Ga naar inhoud

Harvard Graphics

Aanbevolen berichten

[faqmanvraag=Jaap van der Kant] Ik heb onlangs mijn hobbykamer opgeruimd en kwam daar nog wat oude harde schijven tegen van mijn oude desktopcomputers. Met een usb-naar-ide-kabel kon ik de inhoud van deze oude schijven bekijken onder Windows 10. Tussen deze bestanden vond ik ook nog wat bestanden met de extensie ch3. Zover ik heb kunnen achterhalen, behoren deze bestanden toe aan het programma Harvard Graphics, een oud grafisch bewerkingsprogramma. Ik wil de inhoud toch nog eens opnieuw bekijken, want ik vermoed dat ik er ooit eens oude bouwtekeningen mee heb gemaakt. Zijn er recente programma’s waarmee ik bestanden met een ch3-extensie kan openen? [/faqmanvraag]
[faqmanantwoord] Het bestand met de ch3-extensie is er inderdaad eentje uit de oude doos. Dergelijke bestanden werden inderdaad gebruikt voor de DOS-versie van het presentatieprogramma van Harvard Graphics, dus dat is inmiddels wel een tijdje geleden. Er zijn twee manieren om zo’n bestand te openen. De eerst is door gebruik te maken van de software van Harvard Graphics zelf. Ik heb even gezocht en de laatste versie van dat programma is versie 4.0; te downloaden via www.kwikr.nl/hav4. Deze software werkt wel onder Windows 10, maar alleen in de 32bit-versie van dat besturingssysteem. Onder Windows 11 zal dit programma helemaal niet werken, want die is er alleen in een 64bit-uitvoering. Het installatieprogramma van Harvard Graphics zit in een 7z-bestand, een archiefbestand dat je kunt openen met een archieftool zoals het gratis 7zip (www.7-zip.org). Het bestand moet je eerst even uitpakken naar een map op je pc en vervolgens start je de installatieprocedure met setup.exe. Maar voordat je dat bestand uitvoert, moet je eerst even de compatibiliteitsopties aanpassen. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Eigenschappen. Open vervolgens het tabblad Compatibiliteit en kies bij Compatibiliteitsmodus voor Windows 95. Vervolgens klik je op OK. Nadat de software correct is geïnstalleerd, moet je dezelfde compatibiliteitsmodus ook voor het programma zelf instellen. Tik in het startmenu de tekst Harvard Graphics, totdat het pictogram van het programma verschijnt. Klik nu met de rechtermuisknop op het pictogram en kies voor Meer / Bestandslocatie openen. Er wordt nu een Verkenner-venster geopend met de locatie van het oorspronkelijke pictogram. Klik daar nu ook met de rechtermuisknop op, en kies voor Eigenschappen. Vervolgens volg je dezelfde stappen zoals hierboven uitgelegd en het programma werkt. Heb je geen 32bit-versie van Windows 10, dan kun je nog wat anders proberen. Via het programma Canvas X 2018 (www.canvasgfx.com) kun je namelijk ook bestanden van Harvard Graphics openen. De software kun je gratis uitproberen, maar vereist wel dat je je registreert met je e-mailadres. [/faqmanantwoord]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...