Ga naar inhoud

problemen met installatie harde schijf


Aanbevolen berichten

Gister heb ik een western digital schijf van 80 gb geinstalleerd. In windows kan ik hem gewoon gebruiken, hij staat momenteel als slave. Maar als ik in dos modus opstart kan ik de schijf nergens vinden. Als ik in de bios naar de hdd detectie ga, gaat hij zoeken naar parameters en doet vervolgens niets meer. Als ik in fdisk ga kijken naar de western digital heeft ie ook nog geen stationsaanduiding terwijl ie in windows XP professional edition gewoon de F: aanduiding krijgt. Windows heeft de schijf ingedeeld als NTFS(kon ook niets anders kiezen). Weet niet of dat uitmaakt, m'n andere schijf is fat32. Tijdens opstarten staat de primary slave(dat is dus de WD) een schijf van 65 gb terwijl ie 80 is. Ik hoop genoeg informatie te hebben gegeven. Bij voorbaat dank voor alle reacties.
Link naar reactie
In Windows verkenner kiezen voor formateren en dan kizen voor formateren als FAT32. Als dat er niet staat leg je de instal CD van WinXP erin en herstart je. Dan boot je van de CD en dan kan je kiezen voor een soort vernieuwde FDISK die in het instalmenu is geïntegreerd. Daarmee kan je de schijf wel zien en dan sloop je alle partities er van af. Daarna maak je nieuwe partities en daarna zou je wel de optie in Windhoos verkenner moete hebben als het goed is. Hij ziet het dan als een lokaal station dat je eerst moet formateren met het desgewenste bestandssysteenL: FAT32 dus. Waarom wil je eigenlijk de schijf vanuit DOS kunnen aanspreken?
Link naar reactie
Omdat ik windows op de grote en snellere schijf wil installeren. Wil de kleine schijf gebruiken als opslag voor mp3 en filmpjes. Of weet jij een andere manier om windows van de kleine naar de grote over te zetten terwijl windows goed blijft werken. De wd is nu de slave maar die wil ik straks omzetten naar master en dan windows opnieuw installeren. En daar heeft ie in msdos wel een stationsaanduiding voor nodig. Maar misschien is dat wat omslachtig en weet jij een manier zodat ik ook alle reeds geinstalleerde software blijf behouden.
Link naar reactie
heb nu de wd schijf als master ingesteld en als fat32 bestandssyteem. Heb ook de oude schijf gekloond met norton ghost. Heb daarna geprobeerd om op te starten zonder de oude schijf die nu slave is. Bij auto-detecting primary slave loopt de boel vast. Met de 2 schijven samen laad windows wel alleen is de master schijf dan het f: station en de oude schijf nog steeds de c:, dit wil ik graag omgedraaid hebben. Ik wil nu graag weten hoe ik het voor elkaar krijg om te laten booten vanaf de master schijf en hoe ik de stationsaanduidingen kan omdraaien in windows XP.
Link naar reactie
[quote:832c39000b="thijs1981"]heb nu de wd schijf als master ingesteld en als fat32 bestandssyteem. Heb ook de oude schijf gekloond met norton ghost. Heb daarna geprobeerd om op te starten zonder de oude schijf die nu slave is. Bij auto-detecting primary slave loopt de boel vast. Met de 2 schijven samen laad windows wel alleen is de master schijf dan het f: station en de oude schijf nog steeds de c:, dit wil ik graag omgedraaid hebben. Ik wil nu graag weten hoe ik het voor elkaar krijg om te laten booten vanaf de master schijf en hoe ik de stationsaanduidingen kan omdraaien in windows XP.[/quote:832c39000b] Volgens mij moet Partion Magic hier uitkomst kunnen bieden kun je allles zonder data verlies veranderen. Schijf letters partities, FAt32 naar NTFS enzenz
Link naar reactie
Als je je schijf hebt gekloond met ghost kun je denk ik het beste gewoon eerst ff beide schijven met de instal CD van XP van alle partities ontdoen. Daarna moet je niuwe partities aanmaken en dan zal hij de master gewoon C: noemen. Daarna gewoon de Ghost terug zetten, maar dan op de grote schijf.
Link naar reactie
Kon idd met partition magic de stationsaanduidingen veranderen. Het gevolg was alleen dat comp niet meer volledig opstartte. Heb toen toch maar besloten om windows opnieuw te installeren op de grote schijf. Nu zijn al m'n problemen opgelost moet helaas wel al m'n software opnieuw installeren. Wil iedereen graag hartelijk bedanken voor z'n reactie
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...