Ga naar inhoud

Samsung DV90M6200CW/EN wasdroger valt uit


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Ik heb sinds kort problemen met mijn wasdroger omdat deze uitvalt  binnen 2 a 5 minuten.  Ik kan deze opnieuw starten maar de resultaat is hetzelfde. Wasdroger is bijna 3 jaar oud en buiten garantie.

  1. Het display toont dan ook niks meer, dus echt uit.
  2. De stofbak legen wij na elke droogbeurt, dus deze is schoon en leeg.
  3. De condensator heb ik ook schoongemaakt.
  4. De opvangbak van het water is ook leeg.

Ik ben wel een link tegengekomen binnen de kieskeurig forum, welke volgens mij hetzelfde probleem beschrijft.

Ik weet dus niet of ik hetzelfde advies kan volgen aangezien ik een  nieuwere wasdroger heb.  Moet ik een andere IC's LNK en TNY een chip moet kopen, hoe kan ik deze herkennen?  Ik heb ook geen schema en/of repair manual ook geen idee of ik deze nodig heb. 

Link naar reactie
  • Oplossing

Het zal in wezen niet zo veel verschillend zijn, misschien een iets ander type chip.

Waar de penbezetting iets anders is, maar dit is dus een bekend verschijnsel. De chips kunnen erg heet worden en die hitte instelling wil wel eens de weg kwijt zijn en doet dan af en toe, maar wat en stopt er dan voor kortere of langere tijd mee.

Aan het typenummer heb ik weinig, omdat ik alle gegevens van het typeplaatje moet hebben om tot de juiste onderdelenkeuze te kunnen komen.

Omdat dit de voedingsomzetter voor de hele electronica is, zal er dan ook niets signaleren en wordt ook alles donker.

Na afkoeling kan er weer gewoon worden opgestart.

Alleen Samsung heeft de nare gewoonte dat de printen helemaal vol gegoten zijn met siliconenmassa.

Je zult dus voorzichtig ter plaatse van de weerstand, en van de chip een luikje moeten maken met bijv. een dremel tool.

En voorzichtig de siliconenlaag weg peuteren en krabben.

Helaas als je niet zelf in staat bent om dit soldeerklusje te doen, dan zal je een nieuwe print moeten bestellen. Want de reparatiebedrijfjes beginnen er niet aan, dat kost ze te veel tijd.

Het voordeel is echter wel dat de Samsung printen  wat minder duur zijn dan die van de concurrenten.

Een luikje snijden of slijpen

 

De drainweerstand van de chip is 47 ohm maar deze wijzigen in een brandvrije weerstand van 100 ohm. Veiligheidsweerstand 100 ohm

Voor de chip moet je even kijken welk type er gebruikt is. 

IC's LNK en TNY

 

Bekijk dit filmpje goed:

LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen

Solderen moet met veel flux gebeuren omdat dit sneller gaat en beter vloeit. Soldeerfluxpasta  Mechanic MCN-UV80   Restanten verwijderen met een borsteltje alcohol.

Werk altijd met een polsband, de chips willen nog wel eens vroegtijdig overlijden door statische ladingen.

Smeer niet de bovenkant van de chip in zoals hier, want de chip moet wel zijn warmte kwijt kunnen.

Ben je niet ervaren in dit soldeerwerk, begin er dan niet aan. Want het risico is groot dat door onervarenheid de sporen breken en de print total loss is.

 

image5.jpeg

samsung8.jpeg

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

20221225_190712.thumb.jpg.89d66725f8431a8144818afd125d766e.jpg20221225_200822.thumb.jpg.43d9cbe06d367035eb92e1816f34aee7.jpg

 

afbeelding afkomstig uit de zijkant en niet het frontpaneel, frontpaneel heb ik niet los hoeven te monteren.

Volgens mij is deze het controlboard, en kan ik het beste pcb bestellen, maar ik kom er niet uit.

QR code zitten scannen en ook met andere nummers op de afbeelding in Google zitten zoeken zonder resultaat. Welke winkel en/of site verkoopt dit onderdeel?

Ik ben ook benieuwd hoeveel de tweede optie chip vervangen gaat kosten, maar moet deze eerst vinden, voordat ik kan kijken of ik deze kan vervangen.

Iemand een idee?

20221225_190712.thumb.jpg.89d66725f8431a8144818afd125d766e.jpg

 

Ik ben we handig in solderen ook met pcb, maar ga kijken of het waard is.  

Link naar reactie

Nee, je hebt de verkeerde print te pakken.

Want dit lijkt een motorsturingsprint en geen regelprint van het droogproces, waar ook de voeding op zit. Maar omdat je niet alle gegevens van de machine hebt gegeven kan ik geen onderdelen vinden.

Maar die zit hoogstwaarschijnlijk wel in het frontpaneel.

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...