Ga naar inhoud

aeg wasmachine aan knop werkt niet


Aanbevolen berichten

Edwin, je hebt keurig de gegevens vermeld, maar helaas mankeert de belangrijkste, het productcode nummer,

Want alleen daarmee kan ik onderdelen vinden en kijken welke machine het exact is.

 

Blijft de machine helemaal dood of is en nog wel wat leven in te ontdekken?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

lampje

mijn excuses hebt dus de verkeerde gegevens overgenomen hebt nog een productnr 914531157 00 ipx4  en een serie nummer 

de machine blijft helemaal dood. stroom doorgemeten en tot aan waar hij de printplaat ingaat gewoon stroom daarna niks meer dus tevens wat fotos gemaakt van de printplaat waar de stroom op binnen komt. 

printplaat 1.jpg

printplaat 2.jpg

printplaat 3.jpg

printplaat 4.jpg

printplaat 5.jpg

Link naar reactie

Ja ik zie nu dat je een machine hebt met twee printen een bedieningspaneel en een vermogenssturing.

Als de machine dood is, dat is een bekend euvel. Dan ligt de voedingsomzetter er uit.
helaas kan ik op de foto's niets zien, omdat ze veel te veel gecomprimeerd zijn.

Graag de originele foto's plaatsen op bijv. Google photos en de link hier plaatsen en openbaar maken. Dan kan ik ze extreem uitvergroten en je vertellen welke componenten er zeker vervangen moeten worden.

Want deze printen zijn erg duur. En de vermogensprint is niet meer leverbaar in NL.

Er zijn twee mogelijkheden, je repareert het zelf, of je laat het door een van de kleine bedrijfjes doen, die dit voor een euro of 60 netjes voor je doen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik kan niet echt componenten zien die mechanische defect zijn.

Wel zou ik de print even afschrobben met een kwast  Isopropyl alcohol, want hier en daar zie ik wat verontreiniging
Je zou de LNK ohms kunnen doormeten Zie een uittreksel uit de tekening van de datasheet

1279928457_LNK362-364galvanischgescheidenmeten.thumb.png.fe49a55b336a099356ee265c15c52299.png

 

Voor het gemak de alleenstaande poot en de kruislingse meten.

Dus tussen Drain en Source

Hier zit de mosfet tussen die hoogohmig moet meten. Als de de mosfet sluiting maakt dan gaat de weerstand R57 defect en wordt hoogohmig.

R57 ( RF1) heeft een weerstand van 47 ohm, vervang deze door een veiligheidsweerstand van 100 ohm, dan gaat hij nooit meer stuk. Deze staat In serie met de hoofstroomkring en krijgt bij het opstarten een behoorlijk klap vanwege lege elco's.

Door de grotere weerstand wordt die stroom tijdens de start behoorlijk afgeknepen, maar verandert de werking van de kring niet.
Mocht je besluiten dit zelf te gaan doen geef dan een seintje. Dan help ik je verder.

Veiligheidsweerstand 100 ohm

 

TNY364GN

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Lampje 

ik ga dit zeker zelf doen en stel je hulp hier bij zeer op prijs 

Ter info de blauwe condensator was het helemaal zwart ook  de weerstand was  zwart en ook  de ic was compleet met roet de kleine zwarte condensatoren aan de linkerzijde (3) waren  ook beroet. dit voorzichtig met een kwast schoon gemaakt.

 

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...