Ga naar inhoud

Intel Celeron 1,4 Ghz overklokken?


Aanbevolen berichten

Oke ff een problemo hier. Ik wil graag een Celeron overklokken, hieronder staan de specs... Pro: Celeron 1,4 Ghz FSB: 100 Mhz Mobo: Intel815E Het zal wel gebaseerd zijn op de Tualetetlin (whatever) core. Nu wil ik weten, de multiplier is gelocked op 14x. Als ik de nu de FSB opschroef naar 133 Mhz, dan zou ik aan de 1800 Mhz moeten kunnen komen mits goed gekoeld. Het ram ondersteund ook 133 Mhz. Is dit mogelijk, zojah welke cooler raden jullie mij aan en welk voltage voor de processor zodat ie stabiel blijft. Tevens zou ik graag de ideale overklok van de Celeron 1,4 horen... Alvast bedankt
Link naar reactie
Als jouw cooler op een hoge overclock nog prima cooling geeft en daarom je CPU op een goede temperatuur houdt, dan hoef je geen nieuwe cooler aan te schaffen. Maar dan moet je maar een keertje hier je temperaturen posten hier. Want het OC'en zelf betreft: gewoon even proberen! Schroef telkens je FSB een klein beetje omhoog en check telkens of je pc stabiel blijft. Als dat niet zo is, kun je jouw vcore (OOK IN STAPJES!) omhoog gooien. Let hier wel dus op je temperaturen...
Link naar reactie
Je moet ook ff kijken of je de PCI/AGP divider kunt veranderen, zodat die ook bij 133Mhz gelijk blijven. Verder is het idd gewoon proberen. De koeling boeit geeneens zo. Je krijgt waarschijnlijk gewoon een voltage tekort. Als de temps op de max Vcore nog onder de 60 zijn is het geen prob, maar ik denk niet dat je de 1800Mhz haalt al zou je met een Tualatin wel aardig in die richting kunnen komen.
Link naar reactie
Btw, is het om als ie overgeklokt is mogelijk er teveel stroom op te zetten. Ik heb namelijk niet zo'n zin in een gefrituurde processor... Ik zou namelijk niet weten wanneer een processor teveel of juist te weinig stroom heeft... Of kan je hem zoveel volt geven als je wilt zolang hij maar goed genoeg gekoeld word?
Link naar reactie
gewoon niet teveel aan je vcore proberen te zitten en als je het doet, doe je het gewoon telkens in stapjes van 0,05volt omhoog... case-fans zijn BTW. alleen handig voor een goede airflow in je case; en heeft veel effect als bijv. je mobo erg heet wordt. Voor je CPU zal het hoogstens een paar graden schelen.
Link naar reactie
[quote:ac0df27d4f="kajutsa"]gewoon niet teveel aan je vcore proberen te zitten en als je het doet, doe je het gewoon telkens in stapjes van 0,05volt omhoog... [/quote:ac0df27d4f] Maar hoe weet je wanneer je goed zit? Je kan ook ineens te ver zijn en dan kan je een nieuwe celeron kopen...
Link naar reactie
Ok, maar je hebt niet zeg maar zoeits als een aangeraden minimum of maximum. Btw welke progamma's zijn goed om je processor te testen op stabiliteit? Weet je trouwens nog een goede cooler voor me? Geluid boeit mij niet zoveel, moet ik eerlijk zeggen. Maar een stille fan zou leuk zijn....
Link naar reactie
Om je CPU te testen zou ik gewoon ff bijv. 3Dmark2001SE aanzetten; als die vastloopt oid dan is er dus iets mis. Leuke CPU coolers zijn Alpha coolers met een Delta fan erop. Maken wel wat meer geluid, maar coolen als de beste. Als je het wat stiller wil hebben zou ik bijv. een Papst fan erop gooien.
Link naar reactie
[quote:36820cb12a="Dark Master"][quote:36820cb12a="kajutsa"]gewoon niet teveel aan je vcore proberen te zitten en als je het doet, doe je het gewoon telkens in stapjes van 0,05volt omhoog... [/quote:36820cb12a] Maar hoe weet je wanneer je goed zit? Je kan ook ineens te ver zijn en dan kan je een nieuwe celeron kopen...[/quote:36820cb12a] Hou gewoon je temp in de gaten en die moet daan onder de 60 graden blijven. Je molt een CPU niet zo snel hoor ;) Bovendien hebben de meeste mobo's maar een beperkte mogelijkheid tot ophoging van de Vcore. Je proc zal je echt niet grillen door overvoltage, omdat je mobo dat simpelweg niet ondersteund. Je moet dus gewoon op de temp letten. Ik dacht dat een Celeron rond de 75/80 graden doorfikte, maar die dingen zijn beveiligd. Ik heb een filmpje waar ze de heatsink eraf halen en de 2 Intel procs (P3 en P4) overleven het. Ze worden zelf koeler dan normaal respectievelijk 39 en 28 graden 8) (alleen functioneren ze dan niet normaal, omdat ze zichzelf of een deel van zichzelof uitschakelen). De 2 AXP fikten door (Tbird en XP) met respectievelijk dacht ik 370 en 290 graden :cry:
Link naar reactie
OKe, ik ga dus zodra ik er zin in heb de FSB langzaam ophogen, zodra het syteem instabiel wordt moet je dan een stapje terug doen en kun je vervolgens nog wat met het voltage "spelen" rekening houdend met een temp onder de 60 graden. Moet niet zo moeilijk zijn lijkt me. Bedankt voor alle info allemaal. Btw, nog 1 vraagje. Als de FSB hoger kan dan 133 Mhz zonder instabiel te worden, kan mijn RAM dat wel aan?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...