Ga naar inhoud

Lg airco geluid buitenunit normaal?


Aanbevolen berichten

Reactie LG (wonderen bestaan)

Bedankt voor uw mail.
Erg vervelend om te lezen dat u last hebt van het geluid.


Helaas kan ik niets vinden over de  S12ET installatie dat het een bekend probleem is, echter moet ik wel toegeven dat ik dit product niet geleverd is in de benelux door LG.
De installatie is vanuit import in NL gekomen en zou u dit soort garantie met uw installateur moeten overleggen.


Dan volgt er een opsomming van leidingen lengte vul hoeveelheid en meest voorkomende fouten installatie van zowel binnen/buiten unit. Dit soort fouten veroorzaken overmatige trillingen compressor.


Sluit af met:
Klant is koning dus neem aan dat de installateur dit netjes voor u oplost, zelfs als  u vraagt om nieuwe dempers voor dit probleem wat u op de video heeft laten zien voor de compressor.

Inmiddels contact gehad met installateur en inhoud reactie LG medegedeeld.

Komt airco zaterdag deinstalleren en ik krijg mijn geld terug.
Totdat ik het geld daadwerkelijk op mijn rekening heb staan: Eind goed al goed.

Link naar reactie

Ik denk dat je jouw mening over de LG service wel even moet bijstellen.

Want ik ben nog geen importeur tegengekomen, die klanten die hen via parallel import het brood uit de mond stoten, zo goed behartigt en er de winkelier, die zijn zakken buiten de importeur wil vullen, er op aanspreekt.

Met dit geweldige resultaat. Wat wil je nog meer?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ja, na valse start moet ik toegeven dat dit wel heel netjes van LG Benelux is.

Snap nou ook dat installateur zegt: Kunnen buitenunit loskoppelen en opsturen.

Maar weet zeker dat LG hem terugstuurt en zegt dat er niks mis is.

Die unit zou dan naar land van herkomst moeten worden verzonden. LG Benelux heeft daar geen boodschap aan.

Of zie ik dat verkeerd?

Wat ik nog meer wil?

Een nieuwe airco natuurlijk maar helaas voor LG gaat het dan toch maar een Daikin worden.

Als ik op Youtube de geluiden van LG buitenunits vergelijk met Daikin is er een significant verschil.

Ook als ik naar de specs kijk.

Een gedachte komt er bij mij op:

Wanneer komt er een no-nonsens airco op de markt? 

 

 

Link naar reactie

Lampje,

Weet jij of dezelfde aico's van bijv LG en Daikin (en andere merken), die in andere landen worden geproduceerd identiek zijn wat betreft kwaliteit en geluidseisen?

Ben nu aan het orienteren op Daikin. Blijkt ook daar sprake van paralelle import.

Wat betreft geluidsniveau zijn Daikins vaak geadverteerd als max 45-47 DB max.

Volgens een installateur is dat in de praktijk meer. Gevraagd waar hij zijn Daikins koopt:

Maleisie.

aangepast door RumbleTumble
Link naar reactie

Nou wordt het helemaal interessant.

 

Met jouw ervaringen werk/scheepsmotoren/trillingen.

Deze site:

https://www.daikin.be/nl_be/faq/what-is-sound-pressure-sound-power-.html

Wat doen de aanbieders van airco's zonder uitzondering publiceren?

Het geluidsdrukniveau (Lp), dat ligt vele malen lager.

Kijk hier naar specs Daikin Sensira. (bijlage)

Daikin heeft mij hier zelf op gewezen. 

"Wat er op sites van derden wordt weergegeven hebben wij helaas geen controle op of kunnen wij iets aan veranderen."

Daikin:

"Het geluidsvermogenniveau is de nauwkeurigste van de twee. Het geluidsvermogen is hoger dan de geluidsdruk, laat u hier niet door misleiden."

daikin Sensira.jpg

aangepast door RumbleTumble
Link naar reactie

Ja dat is toch logisch?

Als je een vergelijking wilt kunnen maken, dan moet je dit wel in een afgesproken conditie doen, die voor alle metingen het zelfde is.

Dat zie je ook met de energielabels, daar is door de EU precies aangegeven van hoet dit allemaal gemeten moet worden.

De geluidsdruk bijvoorbeeld neemt kwadratisch of met het toenemen van de afstand, omdat het een oppervlakte meting is.

En ja als je het vergelijkt met electriciteit, dan is dit vergelijkbaar met spanning in volts en vermogen in watts, dat zijn totaal andere grootheden en dus geen enkele houvast voor een vergelijking.

Maar omdat heel veel mensen nagenoeg niets weten van geluid, wordt er door de commercie driftig misbruik van gemaakt.

Er wordt heel veel gebakken lucht verkocht.

Een leuk voorbeeld.

Mijn vriendin heeft een E-bike, waarvan de band langzaam leeg loopt.

Kijk naar het ventiel is er een zonder ventiel slang, dus een moderne met een kogeltje er in, die als terugslagklep fungeert. Maar de afdichting was twijfelachting, omdat het metaal op metaal was.

Dus het rubber er tussen, waarschijnlijk slecht afdichtte.

Ga naar Halfords en kan geen ouderwets ventiel vinden, alleen die chinese troep.

Komt een oudere medewerker naar me toe en vroeg hem zijn de ouderwetse fietsventielen er niet meer?

Nee zegt hij, want de e-bike banden moet je wel meten bij het oppompen, zij moeten 5 bar hebben. En dat kun je niet meten met die ouderwetse ventielen.

En hij pakte enthousiast een pomp en een E-bike en demonstreerde het.

Ik stond hem raar aan te kijken en vroeg hem: wat is nu het verschil?

Bij de een is het kogeltje de terugslagklep, bij de andere het ventiel slangetje.

Je meet gewoon de druk die voor de terugslagklep/ventielslang staat en niet de druk, die in de band staat. De man bleef beteuterd staan kijken en gaf schoorvoetend toe, dat ik daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben.

Toen dacht ik ook: Wat is er toch een verschil tussen techneuten en verkopers.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik snap het. Maar in jou ventiel voorbeeld zie ik geen misleiding wel onwetenheid aan de kant van de verkoper.

In het geval van verkopers airco's kun je mijn inziens wel van misleiding spreken.

Daikin:

"Het geluidsvermogenniveau is de nauwkeurigste van de twee. Het geluidsvermogen is hoger dan de geluidsdruk, laat u hier niet door misleiden."

 

Link naar reactie

Ik denk dat het nog veel ernstiger is.

Op elke airco moet een europees energielabel zitten, deze etikettering is juist wettelijk verplicht gemaakt zo'n 23 jaar geleden om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

Maar zolang als de klant niet aan de bel trekt, niet naar een eu label kijkt en alleen voor de goedkoopste prijs gaat, zal deze illegale handel een hoop zakken vullen.

 

Dus accepteer geen apparatuur waar het energie label van ontbreekt.

Want op dit label staat alles op waar jij nu op wijst, dus ook het geluid wat op een vastgestelde manier gemeten moet worden.

EU energie-etikettering van airconditioners

image.thumb.png.f0b9ccb30232e0d5e3cd6cc67e42c857.png

 

Op het etiket wordt de volgende informatie vermeld:

I.

de naam van de leverancier of het handelsmerk;

II.

de typeaanduiding van de leverancier;

III.

de tekst „SEER” en „SCOP” voor koeling en verwarming, met een blauwe luchtaanjager en indicatie van stromende lucht voor SEER en een rode luchtaanjager en indicatie van stromende lucht voor SCOP;

IV.

de energie-efficiëntie; de punt van de pijl die de energie-efficiëntieklasse van het apparaat bevat, wordt op dezelfde hoogte geplaatst als de punt van de pijl van de relevante energie-efficiëntieklasse. De energie-efficiëntie moet zowel voor koeling als verwarming worden aangegeven. Voor verwarming is vermelding van de energie-efficiëntie voor het verwarmingsseizoen „Gemiddeld” verplicht. Indicatie van de efficiëntie voor de seizoenen „Warmer” en „Kouder” is optioneel;

V.

voor de koelstand: de ontwerpbelasting in kW, afgerond op één decimaal;

VI.

voor de verwarmingsstand: de ontwerpbelasting in kW, voor maximaal 3 verwarmingsseizoenen, afgerond op één decimaal. Waarden voor verwarmingsseizoenen waarvoor de ontwerpbelasting niet gegeven is, worden aangegeven als „X”;

VII.

voor de koelstand: de seizoensgebonden energie-efficiëntieverhouding (SEER-waarde), afgerond op één decimaal;

VIII.

voor de verwarmingsstand: de seizoensgebonden prestatiecoëfficiënt (SCOP-waarde), voor maximaal 3 verwarmingsseizoenen, afgerond op één decimaal. Waarden voor verwarmingsseizoenen waarvoor de SCOP-waarde niet gegeven is, worden aangegeven als „X”;

IX.

het jaarlijks energieverbruik in kWh per jaar, voor koeling en verwarming, afgerond op het dichtstbijzijnde gehele getal. Waarden voor klimaatprofielen waarvoor het jaarlijkse energieverbruik niet gegeven is, worden aangegeven als „X”;

X.

de geluidsniveaus voor binnen- en buiteneenheden, uitgedrukt in dB(A) re1 pW, afgerond op het dichtstbijzijnde gehele getal;

XI.

een kaart van Europa met aanduiding van drie indicatieve verwarmingsseizoenen en daarmee overeenstemmende kleurenvierkantjes.

Alle vereiste waarden worden bepaald overeenkomstig bijlage VII.

(b)

Het ontwerp van het etiket moet in overeenstemming zijn met punt 1.5. In afwijking van het bovenstaande mag, wanneer aan een bepaald model een EU-milieukeur is toegekend krachtens Verordening (EG) nr. 66/2010 (1) van het Europees Parlement en de Raad, een kopie van de EU-milieukeur worden toegevoegd.

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Het is niet zozeer gaan voor een goedkope prijs. Ook prijzige airco's hebben dit.

Vandaag 4 grote aanbieders gebeld met de vraag waarom ze de geluidsdruk en niet het geluidsvermogen in de specificaties zetten

Reacties varieerden van stilte, gestamel, onzin reden en ik verbind u door, bel later aub terug.

Ze weten het verdomd goed.

Trouwens, andere installateur heeft er naar gekeken, airco is verkeerd geinstalleerd m.a.g excessief geluid compressor.

Wat doen veel aanbieders airco:

Kans is groot paralelle import = geen garantie fabrikant.

Geluidsdruk bij specs opgeven i.p.v. geluidsvermogen buiten-unit.

Niet opvolgen specs hoeveelheid vloeistof bij langere of kortere leidingen = meer decibels en trillingen buiten-unit = meer slijtage compressor. 

Wat trillingen en slijtage met elkaar te maken hebben hoef ik jou niet uit te leggen :)

aangepast door RumbleTumble
Link naar reactie

Dus om een lang verhaal kort te maken:

Koop alleen apparatuur die voorzien is van een EU energie label.

Dan heb je betrouwbaar vergelijkingsmateriaal, garantieaanspraken en voldoet het aan bepaalde normen, die de EU stelt.

Natuurlijk is parallel import aantrekkelijk, zolang je geen problemen hebt.

Maar dat weet je nooit van te voren.

Want de machine uit India had dus ook een fabrieks fout, die voor een technicus eenvoudig op te lossen is.

Maar bij jouw machine is het ook nog eens een montagefout, want de keuze van de plaats van de buiteunit, is volkomen fout en wordt het brongeluid, wat aan 3 zijden niet weg kan en alleen gereflecteerd wordt op hard materiaal, en als in een trompet, 1 richting wordt uitgestuurd.

En die fout kun je zelf, zelfs als je technicus bent, niet op lossen, want het werken aan de gasgevulde systemen is gewoon verboden, zonder de vereiste STEK certificaten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
25 minuten geleden, Lampje zei:

Maar bij jouw machine is het ook nog eens een montagefout, want de keuze van de plaats van de buiteunit, is volkomen fout en wordt het brongeluid, wat aan 3 zijden niet weg kan en alleen gereflecteerd wordt op hard materiaal, en als in een trompet, 1 richting wordt uitgestuurd.

Dit had geen probleem hoeven zijn.

De unit heeft koelvloeistof voor 7,5 meter. De afstand van buiten naar binnenunit is minder dan 5 meter. In dat geval moet er, gerekend vanaf 7,5 meter, 20 gram koelvloeistof per meter worden verwijderd. Dat is niet gebeurd. 

Het geluid en trillen was dan heel veel minder volgens LG Benelux en die andere installateur.

De buitenunit had aan de achterkant wel minimaal een afstand van 30 cm van de muur moeten hebben. Dat is niet het geval.

Aan de rechterzijde minimaal 60 cm. Ook niet.

Installateur heeft mij daar ook niet van op de hoogte gesteld.

Link naar reactie
11 uren geleden, RumbleTumble zei:

Kans is groot paralelle import = geen garantie fabrikant

Deze aanname is niet juist.

Jij hebt een overeenkomst met een winkelier, niet met een fabrikant.

Die moet de problemen oplossen, hoe hij dat  regelt met de fabrikant is zijn probleem.

http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005290&boek=7&titeldeel=1&afdeling=1&artikel=6a

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Men stelt wel dat het 30 en 60 cm moet zijn, maar dan nog.

Ook al zal je daarboven zitten, de reflectie is en blijft er, als hij ingebouwd zit. Een staande golf is zo gecreeerd. En die is erg vervelend.

De geluidsdruk neemt dan wel kwadratisch af met de afstand, maar ook weinig geluid kan toch irritatie opleveren.

Je zit er aan vast dat er een muur achter zit, maar daar zou je dan ook absorberend materiaal kunnen plaatsen voor laagfrekwente trillingen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

"....

Deze aanname is niet juist.

Jij hebt een overeenkomst met een winkelier, niet met een fabrikant."

 

Dat klopt, maar in het geval dat de winkelier het tijdelijke voor het eeuwige inruilt, failiet gaat of wat dan ook en er moet onderhoud/reparatie zijn kan de volgende installateur/monteur/klant zich bij LG niet beroepen op fabrieksgarantie.

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...