Ga naar inhoud

Chrome OS installeren op oude laptop

Aanbevolen berichten

[faqmanvraag=Frank Timmen] Ik heb thuis nog een oude Windows 7-laptop, die het op zich prima doet, maar ik wil hem als experimenteer-computer gebruiken. Nu ben ik wel geïnteresseerd in het besturingssysteem Chrome OS van Google, maar er zijn verschillende partijen die dit aanbieden. Helaas zit Google zelf daar niet tussen. Is het mogelijk om via Google het OS te installeren? Zo niet: welke partij levert het beste alternatief? [/faqmanvraag]
[faqmanantwoord] Google stelt zelf geen downloads beschikbaar van Chrome OS, omdat dit besturingssysteem geoptimaliseerd is voor de hardware waarop het gebruikt wordt (de Chromebooks). Er zijn wel projecten die een grotendeels identiek besturingssysteem aanbieden. Al deze zogeheten builds zijn gebaseerd op ChromiumOS (Chrome OS zelf). Van ChromiumOS vind je alleen de broncode terug. Alleen als je zelf goed bent in compileren is deze broncode bruikbaar, anders ben je overgeleverd aan een derde partij. Maar in Computer Idee 13 kun je lezen dat Google bezig is met de ontwikkeling van een ander besturingssysteem: Chrome OS Flex. Dit nieuwe besturingssysteem legt minimaal beslag op je computer en is daarmee ideaal om de levensduur van oudere computers te verlengen. Je kunt de meest recente testversie downloaden vanaf https://kwikr.nl/cflex, die tegen de tijd dat dit nummer van Computer Idee in de winkel ligt, waarschijnlijk ook al als compleet besturingssysteem is te downloaden. [/faqmanantwoord]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...