Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

[faqmanvraag=Peter Hendriks] Onlangs heb ik een nieuwe laptop gekocht omdat mijn oude pc (een HP Pavilion met Windows 10 Home) al zeven jaar oud was en wat gebreken begon te vertonen. Ik heb nu een HP Envy x360 15-es1540nd met een Intel Core i7-1195G7-processor en Windows 11 Home. Verder heb ik een Canon i-Sensys MF633CDW printer/scanner die met een usb-kabel met de laptop is verbonden. Op mijn oude pc werkte de printer prima, maar niet op mijn nieuwe Windows 11-computer. Met veel omhaal heb ik uitgevonden dat als ik het volgende doe, ik de printer wel aan de gang krijg: eerst sluit ik de printer met de usb-kabel aan op de laptop. Ik start de laptop opnieuw op zonder een printopdracht te versturen. Bij het scherm van de afdrukwachtrij komen nu meerdere printopdrachten te staan met daarbij de mededeling ‘printer onderbroken’. Deze printopdrachten moet ik dan eerst annuleren, en pas dan kan ik vanaf mijn laptop een nieuwe printopdracht versturen en worden deze normaal afgedrukt. En met de scanner heb ik nu het probleem dat ik bij een scanopdracht via Canon MF Scan Utility de melding krijg: ‘Kan niet communiceren met de scanner. De kabel is mogelijk losgekoppeld of de scanner is uitgeschakeld’. Op het schermpje van de scanner staat ook dat er geen verbinding is met de computer. Kennelijk staat er in Windows 11 iets (met rechten of beveiliging) niet goed, waardoor de laptop de printer/scanner niet kan vinden of pas na veel gedoe. [/faqmanvraag]
[faqmanantwoord] Het is in ieder geval duidelijk dat het met Windows 11 te maken heeft, want problemen met printers in combinatie met dit besturingssysteem komen helaas vaker voor. De reden dat de printer en scanner wellicht niet worden herkend, kan te maken hebben met een bepaalde service die niet is gestart. Voor verschillende onderdelen van Windows worden services gebruikt om bepaalde onderdelen te starten, zoals het netwerk, bestandsfuncties, maar ook printers. Er is in Windows een onderdeel waarin je kunt controleren welke services er draaien en of deze ook automatisch worden gestart. Om dit te controleren, doe je het volgende. Klik op de startknop van Windows en typ de volgende opdracht: services.msc, gevolgd door Enter. Er verschijnt een nieuw venster waarin je alle in Windows aanwezige services kunt zien. Degene die onder meer voor de printer wordt gebruikt, is de service Windows Image Aqcuisition. Deze is van toepassing op de scanfunctie van de Canon. Klik met de rechtermuisknop op deze service en kies voor Eigenschappen. Onder het tabblad Algemeen moet bij Opstarttype de instelling op Automatisch staan. Open vervolgens het tweede tabblad genaamd Aanmelden. Bij dat scherm moet de optie Lokaal systeemaccount en de optie Service kan interactief met bureaublad worden uitgevoerd zijn ingeschakeld. Druk vervolgens op de knop OK om de wijzigingen door te voeren. Zoek nu weer in de lijst met services Print Spooler op. Ook hier moet bij Opstarttype de instelling op Automatisch staan en bij Aanmelden moeten ook hier de instellingen op Lokaal systeemaccount staan en Service kan interactief met bureaublad worden uitgevoerd. Klik nu weer op OK. Start vervolgens de computer opnieuw op. [/faqmanantwoord]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...