Ga naar inhoud

Siemens vaatwasser gaat niet aan


Aanbevolen berichten

Best forumleden,

mijn Siemens vaatwasser SN65M086/44 gaat opeens niet meer aan.

laatste keer bij aandrukken was er een doffe plof rechts onder, heb de stroom module eruit gehaald en zag een condensator en tny ic was gesneuveld.
Beiden vervangen (tny pootje 7 en 8 gelinked door beschadigde pad en beide hebben zelfde functie) en de veiligheidweerstand meet nog 100ohm

probleem is dat ie nog niet aan gaat. Hoor wel bij drukken van de aan/uit een zacht gezoem/puls

op de plaat geeft de eelco geen stroom maar kan omdat deze 300/310 moet geven en mij meter volgens mij niet verder gaat dan 250. krijg op verschillende contacten 235Vac met meting op massa punt van stroomstekker.

krijg geen meeting op Vdc

zover lijkt dus wel secundair stroom ok maar de stroom 235 wordt niet omhoog naar de componenten die 300+ zouden moeten hebben. De tny264 losse pootje zou begreep ik 310V moeten geven maar geeft niks.

iemand nog een idee waar ik het moet zoeken?

IMG_3439.jpeg

IMG_3440.jpeg

IMG_3441.jpeg

IMG_3442.jpeg

IMG_3444.jpeg

Link naar reactie

Als je op deze manier storing wilt zoeken, moet je de werking van de print wel begrijpen.

De schakeling maakt alleen maar laagspanning door de gelijkstroom die uit het filter komt in blokken te hakken en alleen kleine gedeeltes door te laten.

Dit artikel heb ik eerder geschreven:

Oorzaak van het defect raken van de veiligheidsweerstand

Onderstaande tekeningen komen uit de datasheet van de LNK fabrikant en kunnen afwijken van de printen die in het witgoed gebruikt worden

602424446_LNK304.thumb.png.141e2d9e68663d9dccb8586a9d6fc8fd.png

 

1092095033_Functieblockdiagram-pinthermalshutdown.thumb.png.2d8678bee69b793d1e57c7a091a2ab8b.png

Eerst wordt bij het inschakelen van de voeding via de diodes D3 en D4 de wisselspanning enkelfasig gelijkgericht en de condensator C4 geladen. De veranderende spanning (oplopend) zal met een oplopende stroom de stroom doorzetten om ook de condensator C5 te laden. Maar moet via de smoorspoel die elke verandering van stroom zal proberen tegen te gaan, waardoor de lading op C5 later zal stijgen als die op C4. Al die tijd voert de mosfet in de LNK geen hoofdstroom, omdat deze geblokkeerd is. Want pas als de Drain voldoende spanning krijgt aangeboden en de bijpass en de bypass pin undervoltage comparator 5,8 volt zien dan wordt de oscillator opgestart die de RS flip-flop laat werken en die de mosfet de grootte van de blokken door laat schakelen, waarmee via de smoorspel L1 de condensator C2 geladen wordt. Door het opslingeren van de C in samenhang met de L kan de gehakte blokken van 5,8 volt worden opgeslingerd naar 12 volt. En deze spanning wordt teruggekoppeld via een spanningsdeler van twee weerstanden R1 en R3 teruggekoppeld aan de regeling van de feedback.

Ook kan er bij de inschakeling geen te hoge stroom vloeien door de mosfet omdat de current limit comparator bij een te hoge stroom de pulsen naar de basis van de mosfet blokkeert.

Waarom zal de schakeling defect gaan? Als bijv. de mosfet defect raakt en laagohmig wordt zonder sturing, dan gaat de gemiddelde stroom  oplopen en wordt de weerstand RF1 opgeblazen.

Dus ik denk dat het verhogen van de veiligheidsweerstand alleen van invloed is op de startstromen van de kring voor de LNK( C4;C5;L2), maar dat dit niets doet met de LNK zelf en ook niet met het systeem er achter.

Ook kan het zijn dat de weerstand RF1 spontaan de geest geeft tijdens het opstarten.

Want de condensator is in de uitgangspositie leeggelopen.

Hoewel de startstroom maar heel kort zal zijn is dit toch wel veel.

Gebruikelijk is in de AEG Electrolux witgoed een weerstand van 47 ohm 3 watt geplaatst.

Bij inschakeling is de condensator dus leeg en een kortsluiting voor de binnenkomende spanning.

Het eerste moment zal er dus een stroom gaan lopen van I=U/R

230/47 = 4,89 ampere (piek vermogen 1123 W)

Bij een weerstand van 100 ohm wordt dit 230/100= 2,3 ampere. (piek vermogen 506 W)

Natuurlijk is dit piekvermogen maar zeer kort. Maar het is duidelijk dat met een weerstand van 100 ohm het piekvermogen meer dan de helft verminderd.

 

En de praktijk wijst uit dat het geen invloed heeft op de werking en de levensduur enorm vergroot, want ik heb nog nooit een module terug gehad, waar een weerstand van 100 ohm in gemonteerd was.

 

Dus als er geen spanning op de LNK drain aankomt dan zit het probleem in het netfilter.

Dus moet je de elco's er uitsolderen en meten op capaciteit, ook de smoorspoel is van essentieel belang, voor het gedrag van het filter.

Ook de diodes doen ook mee. Dit zijn allemaal componten die wel eens stuk gaan.
Het is dus niet goed gegaan met het verwijderen van de LNK. 

Je moet wel even goed vooroefenen op een oude print voordat je het solderen op dit nieveau onder de knie hebt.

En bij het solderen is een goede soldeerflux onontbeerlijk Soldeerfluxpasta  Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram

Want het te lang doorwarmen van de LNK heeft overlijden van de chip tot gevolg.

En dat is eenvoudig door de weerstand van de mosfet te meten. Tussen de alleenstande poot en de kruislingse in de andere hoek. Is er een meting laagohmig dan is de LNK defect.

Uiteraard is het van belang dat je je zelf aardt, met een polsband, want deze chips kunnen beslist niet tegen statische ladingen en overlijden geluidloos.

 

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dan kun je er wel van uitgaan dat de chip overleden is. Want dit is de schakelaar die de gelijkgerichte spanning (van 1,41 x230= 325 volt) moet tegenhouden als hij niet schakelt.

Dus moet de doorgang gesperd zijn.

Je moet de mosfet zien als een snelle electronische schakelaar, die de hoge spanning in heel veel plakjes snijdt en er afhankelijk van de regeling er maar een paar procent door laat.

Dus in rust moet de weerstand oneindig hoog zijn.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik ben naar een electro expert geweest met de printplaat en geeft aan de de ic wel goed lijkt te zijn maar mogelijk 1 van de 2 relais niet meer werkt. Er komt geen 230V van stekker wandcontact naar de ic.

hij gaat ze los solderen en testen. Verder lijkt alles wel in orde volgens hem. Even afwachten of hier dus een defect uit komt

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...