Ga naar inhoud

Nu andere computer problemen


Aanbevolen berichten

Mijn andere computer (duron 800) wil ineens niet opstarten. Hij geeft aan dat het bios is veranderd en dat de batterij leeg is. Ik dus nieuwe batterij gehaald, maar nu wil hij nog steeds niet. Windows start niet op (niet veilige modus, niet msdos). Hij blijft dan het 1e windows scherm weergeven maar loopt verder niet vast. Heb daarna vanaf diskette geboot en handmatig "win.com" ingevoerd. Bij opstartscherm van windows 98 blijft hij hangen met blauw scherm (VFAT apparaat niet aanwezig of werkt niet goed). Is het de harde schijf? Ik heb dus voor de tijd aan deze computer NIETS veranderd. Gisteren deed hij het nog perfect.
Link naar reactie
Nu heb ik de schijf geformatteerd en probeer windows te installeren. Dit lukt niet. Als ik van de cdrom opstart en kies: windows nu installeren, dan zegt hij in een blauw scherm: ...bezig met voorbereiden van installatie van windows... (2x lege regel) druk op een toets om de computer opnieuw op te starten. Dit doet hij heeltijd ook als ik van diskette probeer op te starten. Ik vrees het ergste :(
Link naar reactie
[quote:d11ce7b6b7="matel"]De batterij heb ik vervangen, maar had niet het gewenste effect. Ik verdenk het moederbord of de harde schijf.[/quote:d11ce7b6b7] Heb je de batterij niet perongeluk aan de onderkant aangeraakt? Dan ontlaad hij namelijk in mum van tijd en is hij weer leeg :(
Link naar reactie
Ik heb met de jumper het bios gereset en de batterij niet aan de onderkant aangeraakt (alleen aan de zijkant en bovenkant om hem erin te drukken). Misschien een virus in het bios of bootsector? De oude batterij was volgens een batterijtester nog bijna helemaal vol en het moederbord is nog geen 7 maanden oud.
Link naar reactie
De melding van de lege batterij is nu verdwenen maar windows wil nog steeds niet installeren. Op 2 manieren geprobeerd: 1. starten van cdrom en kiezen om windows 98 te installeren. Dan krijg je een blauw scherm met een uitleg "druk op enter om verder te gaan". Doe je dat en dan een melding met "druk op een toets om de computer opnieuw op te starten". 2. starten cdrom maar dan msdos met cdrom ondersteuning. Naar de E schijf (cdrom) en typen Setup. Dan komt een scandisk controle die geen fouten kan vinden. Daarna loopt de setup verder goed totdat je voor de eerste keer de computer opnieuw op moet starten. Hij blijft dan hangen en gaat niet verder. Wat ik ga proberen: met fdisk alle partities weghalen en nieuwe aanmaken. Daarna alles formatteren en windows er opnieuw proberen op te zetten. Wil dit niet lukken, dan terug naar computerzaak. Een biosupdate uitvoeren om een eventueel virus eruit te krijgen lijkt mij niet verstandig omdat dan de garantie vervalt en het probleem af kunnen schuiven op de biosupdate die je hebt uitgevoerd. Het zou best kunnen dat er iets is doorgebrandt ofzo. De temperaturen waren wel altijd goed.
Link naar reactie
Ik heb nu maar eens de Windows XP installatie gedaan. Die werkt wel goed. VFAT had te maken met een soort extra partitie voor lange bestandsnamen. Windows XP is waarschijnlijk zo slim om deze te overschrijven terwijl windows 98 deze wil lezen. Even afwachten of windows XP snel genoeg loopt, anders zet ik er alsnog 98 op.
Link naar reactie
Weet iemand waar het aan kan liggen dat windows XP niet de IDE controller op DMA zet? Hij werkt nu in pio modus. Er zijn geen drivers voor te vinden om dit op te lossen. - misschien liep hij wel vast doordat een IDE controller kapot is -. Het is een ECS-K7S5A moederbord.
Link naar reactie
Het gekke is dat er in het bios nergens een optie te vinden is waar je DMA aan kunt zetten. Wat ik wel kan vinden is een 32bit gegevensoverdracht (deze staat aan) en nog wat andere dingetjes van DMA die allemaal op PnP staan. Ik heb de best performance settings geladen. Dan zou hij standaard toch op DMA moeten staan? [edit] Hij liep net in het bios zelf vast. Lijkt mij ook niet helemaal zuiver... Heb hem gereset en nou doet hij het weer. Het DMA probleem is nog niet opgelost.
Link naar reactie
Bij het opstarten heeft hij niet aan of DMA ingeschakeld is of niet. Er staat wel dat hij werkt op ATA66 (klopt) en dat de 32 bit gegevensoverdrachtmodus is ingeschakeld (lijkt mij DMA). In windows zelf kan ik hem niet op DMA zetten. De mogelijkheden: - DMA indien beschikbaar - PIO Hij staat op de bovenste optie en toch staat bij actieve gegevensoverdracht: Pio modus bij de harde schijf. Van de cdrom weet ik dat deze altijd op pio modus loopt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...