Ga naar inhoud

geheugenvraagje


Aanbevolen berichten

Sterker nog jongens.. Ik heb even gekeken in de bios maar ik kan helemaal geeneen setting zoals jullie die beschreven hebben instellen. Geen divider Geen kloksnelheid Geen AGP-snelheid Da's of allemaal grijs (niet te kiezen in de bios) of niet aanwezig. Ik kan volgens mij hooguit een beetje HD'en autodetecten en wat er on-board is dis/enablen, kan wat PIO-modes instellen en DMA en dan heb je het zo'n beetje gehad. Kan helemaal niets vanuit de BIOS doen. Ik heb een DELL Dimension 4400 met I845D-chipset en DDR geheugen 512 Mb met een Gforce 2 MX400 en is een Pent IV, 1,7 Mhz. Enig idee hoe je die misschien toch ietsje .... ? Wat mij opviel bij Sisoft Sandra was dat ie een 1.7 Ghz ziet en de processortype Sisoft een 1.8 er van maakt of zoiets. Ergens zag ik in de gauwigheid dat staan. Net alsof ie ondergeklokt is en toch ietsje meer kan. Volgens mij is de Pentium van het type Willamette want ik zie wel 's bij het opstarten een kreet met WIL erin. Neen, toen ik ooit die kloon had kon ik toch meer instellen. Nu heb ik een OEM-machine (overigens hij doet het prima, erg geluidsarm) tja, merk ik wel dat als ik ietsje meer wil of hoger wil dat het gauw ophoudt. Vanuit BIOS is op gebied van FSB-snelheden of multiplier of wat dan ook, helemaal niks in te stellen. Ik begrijp wel wat jullie allemaal bedoelen, want ik ben het vroeger altijd bij die klonen wel tegengekomen, maar tja... Waar zitten die instellingen dan ? Documentatie moederbord is DELL, Dell is zgn ook meteen de fabrikant van het Mobo. Tja... hun documentatie is op het vlak van waar jullie over praten, super-summier gehouden natuurlijk en ik kan ietsje meer dan een leek, maar merk bij deze OEM-PC dat ze me wel aan het lijntje houden. Echt zo, van eh.. niet teveel instel-mogelijkheden want anders hebben we een overbelaste helpdesk ! Voor de rest zitten er ook voordelen aan de machine die ik heb. Ik ben wel tevreden met het apparaat want ik heb geen last van warmte, herrie of andere bijgeluiden en dat moet worden gezegd.. een mooi design en staat niet verkeerd in de huiskamer. Maar goed, waar zal ik mee beginnen ? Groet, Aswin
Link naar reactie
[quote:5c6a26f2b3="BA"]Waarschijnlijk valt er niet veel aan te doen. Het enige wat je nog kan is een tool als SoftFSB gebruiken, maar dan moet je het PLL type weten. Die P4 1.7 GHz is idd een Wiliamette, Northwoods bestaan niet op die snelheid.[/quote:5c6a26f2b3] CPU cool op www.podien.de staat meteen hoe je de PLL kan vinden zodat je die kan instellen om je FSB te verhogen. Succes met zoeken.
Link naar reactie
[quote:5c6e3c7296="AswinW"]Dat durf ik eigenlijk niet goed. Ik ben bang dat k iets kapot maak (hij is net nieuw). Groet, Aswin[/quote:5c6e3c7296] Is heel makkelijk als je de goede PLL hebt dan draait je pc FSB bv op 100 dan druk je in het programma in 110, dan draait hij op 110, zo simpel, loopt hij vasr dan start je opnieuw en loopt weer gewoon op 100. :D Je moet alleen niet zeggen dat de waarde die je instelt de standaard waarde moet zijn, want als het dan misgaat is het lastiger. Hoewel je cmos clearen ook niet heel moeilijk is, ik heb het ook allemaal in een paar weken geleerd. :)
Link naar reactie
Ok, als dat pakketje niks wegschrijft en niks hardwarematig flasht enzo.. wil ik dat wel proberen. Maar even iets anders nog. Ik bekijk Sisoft Sandra nog 's een keer en ik zie dat ik een Pent 4 1,7 Ghz heb maar dat ie een Pent 4 1,8 Ghz ziet en dat ie op 1.7 volt draait. Lijkt net alsof ie meer kan, bij verhogen van het voltage en dat het een pent 4 1,8 ghz wordt. Klopt dit ?
Link naar reactie
[quote:7b004d4c79="AswinW"]Ok, als dat pakketje niks wegschrijft en niks hardwarematig flasht enzo.. wil ik dat wel proberen. Maar even iets anders nog. Ik bekijk Sisoft Sandra nog 's een keer en ik zie dat ik een Pent 4 1,7 Ghz heb maar dat ie een Pent 4 1,8 Ghz ziet en dat ie op 1.7 volt draait. Lijkt net alsof ie meer kan, bij verhogen van het voltage en dat het een pent 4 1,8 ghz wordt. Klopt dit ?[/quote:7b004d4c79] Wel heel zeker weten dat je de goede PLL hebt of dat je mobo in het lijstje staat anders doe je wel zaken die niet verantwoord zijn. Volgens mij heeft dat met het tellen van Mb te maken of je 1000 = 1 Mb of 1024 = 1Mb Maar dat maakt alemaal niet zoveel.
Link naar reactie
Dat pakketje over die FSB, die ken ik wel alleen dat is het 'm nou juist. Ik weet niet wat voor 'n PLL erin zit. ? Dat kan ik niet opmaken, dus ik weet niet of ik dat dan zomaar kan doen want dan ga ik gokken. Bedankt voor je waarschuwing want je eerdere post leek erop alsof ik dat zomaar kan gaan uitproberen. Maar dat is dus niet zo neem ik aan. Dus gokken en try-outs kan ik dus niet uitvoeren. Hoe maak je op wat voor 'n PLL het dan is. Verder, dat pakketje heeft ook maar een paar PLL'etjes in zich, meen ik me te herinneren. Standaard heeft ie niet zoveel bij zich. Wat als mijn (inmiddels gevonden) PLL er niet tussen staat ? Over die Pent 4 1,8 Ghz terwijl de mijne op 1,7 Ghz draait: Neen, Sisoft Sandra ziet een pent 1,694 ... Ziet dat ie draait op 1,7 Volt. Ziet dat het model een pent 1,8 is. Dus dat heeft niks met de MB's telling te maken want die telling is goed want hij ziet een 1,694 nogwat en bij 1024 is dat exact een 1,7. Maar hij ziet een model 1,8 Ghz. Wat betekent dit ? Volgens mij moet het dan mogelijk zijn er een 1,8 van te maken, niet ?
Link naar reactie
[quote:898866046f="AswinW"]Dat pakketje over die FSB, die ken ik wel alleen dat is het 'm nou juist. Ik weet niet wat voor 'n PLL erin zit. ? Dat kan ik niet opmaken, dus ik weet niet of ik dat dan zomaar kan doen want dan ga ik gokken. Bedankt voor je waarschuwing want je eerdere post leek erop alsof ik dat zomaar kan gaan uitproberen. Maar dat is dus niet zo neem ik aan. Dus gokken en try-outs kan ik dus niet uitvoeren. [/quote:898866046f] Die moet je dus zoeken www.podien.de daar staat een heel verhaal over waar de PLL te vinden. Staat op een klein zwart blokje vlak bij het crital met 14.3 erop. Dat kristal is dus ff zoeken. Kan ongeveer overal zitten. Vaak ergens tussen videokaart en cpu, maar tussen mem en cpu kan ook hangt helemaal van layout van mobo af. Succes met zoeken [quote:898866046f] Hoe maak je op wat voor 'n PLL het dan is. Verder, dat pakketje heeft ook maar een paar PLL'etjes in zich, meen ik me te herinneren. Standaard heeft ie niet zoveel bij zich. Wat als mijn (inmiddels gevonden) PLL er niet tussen staat ? [/quote:898866046f] PLL staat er bijna altijd tussen alleen hele nieuwe mboards soms nog niet maar die hebben vaak al oc mogelijkheden on board. [quote:898866046f] Over die Pent 4 1,8 Ghz terwijl de mijne op 1,7 Ghz draait: Neen, Sisoft Sandra ziet een pent 1,694 ... Ziet dat ie draait op 1,7 Volt. Ziet dat het model een pent 1,8 is. Dus dat heeft niks met de MB's telling te maken want die telling is goed want hij ziet een 1,694 nogwat en bij 1024 is dat exact een 1,7. Maar hij ziet een model 1,8 Ghz. Wat betekent dit ? Volgens mij moet het dan mogelijk zijn er een 1,8 van te maken, niet ?[/quote:898866046f] Volgens mij gewoon een foutje van Sandra gebeurt wel vaker, en met fsb verhoging kan je er misschien wel een 2,3GHz van maken. Mits je voeding voldoende stabiel is en je mem en je koeling goed is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...