Ga naar inhoud

Nu andere computer problemen


Aanbevolen berichten

Heb ik gedaan maar wederom geen resultaat. Hij blijft op pio modus werken. Heb nu ook de IDE controller verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Nog steeds op pio modus. Ik denk zo langzamerhand dat er wat mis is met of het bios, of de harde schijf, of anders de controller.
Link naar reactie
Ik heb nu een biosupdate gedaan. Deze is goed verlopen. Het probleem is alleen nog niet opgelost. De cdrom speler wil wel op DMA lopen en de brander loopt op Multi-word dma. De harde schijf blijft maar op PIO modus lopen. Hij kan trouwens ook alleen maar op DMA 33 lopen omdat er nog een oudere kabel aanzit waaraan een verleng IDE kabel zit. Deze is zo'n 50 cm lang. Ik haal dat verlengstuk er even tussenuit en kijk even wat hij doet. [edit] Helpt ook al niet [/edit] Ik snap trouwens ook niet waarom windows 98 eerst met geen mogelijkheid wilde installeren. Misschien dat er toch iets is met de IDE controller. Is is te testen?
Link naar reactie
De HD is goed want op de andere computer gaat hij direct in DMA mode. //even een vraagje tussendoor: sinds ik mijn XP2000 heb start de pc regelmatig op zonder beeld te geven of door te starten. Als je hem dan uit en weer aanzet start hij meestal wel goed op. Ligt dit aan de voeding of is dit een bug van de KT133a chipset? Ik ga nu de HD formatteren en met FDisk nieuwe partities aanmaken. Daarna zet ik windows 98 erop (als dat wil lukken tenminste). Vanavond of morgen laat ik even weten hoe het is gegaan.
Link naar reactie
Ik heb nu alles eraf gehaald en opnieuw windows 98 geïnstalleerd. Deze loopt best goed maar moet nog wel even de updates installeren. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat DMA werkelijk aanstaat ookal staat er een vinkje bij DMA en heb ik de nieuwste drivers geïnstalleerd. Ik ben al wel blij dat windows 98 nu wel wil installeren. Misschien dat er een bootsector virus op heeft gestaan...? Dat DMA verhaal van windows XP heb ik dus maar zo gelaten. Wel jammer, XP draaide toch best redelijk vlot (2368 3dmark2001 met Geforce2 MX400). //Ik zal binnenkort eens een andere 300watt voeding proberen die Pentium4 goed is bevonden. Bij de 3dmark score zegt hij dat de FSB 128MHz is en dat er een 1,63GHz processor inzit. Misschien dat dit ook komt door de voeding.
Link naar reactie
Zelfs met opstarten zegt hij dat de FSB 128MHz is (128x13). Zou misschien ook een limiet kunnen zijn van de chipset. In het bios heb ik even gekeken naar de voltages. Ze zijn allemaal goed maar de 5V is 4.92 volt. Misschien dat dit met opstarten tekort komt. Hoeveel de Vcore moet zijn weet ik niet maar deze staat op 1.73. Ik zal even testen met sisoft sandra en kijken of DMA werkelijk aanstaat.
Link naar reactie
Ik kan alleen met jumpers kiezen tussen 100 of 133MHz FSB. Deze staan dus op 133. Nu weet ik dat de KT133 chipset de XP niet op 133MHz ondersteund maar alleen op 100. Ik heb de KT133a chipset die dat wel zou ondersteunen (maar misschien wel met een kleine marge). Ik ga binnenkort eens een andere voeding proberen. Is een 300watt voeding nog steeds voldoende (xp2000, geforce4TI) of moet ik beter kijken naar een 350watt voeding? Ik heb bij de andere even sisoft sandra 2002 geïnstalleerd. Deze zegt dat DMA aanstaat. Ik heb ondertussen ook overal de nieuwste drivers voor geïnstalleerd en hij draaid weer als vanouds. Bedankt voor de hulp.
Link naar reactie
Ik heb er nu een 400watt Q-tec voeding inzitten met 2 fans. Ook met deze voeding wil hij niet altijd meteen opstarten. Ook is de FSB nog steeds 128. Kan het nog ergens anders aan liggen, of is dit gewoon te weiten aan de KT133a chipset? Eerder had ik hier heel soms last van (met Duron 750). Een biosupdate doe ik in ieder geval niet omdat bij de nieuwste bios de computer na een half uur in windows xp vastloopt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...