Ga naar inhoud

Geheugen vraag


Aanbevolen berichten

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:955c564897="BA"]Hier staat een leuke bench, wel met een andere chipset, maar komt op hetzelfde neer: http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/ddr400vsrambus-04.html Helaas is dat een P4 met 400 MHz FSB, bij Athlons scheelt het een stuk minder omdat de FSB de bottleneck is.[/quote:955c564897] Een P4 533 heeft er dus wel wat aan die pc2700? Begrijp ik dat goed?
Link naar reactie
Ik dacht dat het juist anders om was. Games zijn floating points dus weinig dezelfde getallen. Met data base berekeningen is een cache juist heel handig omdat je daar integer getallen in kunt stoppen om hele reeksen te processen. Vaak gebruik je een aantal dezelfde getallen en dan is het handig om die in de cache te hebben.
Link naar reactie
[quote:ba1b37f395="boss63"][quote:ba1b37f395="BA"]Hier staat een leuke bench, wel met een andere chipset, maar komt op hetzelfde neer: http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/ddr400vsrambus-04.html Helaas is dat een P4 met 400 MHz FSB, bij Athlons scheelt het een stuk minder omdat de FSB de bottleneck is.[/quote:ba1b37f395] Een P4 533 heeft er dus wel wat aan die pc2700? Begrijp ik dat goed?[/quote:ba1b37f395] Nee, want dan kom je nog steeds bandbreedte te kort, je moet RDRAM hebben op 533 MHz bij die CPU. Een 400 MHz P4 heeft net zo veel aan PC2700 als een P4 533 MHz. Barton komt idd dit jaar nog. Slashhead: Dat klopt :) maar vergeet niet dat dingen als data prefetch, die je in games veel gebruikt, ook heel zwaar op de cache leunen. Hier nog een bench: http://www.tomshardware.com/cpu/02q1/020107/p42200-11.html Let vooral even op het verschil tussen de P4 2.0 en de P4 2.0A, de A is de Northwood met 512 KB cache, daar zie je duidelijk een snelheidsverschil.
Link naar reactie
[quote:13b355f717="BA"]Ja. Doordat de FSB van de Athlon zelf maar 266 MHz is, profiteer je niet van de extra bandbreedte van DDR333 tov DDR266. Alleen omdat DDR333 een hogere kloksnelheid heeft, is de latency korter, omdat de klokpulsen korter zijn. Daardoor neet je doorvoer per seconde wel iets toe. Als je nou een Athlon op 333 MHz FSB had, dan had het veel meer gescheelt :)[/quote:13b355f717] Die kan je natuurlijk wel zelf maken ;)
Link naar reactie
[quote:b21563ee99="Marcel de Reus"][quote:b21563ee99="BA"]Ja. Doordat de FSB van de Athlon zelf maar 266 MHz is, profiteer je niet van de extra bandbreedte van DDR333 tov DDR266. Alleen omdat DDR333 een hogere kloksnelheid heeft, is de latency korter, omdat de klokpulsen korter zijn. Daardoor neet je doorvoer per seconde wel iets toe. Als je nou een Athlon op 333 MHz FSB had, dan had het veel meer gescheelt :)[/quote:b21563ee99] Die kan je natuurlijk wel zelf maken ;)[/quote:b21563ee99] is dat zo?? :roll: post ens een beschrijving(-kje) want dan is het erg interressant op enes :D
Link naar reactie
[quote:787bf12a0c="BA"][quote:787bf12a0c="boss63"][quote:787bf12a0c="BA"]Hier staat een leuke bench, wel met een andere chipset, maar komt op hetzelfde neer: http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/ddr400vsrambus-04.html Helaas is dat een P4 met 400 MHz FSB, bij Athlons scheelt het een stuk minder omdat de FSB de bottleneck is.[/quote:787bf12a0c] Een P4 533 heeft er dus wel wat aan die pc2700? Begrijp ik dat goed?[/quote:787bf12a0c] Nee, want dan kom je nog steeds bandbreedte te kort, je moet RDRAM hebben op 533 MHz bij die CPU. Een 400 MHz P4 heeft net zo veel aan PC2700 als een P4 533 MHz. Barton komt idd dit jaar nog. Slashhead: Dat klopt :) maar vergeet niet dat dingen als data prefetch, die je in games veel gebruikt, ook heel zwaar op de cache leunen. Hier nog een bench: http://www.tomshardware.com/cpu/02q1/020107/p42200-11.html Let vooral even op het verschil tussen de P4 2.0 en de P4 2.0A, de A is de Northwood met 512 KB cache, daar zie je duidelijk een snelheidsverschil.[/quote:787bf12a0c] Stond mijn toekomstige P4 2.26 GHz op 533 MHz FSB d'r nou maar bij... Ow en over dat geheugen...ik neem PC1066 RDRAM/RIMM bij m'n P4 natuurlijk
Link naar reactie
jah die review heb ik gelezen en die was wel erg positief :D dat ding kan je dus ook nog zo'n 10% overklokken met de standaard koeler echt super dit snapte ik alleen niet helemaal: Some users might argue that the P4 was only tested with RDRAM memory, while in reality, the P4 is only available with DDR memory on the market. het is toch onzin dat de P4 en Rambus combinatie bijna niet verkocht/gebruikt wordt?
Link naar reactie
Mja, dat zou kunnen. Aan de andere kant, als de Claw echt zijn verwachtingen waar gaat maken, dan komt er een behoorlijke performance gap tussen te liggen. Het is voor AMD een hele kleine moeite, de chipsets zijn er al geschikt voor, dus waarom zouden ze het dan laten (aan de andere kant, waarom doen ze dat nu dan niet al :???: )
Link naar reactie
[quote:40b6a65cb8="agRESSIV"][quote:40b6a65cb8="Marcel de Reus"][quote:40b6a65cb8="BA"]Ja. Doordat de FSB van de Athlon zelf maar 266 MHz is, profiteer je niet van de extra bandbreedte van DDR333 tov DDR266. Alleen omdat DDR333 een hogere kloksnelheid heeft, is de latency korter, omdat de klokpulsen korter zijn. Daardoor neet je doorvoer per seconde wel iets toe. Als je nou een Athlon op 333 MHz FSB had, dan had het veel meer gescheelt :)[/quote:40b6a65cb8] Die kan je natuurlijk wel zelf maken ;)[/quote:40b6a65cb8] is dat zo?? :roll: post ens een beschrijving(-kje) want dan is het erg interressant op enes :D[/quote:40b6a65cb8] Wat dacht je om gewoon de FSB naar 166 te zetten? En dan bijv bij een 2000+ van 12,5 X 133 = 1666 naar 10 X 166 = 1666 of hoger natuurlijk :D
Link naar reactie
hmmz, niet helemaal duidelijk... volgens mij heb je wel gelijk--> maar het is me niet helemaal duidelijk! Volgens mij blijft namelijk de FSB van de Athlon XP op 266 staan als je de FSB in bios overclockt! Als je de FSB in bios OC'ed heeft dat toch alleen invloed op je agp/pci sloten, CPU en memory. (ik zal er wel helemaal naast zitten :) )
Link naar reactie
[quote:cbe71d690f="anthony2u"]hmmz, niet helemaal duidelijk... volgens mij heb je wel gelijk--> maar het is me niet helemaal duidelijk! Volgens mij blijft namelijk de FSB van de Athlon XP op 266 staan als je de FSB in bios overclockt! Als je de FSB in bios OC'ed heeft dat toch alleen invloed op je agp/pci sloten, [b:cbe71d690f]CPU[/b:cbe71d690f] en memory. (ik zal er wel helemaal naast zitten :) )[/quote:cbe71d690f] Idd, je zegt zelf al dat het invloed op de CPU heeft, wat denk je dat die AXP is? Een blokkie voor de sier :D De FSB is de front side bus dez loopt van je Northbridge naar je CPU en deze is 64bits en heeft normaal dus een bandbreedte frequentie van 133 Mhz, maar omdat ie double pumped is kan er per klokslag twee maal data verzonden worden, daarom wordt het effectief 266 Mhz genoemd (marketing dus). Er loopt ook een kanaal van de Northbridge naar je mem en die loopt normaal synchroon met de FSB (ze overleggen als het ware). Ook de PCI en de AGP bus zitten aan de Northbridhe vast en ook zij gaan mee omhoog als de FSB omhoog gaat. Als je de FSB dus verhoogt, verhoog je eigenlijk in principe alleen de bus van de processor naar de Northbridhe (de proc FSB wordt dus wel degelijg 166 Mhz), maar omdat de rest ondeling in verhouding synchronisch is gaan deze ook omhoog. Nu kan je ook begrijpen, waarom een P4 533 (133) Mhz FSB nutteloos is met 400 Mhz (100) RIMM. Je kunt het RAM namelijk wel asynchroom laten draaien (dus niet gelijk aan de FSB), maar dan kan de procesor de overige 133 Mhz niet gebruiken, omdat daar bij de volgende bus naar het geheugen geen ruimte voor die data is. Duidelijk?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...