Ga naar inhoud

AEG Droger TC09H6DHW na 1,5 maand weer defecte zekering verwarmingselement


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

Dik anderhalve maand geleden heb ik van deze droger (AEG TC09H6DHW) het verwarmingselement vervangen.
De thermische beveiliging op het oude element gaf bij meten geen doorgang. Ik had reeds gelezen dat dit een zelfherstellende zekering zou zijn is maar het kon zijn door schakelen onder last deze toch defect kan raken.
Ik heb derhalve een hele nieuwe unit besteld (+/- €90,00).

Nu is deze zekering (na slechts een keer of 10 draaien) weer defect. Dus deze is schijnbaar niet zelf herstellend?
Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn dat deze nu weer defect is.

Ik heb de NTC aan de invoerkant en de beide ventilatoren op de motor-as al schoon gemaakt.
Ook de filters zijn allen schoon.

Is het mogelijk om alleen de zekering te vervangen door een zelf herstellend exemplaar?
Kan iemand mij helpen aan een type nummer o.i.d. hiervoor?
Ik ben zelf wel handig genoeg om de popnagels te verwijderen en te vernieuwen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Door het vervangen van de beveiliging heb je alleen aan symptoombestrijding gedaan en is de oorzaak niet opgelost.

De te hoge temperatuur wordt veroorzaakt door een slechte doorstroming van de lucht.

Dat kan aan de filters liggen, leg deze een nacht in de azijn. En schrob ze met een zachte borstel schoon.

Maak de kanalen goed schoon en controleer de ventilatoren, op vastzitten op de as.

Controleren van de kanalen op blokkades, zoals bijv. een kindersok.

Controleer de capaciteit van de condensator van de aandrijfmotor. (als je deze hebt, want omdat je de het productnummer niet vermeld hebt, kan ik dat niet controleren).

Ook kan een defecte trommelafdichting de doorstroming verstoren.

En natuurlijk kan een verwarmingsrelais, die vastgebakken zit, ook dit probleem veroorzaken.

Het makkelijkst om dit proces te kunnen volgen, is de machine aan te sluiten via een verbruiksmeter in het wandcontact.

Ga nooit proefdraaien met een niet gesloten machine.

Trek ook nooit  de deur open, om er nog wat bij te voegen, want dan stopt de machine, raakt zijn koellucht kwijt, de elementen gaan gloeien en kan er zelfs brand ontstaan. Want stof is explosief.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje,
Dank je voor de snelle reactie.
Ik begrijp dat de oorzaak verholpen moet worden.
Maar het is vreemd dat een thermostaat niet meer sluit als deze afgekoeld is.
Het nummer wat op de thermostaat staat is: 36FXE24 -  L140C

Ik zal deze week de relais gaan bekijken en misschien vervangen.

De machine is schoon en er zijn geen blokkerende sokken ?

Met vriendelijke groet,
Regi.

Thermostaat.thumb.jpg.76bab2cd8f9c3a6ec9f3ba5b320fd409.jpg1981366835_Verwarmingselementzekering.thumb.jpg.87e98cbdc4d8c502a6e2c5242286bf92.jpg1981366835_Verwarmingselementzekering.thumb.jpg.87e98cbdc4d8c502a6e2c5242286bf92.jpg

Link naar reactie

Het is me niet helemaal duidelijk of dit een regelthermostaat is of een maximaal thermo.

Zit er nog een NTC op het element? Want ik vind 140 graden wat hoog om te regelen.

Helaas kan ik met deze gegevens geen datasheet vinden. Wel kun je de thermostaat terug vinden via google, de prijsverschillen zijn echter enorm. Daar zal dan ook wel kwaliteitsverschil in zitten.

Wat trekken de elementen aan stroom? Wat is het fabricaat van de clixon?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje,
Op het element zit inderdaad een NTC, deze zal wel voor de regeling zijn. Deze functioneert gewoon, de weerstand daalt bij (met de hand) opwarmen en meet +/- 6,5 K Ohm. De andere NTC in de machine is ook nog goed en heeft dezelfde weerstand.
Op het typeplaatje staan de vermogens van de elementen. Het zijn 2 elementen. 1 element is 1900 Watt en het tweede is 700 Watt. Wat de stroomsterkte is heb ik niet gemeten, maar zal bij het eerste ongeveer 8,3 A en bij het tweede zo’n 3 A zijn.

Maar het is mij nog niet duidelijk of dat onderdeel nu een thermische zekering is of een thermostaat. Als ik het nummer opzoek via Google, kom ik uit op thermostaat, maar dan zou deze bij afkoelen toch moeten sluiten?
Groet, Regi.

1990583897_NTCelement.jpg.5893e64d6a574fcab2b102dc5151f86a.jpg

aangepast door rhm.brouwers
Link naar reactie

De NTC is voor de regeling.

Dat  is helder.

Het zijn 2 elementen ieder met hun eigen relais.

Als er een relais blijft hangen dan kun je regelen wat je wilt, maar zal uiteindelijk de clixon hem op max uitschakelen.

Dus daarom wil ik de stroom weten, want die zal er dan ook lopen als de machine niet draait en geen koellucht heeft.

Ik heb geen datasheet kunnen vinden of dit een zekering is of een regelthermo die weer inschakelt.

Welke fabrikant is de clixon, misschien kan ik daar wat vinden?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Oplossing

Over het algemeen zijn de clixons 10 amp.

De stroom is echter wel 11,3 A, dat hoeft in normaal gebruik geen probleem zijn, want ze schakelen eigenlijk nooit.

Maar als dit deel gaat worden van de regelkring omdat de regeling niet goed werkt, dan maken de vlambogen gauw korte metten met de clixon, en fikt hij uit.

Nu dit in wezen al twee keer is gebeurd, zou ik hiervoor een resetbare clixon plaatsen, die een hogere stroom kan hebben.

Bijv. deze, die kan 16 A hebben.

https://www.conrad.nl/nl/p/thermorex-tk32-t01-mg01-oe140-mr-bimetaalschakelaar-250-v-16-a-openingstemperatuur-5-c-140-c-1-stuk-s-1678268.html

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dank je voor deze oplossing.
Echter is daarmee, zoals je al eerder aangaf, het echte probleem niet opgelost.
Wellicht zijn inderdaad een van de of beide relais van het verwarmingselement blijven plakken. Ik heb deze besteld en ga ik nu ook vervangen.
Ook wil ik de aanloop condensatoren vervangen om er zeker van te zijn dat de snelheid van de ventilatoren goed is.
Mocht de clixon er dan nog eruit trippen, zal ik hem vervangen door een resetbare.

Groet, Regi.
 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Het heeft even geduurd maar de relais, de aanloopcondensatoren en de clixon zijn vervangen. Ook zijn alle sensoren nu schoon, vrij van pluizen e.d. en de luchtstroomkanalen vrij van obstakels. De droger loopt weer zonder problemen. Ik hoop dat deze het nu langer dan anderhalve maand vol gaat houden. ?
In ieder geval bedankt voor het meedenken en de aangedragen oplossingen.
Met vriendelijke groet, Reg.

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...