Ga naar inhoud

Beste aansluitmogelijkheid op moederbord?


Aanbevolen berichten

Wat is de beste combinatie om 2 harddisks en 2 cdrom drives (waarvan 1 writer) aan te sluiten op je moederbord? D.w.z. maakt het enig verschil of je de 2 harddisks op 1 kabel aansluit (uiteraard wel master en slave) en de 2 cdrom drives op een kabel (ook master en slave:)), of is het juist verstandig om op een kabel 1 cd-rom en 1 hd te plaatsen en op de andere ook. Heeft dit invloed op de snelheid van de bestandsoverdracht of maakt het nix uit, en wat is het beste? Bedankt!
Link naar reactie
Eeuwige discussie. de een zegt dus beide Hd's samen en de cdroms samen en de anderen zeggen dus wat Rubie zegt. Dus uitproberen, ik weet dat de gast van het www.cdrlabs.com de hd's samen en zijn cdroms samen heeft aangesloten, dat is dus iemand welke erg veel met cdroms en vooral branders doet, dus ik heb zijn advies maar opgevolgd
Link naar reactie
[quote:91114c2861="Froggy"]IDE1: HD-master + cdrom-slave IDE2: Brander-master + HD-slave Eventuele tempschijf voor images word dan natuurlijk c: Voordeel: Branden vanaf CD of HD gaat altijd via een andere IDE en dus maximale performance.[/quote:91114c2861] Bedankt! The Bassment
Link naar reactie
Correct, maar nog 1 maar :D Als je de CDspeler en HD op IDE1 zet, dan zit je waarschijnlijk aan ATA33 vast. Dat vertraagd je primaire HD iets. Als je dus niet on-the-fly kopieert, dan zou ik beide HD's op IDE1 zetten, doe je dat wel gebruik dan de voorgestelde combinatie.
Link naar reactie
Idd, je moet gewoon in de gaten houden dat de apparaten die samen op en IDE zitten langzamer met elkaar praten. Dus als je 2 HD's op 1 IDE heb dan gaat kopiëren van HD naar HD (kijk maar es als je van de ene naar de andere partitie kopieert) langzamer, maar als je een HD en CD bij elkaar zet dan gaat kopiëren (dus ook instaleren) naar die HD weer langzamer. Ik denk dat je het beste de opstelling van Rubie kan volgen en de HD waarvanaf je van plan ben gegevens te branden aan je CD, want dan heb je de barnder op een ander IDE, ook on-the-fly kopiëren gaat dan lekker snel en installeren kan je gewoon voor de ene HD met de brander doen en voor de andere HD met de CDspeler.
Link naar reactie
Ook nog maar een duit in het discussiezakje, per ide kanaal wordt ( voor zover ik weet) altijd het langzaamste protocol gehanteerd dat beschikbaar is. Heb je dus een hdd ata 133 en een pio mode 4 cdrom op een kabel dan communiceren beide op pio 4. Derhalve hdd's op ide 1 en cd-roms e.d op ide 2. Groet, MdeJ
Link naar reactie
[quote:47faa5a6b2="Salesman"]Ook nog maar een duit in het discussiezakje, per ide kanaal wordt ( voor zover ik weet) altijd het langzaamste protocol gehanteerd dat beschikbaar is. Heb je dus een hdd ata 133 en een pio mode 4 cdrom op een kabel dan communiceren beide op pio 4. Derhalve hdd's op ide 1 en cd-roms e.d op ide 2. Groet, MdeJ[/quote:47faa5a6b2] Is dat nog zo? vroeger was dat waar, maar nog steeds?1
Link naar reactie
En hoe zit dat dan met een raid aansluiting. Stel je hebt 2 hd`s van elk 40 gig (maxtor) en een cdrom en een writer. Sluit je dan die 2 hd`s op een kabel op 1 raid poort aan, en de cd-rom en writer op 1 kabel op IDE 1 of hoe gaat dat? (met een MSI KT3 Ultra ARU Raid mobi) Alvast ebdankt
Link naar reactie
[quote:59fde4d693="IMworthy"]Raid kan alleen HD's aansturen, dus HD's op raid en CDROM op ide.[/quote:59fde4d693] Ja, oké dat wist ik (kwam idd niet goed over in berichtje) Weten jullie ergens nog iets van een site ofzo met extra informatie hierover (raid 0 en 1 en hoe je 0 insteld?) Bedankt
Link naar reactie
[quote:f4d52bcd02="hjs"][quote:f4d52bcd02="Salesman"]Ook nog maar een duit in het discussiezakje, per ide kanaal wordt ( voor zover ik weet) altijd het langzaamste protocol gehanteerd dat beschikbaar is. Heb je dus een hdd ata 133 en een pio mode 4 cdrom op een kabel dan communiceren beide op pio 4. Derhalve hdd's op ide 1 en cd-roms e.d op ide 2. Groet, MdeJ[/quote:f4d52bcd02] Is dat nog zo? vroeger was dat waar, maar nog steeds?1[/quote:f4d52bcd02] Als het zo is dat alles langzaam gaat kan ik beter mijn HD1 (boot) op de RAID controller zetten en cdwriter en dvd op ide 1 en 2. Gewoon booten van RAID133. Maar ik twijfel een beetje of het echt zo is dat HD op PIO mode gaat communiceren want mijn bios in Win2000 geeft gewoon aan dat het om een 100 ATA gaat. Als je 80 pins kabel bv andersom monteert geeft hij wel netje aan dat het dan op ata33 gaat (omdat zoals BA heeft verteld detectiepin onbreekt) Dus als hij samen met cd rom op IDE 1 zit gaat HD volgens mij gewoon op ATA 100. Wie weet het precies?
Link naar reactie
Ik doe ook maar mee: Al enkele jaren denk (zeker 2) maakt het niet meer uit wat je op een IDE aansluit. Ze werken onafhankelijk van elkaar. Ikzelf heb bijv een Writer als master op de 2nd IDE en daarop een ATA66 HD geslaved. Niks trager of zo. Komt alleen bij oudere mobo's voor. Als het met een redelijk bij de tijd zijnde mobo nog zo is, dan is het vast een exotische 8) Op zichzelf lijkt me de snelste oplossing op elke IDE een HD. waarvan de brander op een andere aansluyiting zit dan de HD waar je vanaf brand. :wink: Als je een Award BIOS heb dan zie je bij het opstarten.
Link naar reactie
[quote:323f2d6a64="Bosje"]Ik doe ook maar mee: Al enkele jaren denk (zeker 2) maakt het niet meer uit wat je op een IDE aansluit. Ze werken onafhankelijk van elkaar. Ikzelf heb bijv een Writer als master op de 2nd IDE en daarop een ATA66 HD geslaved. Niks trager of zo. Komt alleen bij oudere mobo's voor. Als het met een redelijk bij de tijd zijnde mobo nog zo is, dan is het vast een exotische 8) Op zichzelf lijkt me de snelste oplossing op elke IDE een HD. waarvan de brander op een andere aansluyiting zit dan de HD waar je vanaf brand. :wink: Als je een Award BIOS heb dan zie je bij het opstarten.[/quote:323f2d6a64] Dan moeten we denk ik concluderen dat in een modern systeem. IDE1: HD1 en DVD en IED 2 HD en CDwriter de beste oplossing is want writer en DVD op IDE zorgt dat je niet on the fly kunt branden. :roll: Case closed :)
Link naar reactie
[quote:7f5e39438d="boss63"][quote:7f5e39438d="Bosje"]Ik doe ook maar mee: Al enkele jaren denk (zeker 2) maakt het niet meer uit wat je op een IDE aansluit. Ze werken onafhankelijk van elkaar. Ikzelf heb bijv een Writer als master op de 2nd IDE en daarop een ATA66 HD geslaved. Niks trager of zo. Komt alleen bij oudere mobo's voor. Als het met een redelijk bij de tijd zijnde mobo nog zo is, dan is het vast een exotische 8) Op zichzelf lijkt me de snelste oplossing op elke IDE een HD. waarvan de brander op een andere aansluyiting zit dan de HD waar je vanaf brand. :wink: Als je een Award BIOS heb dan zie je bij het opstarten.[/quote:7f5e39438d] Dan moeten we denk ik concluderen dat in een modern systeem. IDE1: HD1 en DVD en IED 2 HD en CDwriter de beste oplossing is want writer en DVD op IDE zorgt dat je niet on the fly kunt branden. En hoe zit t dan als je 2 hd`s op een raid aanluit. Je cdrom en writer sluit je dan aan op je gewone ide aansluiting op je mobi, maar ook op 1 kabeltje of appart? :roll: Case closed :)[/quote:7f5e39438d]
Link naar reactie
Ach, mij boeit het ook niet echt, ik brand toch nooit "on the fly" iedere keer als ik het probeer (met mijn oude asus 40x cdrom) krijg ik of een leesfout omdat de cd beschadigd is, of hij kan niet genoeg snelheid leveren voor mijn 24x brander. Ik heb een brander welke zeer goed is in lezen, dus dat laat ik hem ook lekker doen (teac brander). 8)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...