijk aan de FSB van de P4. Hieronder staan de balangrijkste timingen, die je bij een DDR systeem instellen kan. Het is nooit gegerandeerd dat alle modules op de snelste timing lopen, en soms kan het ook nog gebeuren dat het niet kan met meer als 1 module in het moederbord. Vaak worden deze instellingen via SPD (Serial Presence Detection) ingesteld, maar voor wie meer performance zoekt, is het ook met de hand instelbaar. SDRAM cycle length (Cas 2 of 2.5) CAS staat voor Column Acces Strobe, en deze setting bepaald hoe lang het duurt voordat de geheugenmodules aan een leesopdracht kunnen beginnen, als zij die ontvangen hebben. Ook bepaald deze setting hoe lang het eerste deel van een Burst transfer duurt. Hoe lager hoe beter, dus 2 is de snelste setting. Als het systeem daarna onstabiel wordt, probeer dan 2.5. Bank Interleave Bank interleave zorgt ervoor dat de geheugenchippies op de modules tegelijkertijd aangesproken kunnen worden, waardoor een aardige snelheidswinst optreed. De snelste setting is 4-Way, daarna kan je nog uit 2-Way of none kiezen. Precharge to Active (Trp 2 of 3) In geval van een page miss, moet de module de data weer naar het oude geheugenadres verplaatsen, en er voor zorgen dat het deel van de geheugenchip weer klaar is voor het volgende commando. Lager is ook hier beter, maar kan instabiel zijn. Active to Precharge (Tras 5 of 6) Dit is de tijd die een module krijgt om aan een datatransfer te beginnen, en ook de tijd die hij krijgt om de chips klaar te maken voor een datatransfer. Lager is ook hier beter, maar kan ook voor instabiliteit zorgen. Active to Command (Trcd 2 of 3) Dit specificeert de tijd die nodig is om een rij cellen in een memory chip aan te spreken, ook is hier lager beter, maar kan instabiel zijn. DRAM command rate (1T of 2T) Dit is de tijd die de geheugencontroller nodig heeft om de juiste bank uit te zoeken, en daarna wordt de activatieprocedure gestart. Van de bovenstaande settings hebben vooral Bank interleave en CAS timing de meeste invloed, de rest geeft maar een klein betje performancewinst. In sommige gevallen is het verschil in CAS latency erg groot, PC2100 Cas2 is net zo snel als PC2700 Cas3, iets wat onder andere belangrijk is voor geheugenkeuze van een KT333 [/quote:385e652bab] Goed kijken doet wonderen ;)
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...