Ga naar inhoud

2 harde schijven 'tgen' elkaar in behuizing


Aanbevolen berichten

Ik heb 2 harde schijven in mijn pc zitten (beide Maxtor 40.0 GB U133 6L040J2). Deze heb ik direct onder mijn Floppydrive geplaatst, daarboven, 2 plaatsen leeg ter groote van de cdrom-drive en dan mijn cd-rom drive. Ik vraag me nou af of die harde schijven zo niet te warm worden, omdat ze tegen elkaar aan zitten. Als je eraan voelt, dan zijn ze behoorlijk heet. Wat zou de temperatuur mogen zijn en hoe meet je zit? (meter ertegenaan houden?) misschien niet in het juiste forum, maar hoe kan ik te weten komen of mijn voeding nog voldoende is?
Link naar reactie
voor de levensduur van je schijven zou ik ze niet zo strak tegen elkaar plaatsen. Zoals je zelf al schrijft.....ze worden erg heet... wat betreft je vraag over je voeding, wil je weten of die zwaar genoeg is? post ff je specs, dat is voor anderen iets makkelijker te beantwoorden
Link naar reactie
Ik zou er idd een beetje ruimte tussen laten. Als je je er echt zorgen overmaakt zijn er HDD bays te koop met een aantal fannetjes aan de voorkant die je in een 5 1/4 inch drive (die CD-Rom drives dus) kunt prikken. Als je wilt weten of je voeding zwaar genoeg is dan moet je hier ff je systeem met zijn componenten plaatsen en het merk en wattage van de voeding geven. Ook kun je ff CPUcool downen (www.podien.de) en daarmee de voltages aflezen. Als je de CPU dan lekker belast, BurnK7, Sandra Burn-in oid. Moet je kijken of de 3,3V, de 5V en de 12V niet teveel afwijken. Doen ze dat wel dan is je voeding dus te zwak.
Link naar reactie
[quote:aec22011ea="Marcel de Reus"]Ik zou er idd een beetje ruimte tussen laten. Als je je er echt zorgen overmaakt zijn er HDD bays te koop met een aantal fannetjes aan de voorkant die je in een 5 1/4 inch drive (die CD-Rom drives dus) kunt prikken. Als je wilt weten of je voeding zwaar genoeg is dan moet je hier ff je systeem met zijn componenten plaatsen en het merk en wattage van de voeding geven. Ook kun je ff CPUcool downen (www.podien.de) en daarmee de voltages aflezen. Als je de CPU dan lekker belast, BurnK7, Sandra Burn-in oid. Moet je kijken of de 3,3V, de 5V en de 12V niet teveel afwijken. Doen ze dat wel dan is je voeding dus te zwak.[/quote:aec22011ea] Er zit nu ca 3 mm tussen, dus wel iets, maar niet veel. E bestaan toch van die programaatjes dat alle hardware in je systeem detecteerd en weergeeft oid?
Link naar reactie
Slaughterer, haal die schijven een flink eind uit elkaar. Het zijn 7200 toerenschijven. Die worden extra warm en hebben een geforceerde koeling nodig als je kast niet al te ruim is. Het minste wat je kunt doen is de schijven een centimeter of 4 uit elkaar plaatsten. Dan kijken of ze nog steeds erg warm worden. Gelukkig kunnen Maxtor-schijven wel tegen een stootje maar elke hd houdt van fris! Als ze het warm hebben gaan ze heel snel kapot.
Link naar reactie
[quote:c9d35054a0="Jeroen de Jager"]Slaughterer, haal die schijven een flink eind uit elkaar. Het zijn 7200 toerenschijven. Die worden extra warm en hebben een geforceerde koeling nodig als je kast niet al te ruim is. Het minste wat je kunt doen is de schijven een centimeter of 4 uit elkaar plaatsten. Dan kijken of ze nog steeds erg warm worden. Gelukkig kunnen Maxtor-schijven wel tegen een stootje maar elke hd houdt van fris! Als ze het warm hebben gaan ze heel snel kapot.[/quote:c9d35054a0] geforceerde koeling...is dat koeling door bijvoorbeeld een ventilator? Wat voor een kan ik dan het beste aanschaffen?
Link naar reactie
Er zijn dus HD koelers verkrijgbaar bv. [img:a9d85156f2]http://www.eynstein.nl/ai/dcd4002.jpg[/img:a9d85156f2] Maar die zijn best wel prijzig (ong 25 euro per stuk) ik heb er eentje voor mijn ibm hd en de fan is niet luidruchtig maar wel irri hoorbaar, die heb ik er dus uitgesloopt en nu koelt hij alleen passief. (2 80mm intake fans achterin de kast verplaatsen genoeg lucht over dat ding ;) ) Verstandiger is (als het mogelijk is) om voor de 2 HD's een 80mm fan te plaatsten welke dan koele lucht van buiten over je HD's blaast. (met wat ruimte ertussen) Bij veel Antec kasten kan dit, maar bij een standaard kast zal het wat moeilijker worden.
Link naar reactie
hjs zegt het al, geforceerde koeling kan door middel van een fannetje die koele lucht over de hd's blaast. Om het je makkelijk te maken heb je speciale hd-koelers die je op de hd kan schroeven of die je in een 5,25 inch slot stopt met de hd erachter. Komt er gewoon op neer dat het lekker waait rondom de hd zodat de warmte weg kan.
Link naar reactie
[quote:a38d53dc33="Slaughterer"]Ik heb 2 harde schijven in mijn pc zitten (beide Maxtor 40.0 GB U133 6L040J2). Deze heb ik direct onder mijn Floppydrive geplaatst, daarboven, 2 plaatsen leeg ter groote van de cdrom-drive en dan mijn cd-rom drive. Ik vraag me nou af of die harde schijven zo niet te warm worden, omdat ze tegen elkaar aan zitten. Als je eraan voelt, dan zijn ze behoorlijk heet. Wat zou de temperatuur mogen zijn en hoe meet je zit? (meter ertegenaan houden?) misschien niet in het juiste forum, maar hoe kan ik te weten komen of mijn voeding nog voldoende is?[/quote:a38d53dc33] Als je echt nog wat geld over hebt neem dan gelijk een grotere goede case. kijk maar eens op www.chieftec.com een DA of DX Dragon-model. Heeft namelijk plek om je HD in 2 bays te stopen en je kunt dan een fan ervoor hangen die veel stiller is en beter koelt dan zo'n klein driftkikkertje. Heb er zelf ook een gehad maar wordt nu gewoon passief gekoeld door die grote aluminium behuizing en de goede flow van lucht door mijn case. scheelt al heel veel. Twee behuizingen voor je HD's is ook duur en voor 106 euro (DX-01W) heb je nieuwe behuizing en meteen goede 340W voeding erbij.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...