Ga naar inhoud

Heethoofd

Aanbevolen berichten

[faqmanvraag=Andre van Eden] Ik heb een relatief oude desktopcomputer die prima werkt, maar op zeer warme dagen wordt deze erg heet. Ik heb wel eens met een programma de temperatuur van mijn videokaart boven de 80 graden Celsius gemeten, en had toen mijn pc maar uitgezet. Ook mijn laptop wordt regelmatig te warm en daarvan blazen de ventilatoren ook continue wanneer het te warm is. Mijn Android-telefoon wordt soms zelfs zo warm dat ik hem niet lang kan vasthouden. Kunnen die hoge temperaturen kwaad voor dergelijke apparaten? [/faqmanvraag]
[faqmanantwoord] Het is een bekend verschijnsel dat apparaten het zwaarder hebben met warm weer. Bij extreem hoge temperaturen zullen de meeste apparaten zoals smartphones, desktopcomputers en laptops, zichzelf automatisch uitschakelen om zo eventuele beschadiging te voorkomen. Gebeurt dat niet, dan kan het zijn dat je een blauw scherm krijgt en een vastloper. Warmteontwikkeling kan voor sommige apparaten funest zijn, zeker bij apparaten die voorzien zijn van een accu, zoals een smartphone of laptop. Kortom: het is eigenlijk alleen maar fijn dat ze zichzelf uitschakelen, maar je doet er goed aan om dergelijke apparaten sowieso uit direct zonlicht te laten. Voor computers en smartphones zijn er tooltjes beschikbaar die de temperatuur voor je in de gaten houden en je tijdig waarschuwen, zoals CPU Monitor voor Android en HWiNFO HWiNFO voor Windows (www.hwinfo.com/download). [/faqmanantwoord]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...