April75 Geplaatst: 27 februari 2023 Delen Geplaatst: 27 februari 2023 (aangepast) Goedemiddag, Ik heb een vraag, hoe staat het met de wettelijke garantie op een wasmachine als deze defect is? Zowel de verkoper als Samsung zeggen dat de fabrieksgarantie niet meer van kracht is. De machine is aangeschaft op 3 september 2017 het gaat om een Samsung WW80K6405SW AddWash wasmachine voor 649 euro. Volgens de wet heb ik als consument recht op een deugdelijk product. Dit heb ik gelezen op www.acm.nl/garantie. De verkoper wil mij nu 150 euro vergoeden, dit vind ik vrij weinig, gezien de aanschafprijs en de tijd dat de machine mee gegaan is. Wat zou jullie advies in deze zijn? Wat mag ik verwachten van de verkopende partij? Vriendelijke groet en bedankt alvast. 27 februari 2023 aangepast door April75 Link naar reactie
Niels Geplaatst: 27 februari 2023 Delen Geplaatst: 27 februari 2023 Goedemiddag @April75, welkom op het forum ten eerste. Het lijkt mij dat jij recht heb op de standaard fabrieksgarantie. Heb jij ook al alle stappen op de website van Samsung ondernomen? Kan via deze website: https://www.samsung.com/nl/support/warranty/ Mocht jij dit al hebben gedaan, dan verneem ik het ook graag. Link naar reactie
April75 Geplaatst: 27 februari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2023 Dank je wel. Ja heb ik al gedaan, hun geven aan dat de fabrieksgarantie verlopen is en niks voor me kunnen doen. Reparaties moet ik zelf betalen. Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 27 februari 2023 Delen Geplaatst: 27 februari 2023 Fabrieksgarantie is 2 jaar, de machine is nu 5,5 jaar oud, en ik weet niet of hij intensief gebruikt is. Ik vind het wel schappelijk dat ze nog een bedrag uit willen keren Maar wat mankeerd er aan de machine dan? ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
April75 Geplaatst: 27 februari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2023 De machine is normaal gebruikt en ik heb op de www.acm.nl/garantie gelezen dat de wettelijke garantie echt wel langer is op een wasmachine. De wasmachine is helemaal verroest aan de voorkant, geeft een melding dat het water niet meer goed weg loopt en lekt helemaal. Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 27 februari 2023 Delen Geplaatst: 27 februari 2023 Okay, staat hij dan in een badkamer/vochtige ruimte? Was je altijd met lage temperatuur, of ook een paar keer per maand een hete was. Dan koeken de zeepresten minder aan en gaat de boel niet verstopt zitten. Wat ik er mee zeggen wil is, dat er altijd wel dingen in de voorwaarden staan of in de gebruiksaanwijzing die je het recht op garantie ontzeggen.(er zijn natuurlijk uitzonderingen). Misschien is de lekkage/verstopping nog te verhelpen, maar een gratis monteur of volledige vergoeding zit er niet in ben ik bang. ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
April75 Geplaatst: 27 februari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2023 Nee hoor staat niet in een vochtige ruimte. Was zelfs 1 x per week heet. Ik hoef ook geen volledige vergoeding hoor, vind alleen dat een wasmachine niet zo snel hoort kapot te gaan. En hier zijn ook bepaalde richtlijnen voor opgesteld:https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting en je hebt natuurlijk altijd de wettelijke garantie die van de levensduur uit gaat. Maar hoe je dat kan bepalen weet ik ook zo niet. Link naar reactie
Tukkertje Geplaatst: 27 februari 2023 Delen Geplaatst: 27 februari 2023 Okay, dan kan het daar al niet meer aan liggen. misschien kan je hier nog info vinden https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie anders misschien de consumentenbond. die hebben vaker met dit bijltje gehakt. 1 ⚡⚡Met vriendelijke groeten, Tukkertje⚡⚡ Link naar reactie
April75 Geplaatst: 27 februari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2023 Dank je wel, ik ga ff kijken hoe en wat. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 27 februari 2023 Delen Geplaatst: 27 februari 2023 Lees deze vaststelling door de brancheorganisatie over de lengte van de garantie en de aftrek van slijtage t.o.v. de verbetering. De uitspraak van de geschillencommissie geeft een goed beeld van hoe het werkt. Defect wasmachine ontstaan na verlopen garantietermijn, ondernemer hoeft het niet kosteloos te repareren Gebruiksduurverwachting Uneto-VNI Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Maus0611 Geplaatst: 28 februari 2023 Delen Geplaatst: 28 februari 2023 Probeer eerst de storing eens op te lossen. Wellicht zit er iets in de pomp. De melding 'water kan niet weg' komt niet vanzelf. Link naar reactie
April75 Geplaatst: 28 februari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2023 Is al nagekeken en er is wel meer defect aan. Wasmachine zal dus niet meer gerepareerd worden en ik zal een nieuwe kopen. Dank allen voor het meedenken. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 28 februari 2023 Delen Geplaatst: 28 februari 2023 OK, dan sluit ik deze draad. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten