Ga naar inhoud

Wasdroger samsung sdc14709 melding filter verstopt


Aanbevolen berichten

Sinds kort komt mijn wasdroger samsung sdc14709 iedere keer in storing, er komt geen foutcode maar het lampje van filter vervuild gaat wel branden. De 1ste keer zag ik dat er een dot met pluis op de sensor na het filter zat dit schoongemaakt en het filter/warmtewisselaar gereinigd. De melding bleef komen. Ik ging ervan uit dat de sensor wellicht kapot was gegaan. Deze vervangen maar ook geen resultaat. Ik heb alle kanalen gecontroleerd ook bij het warmte element maar niks zit verstopt.

Als ik de droger op het programma koude lucht zet is er niks aan de hand.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt 

Arjan 

Link naar reactie

Je moet om deze fout op te lossen het hele circuit goed reinigen

De condensor goed uitspoelen onder de douche

Het verwarmingselement uitzuigen

de kap van ventilator op de aandrijfas er af en de waaier schoonmaken (of een verdwenen kindersok verwijderen)

Alle kanalen door raggen met kattenstaart en stof zuiger.

En niet vergeten alle filters een nachtje onderdompelen in de schoonmaak azijn.

20220726_120216.thumb.jpg.e91b519e3b4c12ed65454cd69012de4e.jpg

 

Vaak is het niet te zien, maar de filters zitten, microscopisch gezien, gewoon verstopt.

Dit is een filter van mijn eigen droger, die het niet goed meer deed.

Het dienblad was een mooi passend bord om het deurfilter te laten weken in de schoonmaakazijn.

De luchtbel ging echter niet weg. Dat was voor mij het bewijs, dat er nog te veel luchtweerstand in het filter zat en ik de kalk ook nooit hiermee op zou kunnen lossen, omdat er geen azijn in aanraking met het filter kwam, bij de luchtbel.

Dus er nog maar een liter bovenop gegoten en na een paar uur het filter omgedraaid en op dezelfde manier behandeld.

Ogenschijnlijk is er niets veranderd aan het filter, maar in de praktijk wel degelijk, want zijn droogtijd is nu weer korter als de planningstijd bij de aanvang.

NTC sensoren gaan heel weinig stuk, en het zo maar vervangen is zonde van het geld, want op de buitenkant staat een type nummer waar de weerstandswaarde bij 25 graden Celsius uit blijkt.

1779498055_NTC4K8-1-pijl.png.70719f3f5055951a706851f1bcf46e87.png

Dan kijk je in de datasheet welke weerstandswaarde hij bij 100 graden moet hebben en meet dat terwijl hij in een pannetje kokend water ligt. Met de draden natuurlijk vrij van water.

1541496039_NTCweerstand4K8.thumb.png.34ec68036931cc0457b6096100cd3a48.png

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 5 weken later...
  • 3 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...