Ga naar inhoud

Condensdroger Zanussi pompt water niet in reservoir


Aanbevolen berichten

Hallo

ik heb een conversatie van u gelezen op klusidee. Geldt uw uitleg (hieronder) ook voor mijn condensdroger ?  Zie bijlage voor het model.

vriendelijke groet

Jo

 

Bovendeksel losnemen schroeven aan achterzijde naar achteren schuiven tillen en de linkerzijwand ook losmaken en afnemen.

Je zult het systeem grondig moeten reinigen, waarbij je als je resultaat wilt boeken een warmwaterstraaltje nodig is uit bijv. drukspuit voor de tuin.
Want de condensor zit vast en kun je er niet uithalen.

Begin eerst het zichtbare vuil los te maken met een kwast , tandenborstel en warmwater en zuig dit vuil op met een natzuiger.

Reinig alle luchtkanalen met een kattenstaart en de stofzuiger.

Haal de pomp en vlotter los en maakt dit ook goed schoon, daar zit het meestal verstopt met haren en vieze blubber.
Gebruik je wasverzachter, doe dit niet meer en vervang het door schoonmaakazijn, al dan niet met een geurtje.
Spoel het gehele ondercompartiment door aan de voorkant in de condensor te spuiten en het vocht op te zuigen in het pompbakje. Giet ook warmwater in de omkasting van het reservoir, deze overstort komt ook bij de pomp uit en kan verstopt zitten en blaas de leiding van pomp naar de tank boven door.
Blijf spoelen totdat er alleen nog schoonwater in de zuiger komt.

76ADF128-1657-44C6-90D3-373E87DFC0C7.jpeg

Link naar reactie

 

Je doelt op dit draadje.

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/condensdroger-zanussi-pompt-water-niet-in-reservoir.132114/post-795730

 

In principe is elke warmtepompdroger een beetje hetzelfde waar bij Bosch Siemens de warmtewisselaar afwijkend is die door een spoelsysteem automatisch gewassen wordt.

Wat mankeert er precies aan jouw machine?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Maar begin eens met alle filters een nacht in een bak schoonmaakazijn te zetten, want ook al denk je dat de filters schoon zijn.

 

20220726_120216.thumb.jpg.b9dd4f9436b0c6510a9a39ed0617cf50.jpg

 

Je ziet hier dat de luchtbel in het azijnbad niet door het filter ontsnapt, dus lijkt het filter schoon, maar is het niet. Alles wat lucht tegen houdt, doet afbreuk aan het droog vermogen. Dus alle kanalen maar ook de ventilator inwendig reinigen en uitsoppen.

Maak de pomp eens los en kijk eens in het pompcompartiment en bij de vlotter, daar zitten vrij nauwe kanalen, die erg nauw zijn om het regelsysteem van het afpompen te dempen, maar de combinatie pluizen en wasverzachterresten, maken er een vieze blubber van die alles verstopt.

2072967608_vetteprut2.thumb.jpg.ffc008d170f118031c71e5e17173ecff.jpg

 

Ga het niet met de optie pompen proberen weg te halen maar doe dit met een natzuiger want anders worden de slangen verstopt en loopt alles vast.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Het probleem is dat er echt niks water in het reservoir zat na het drogen van enkele grote handdoeken en nadat de droger lang had gedraaid waren de handdoeken ook nog niet echt droog. 
Ik zal het deze week proberen op te lossen aan de hand van uw uitleg. Zal voor eind van de week zijn, kwestie van tijd hebben. 
Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie

Dan is het een kwestie van zaken afstrepen

Is er een obstructie van de luchtwegen?

Is er een obstructie in de vochthuishouding?

Is er een probleem met de temperaturen koud en warm?

Zet de stekker eens in een verbruiksmeter.

Die kosten zo rond de 17 euro en ga de losse componenten eens testen.

Door het testprogramma te gebruiken.

Want als een kip zonder kop maar componenten vervangen geeft alleen teleurstelling.

Want je tast nu in het duister welke component nu echt het probleem geeft.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Je zult de bovendeksel en de rechter zijwand los moeten maken.

IMG-20211014-WA0016.thumb.jpg.6feedfcb3733135c8ff100a03bfdb26f.jpg

 

Dan zie je het pomp en vlottercompartiment dit moet los en kun je vanaf de voorzijde de kanalen doorspoelen terwijl je in het vlottercompartiment de prut weg zuigt.

20220402_150912.thumb.jpg.661fbf24752bda2f9c22e8fca65c3714.jpg

Hieronder de filterbak die via de rechterkant naar de pomp afvoert, vanaf hier met warmwater spoelen en afzuigen met een natzuiger bij de pomp.

 

20220411_123027.thumb.jpg.08bb6aa003f2e1210a62d58e490265b2.jpg

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, JoLi zei:

Ah oké, het is de andere kant. Je had eerst de linker kant gezegd.

Ho Ho, je hebt een stuk tekst uit een andere draad gehaald. En daar zat hij links.

Aan de hand van jouw product nummer heb ik de tekening bekeken en zit hij rechts.

Testen heeft geen zin, zolang je geen grote schoonmaak hebt gehouden.

Waterloop.thumb.jpg.d979657503af2b2e52b57606b04412cc.jpg

 

Ik heb wat foto's gemaakt van een machine die total loss was omdat er geen koelmiddel meer in zat. Het is de condensor die dicht gaat zitten met natte pluizen en er zijn twee kritieke doorgangen een bochtje naar het pompcompartiment aan de rechterzijde en de afvoer van de condensor links in de hoek, die normaal verscholen is onder de condensor

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoe heb je dit geconstateerd? want de plaatsen waar het vuil zit, zie jij normaal helemaal niet.

 

Het is een klus van spoelen, spoelen en spoelen. En afzuigen met een natzuiger in het voorste compartiment.247543381_Natzuigergif.thumb.gif.095e2a4fa43dd47a343769bc692d1a2f.gif

628027025_Natzuigerhulpstuk.gif.1279be46d062a4a532cd4be0c1684b3e.gif

20220726_120216.thumb.jpg.9b6c82656f53a09481c93b41baa12adc.jpg

Begin eerst eens het filter in een bad schoonmaak azijn, een nacht te laten weken. Op de foto zie je de luchtbel zitten en blijft het filter drijven. Als het filter open was dan bleef hij niet drijven.

En dan met een borstel voorzichtig afschrobben 

In de condensor blijven juist de natte vette pluizen hangen, daar kun je niet bij.

Die vette pluizen liggen onder de condensor in vakken en kanalen.

Dat is een harde uitgedroogde koek die de kanalen verstopt. Die moet losgeweekt worden.

Trek de condens lade er uit en giet een liter heet sop in het compartiment. Dan zorgt de overstort pijp dat het sop bij de pomp en vlotter terecht komt.  Dit kanaal zal dan verder uitstromen uit de rechter opening in de voorste filterbak.

Terwijl de linker opening de afvoer is voor de bodem van condensor en verdamper.

Daar kun je met een dun slangetje in, om proppen vuil weg te spoelen. Door korte tijd te spoelen, te stoppen en dan de prut en water weer terug te laten vloeien.

Die moet je met een een heet sopje in een druksproeier voor de tuin, de pluizen uit de condensor spoelen. Doe dit stapsgewijs, want er kunnen hele bonken loskomen, die die dan de kanalen verstoppen.

 

Dan komt ook de ventilator er nog bij. Als de schoepen vol zitten met aangekoekt stof zal de werking van de ventilator ook niet optimaal zijn. Ook kun je hier verdwenen kindersokken tegen komen, wat de luchtstroom ernstig hindert.

Trommel draait niet meer: Ventilator vast met sok

 

Ook is het een goede zaak om met een kattenstaart alle ventilatie kanalen eens goed door te raggen.

 

De eerste foto's toonden de machine die ik gekregen had van iemand die deze machine gekocht had op Marktplaats. Deze was van buiten met een hogedruk reiniger schoongemaakt en dit was wat ik aantrof toen ik hem sloopte, omdat de compressor stuk was en de machine dus total loss was.

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Sorry, ik heb blijkbaar niks meer laten weten. Mijn droogkast staat in de badkamer op de eerste verdieping. Ik wil ze binnenkort met hulp naar benedendragen en de zaak buiten doorspoelen maar door allerlei omstandigheden is dat er nog niet van gekomen. Maar als het zover is laat ik het zeker weten.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Helaas is mijn glazen bol defect en zal je eerst eens moeten vertellen wat je allemaal gedaan hebt.

Want ik steek er heel veel tijd in en jij reageert niet, het is wel jouw probleem, dat opgelost zou kunnen worden, niet het mijne.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Natuurlijk is het mijn probleem. Door allerlei redenen kon ik er pas eergisteren aan beginnen.

Ik heb alles gedaan zoals je beschreven hebt en zoals ik al schreef kwam er niet veel vuil uit en wordt er geen warme lucht geblazen. Intussen heb ik besloten een andere aan te schaffen.

Alleszins hartelijk dank voor alle uitleg.

vriendelijke groet

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...