Ga naar inhoud

Chipset


Aanbevolen berichten

[quote:46710381fd="Bockempiep"]Hé, kan iemand mij vertellen wat die chipset op het mobo precies doet? Dan bedoel ik dat ding met die heatsink erop waar ook het merk van het mobo opstaat, snapte? Gewoon ff leuk om te weten :)[/quote:46710381fd] ohhhh die!?! die doet niks,kan je er net zo goed afslopen.... 8)
Link naar reactie
[quote:f21ab296d4="plextor"][quote:f21ab296d4="Bockempiep"]Hé, kan iemand mij vertellen wat die chipset op het mobo precies doet? Dan bedoel ik dat ding met die heatsink erop waar ook het merk van het mobo opstaat, snapte? Gewoon ff leuk om te weten :)[/quote:f21ab296d4]wat denk je zelf :evil:[/quote:f21ab296d4] Zeikerd! :evil:
Link naar reactie
[quote:5642412d6f="plextor"]wat denk je zelf :evil:[/quote:5642412d6f] [quote:5642412d6f="agRESSIV"]ohhhh die!?! die doet niks,kan je er net zo goed afslopen.... 8)[/quote:5642412d6f] [quote:5642412d6f="S0epkip"]whaha leuke vraag hoor, maar zoek idd maar erges op ofzow :D[/quote:5642412d6f] Mijne heren, bij deze even een opmerking om vragen serieus te nemen. Dit is een normale vraag. Wellicht dat jullie zelf niet het antwoord weten maar laat dit soort kinderachtige gedrag achterwege... Geef fatsoenlijk antwoord of bemoei je niet met het topic. Dit wordt door ons absoluut niet gewaardeerd.
Link naar reactie
En nu het antwoord :D : De chipset stuurt de verschilende componenten van je computer aan en verbindt ze met elkaar. Hij bestaat uit twee delen; de Northbridge en de Soutbridge. Aan de Northbridge zitten vier bussen; de AGP bus, de PCI bus, de FSB (front side bus; naar je processor) en het datapad naar je geheugen. Aan de Southbridge zitten allerlei ander apparaten (printer, toestenbord enz.) de North- en Southbridge staan ook weer met elkaarin verbinding. De chipset zorgt dus voor de aansturing van alles en geeft opdrachten aan de verschillende componenten. Hij vertelt het geheugen welke data ie wil hebben, geeft odrachten aan de processor enz. Er staat idd ook een verhaaltje in de C!T van juni, maar misschien dat je hier ook wat aan hebt. En jongens laten we het hier een beetje serieus houden, OK?
Link naar reactie
[quote:fbdbed41bf="Marcel de Reus"]En nu het antwoord :D : De chipset stuurt de verschilende componenten van je computer aan en verbindt ze met elkaar. Hij bestaat uit twee delen; de Northbridge en de Soutbridge. Aan de Northbridge zitten vier bussen; de AGP bus, de PCI bus, de FSB (front side bus; naar je processor) en het datapad naar je geheugen. Aan de Southbridge zitten allerlei ander apparaten (printer, toestenbord enz.) de North- en Southbridge staan ook weer met elkaarin verbinding. De chipset zorgt dus voor de aansturing van alles en geeft opdrachten aan de verschillende componenten. Hij vertelt het geheugen welke data ie wil hebben, geeft odrachten aan de processor enz. Er staat idd ook een verhaaltje in de C!T van juni, maar misschien dat je hier ook wat aan hebt. En jongens laten we het hier een beetje serieus houden, OK?[/quote:fbdbed41bf] Nu ga ik muggeziften. De PCI bus zit aan de southbridge verbonden. In oude systemen was PCI ook direct de verbinding tussen north en southbridge. maar daar wordt tegenwoordig vaak een speciale verbinding voor gebruikt. Anyway, PCI werkt hoe dan ook via de southbridge, niet via de northbridge. Alle onderdelen, behalve AGP, geheugen en CPU zitten aan de southbridge.
Link naar reactie
Vaag, ik heb namelijk in een artikel van een C!T uit 2000 waar een plaatje en een verhaaltje instaat dat er vanaf de Nortbridge 4 bussen lopen en daar inbepgrepen de PCI. Jij schrijft toch voor C!T? Je zou diegene er es op moeten wijzen dat hij een foutje heeft gemaakt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...