Ga naar inhoud

geheugenbegrippen, uitleg ?


Aanbevolen berichten

Hoi, kunnen jullie het onderstaande uitleggen en eventueel tips aangeven of geheugen versneld kan worden ? Bedankt ... Memory - Type = DDR SDRAM Memory - Row Addresses =13 Memory - Column Addresses = 10 Memory - Module Banks = 2 Memory - Data Width = 64 Memory - Voltage interface standard = SSTL 2.5 Memory - Cycle time at Max. Supported CAS = 7.5 ns. Memory - SDRAM Access from Clock at = 7.5 ns. Memory - DIMM Configuration type = None Memory - Refresh Rate/Type = Self Refresh, Reduced (.5x)...7.8 us Memory - Minimum Clock Delay = 1 Memory - Burst Lengths Supported = 2 4 8 Memory - Banks on Each SDRAM device = 4 Memory - CAS Latencies Supported = 3 4 Memory - CS Latencies Supported = 0 Memory - WE Latencies Supported = 1 Memory - Min. Clock Cycle Time @ CL X-1 = 10.0 ns. Memory - Max. Data Access Time from Clock @ CL X-1=:7.5 ns. Memory - Min. Clock Cycle Time @ CL X-2 = 0.0 ns. Memory - Max. Data Access Time from Clock @ CL X-2 = 0.0 ns. Memory - Minimum Row Precharge Time = 80 ns. Memory - Minimum Row Active to Row Active delay = 60 ns. Memory - Minimum RAS to CAS delay = 80 ns. Memory - Minimum RAS Pulse Width = 45 ns. Memory - Module Bank Density = 512 MB. Memory - Module Total Density = 1024 MB. Memory - Speed = 133 Mhz
Link naar reactie
Dat is de FSB. De FSB en het datapad naar het geheugen zijn 2 verschillende dingen. De FSB is de verbinding tussen de CPU en de Northbridge, in jou geval 100 MHz QDR, dus effectief 400 MHz. Het datapad naar het geheugen is de verbinding tussen de northbridge, en het gehuegen, en is bij jou 133 MHz, DDR, dus 266 MHz. Daar zit dus ook meteen de bootleneck, het geheugen is trager als de FSB :sad:
Link naar reactie
BA is right, de bottleneck zit daar inderdaad. Hou er wel rekening mee dat de verbinding tussen de north en de south bridge niet op 400 MHz loopt, maar meestal via een 33 MHz PCI-slot of in servers via een SCSI connector, en dus veel trager is... Die valt bij mijn weten niet te oC'en
Link naar reactie
[quote:228460c383] Op 13-05-2002 19:44 schreef lykele: BA is right, de bottleneck zit daar inderdaad. Hou er wel rekening mee dat de verbinding tussen de north en de south bridge niet op 400 MHz loopt, maar meestal via een 33 MHz PCI-slot of in servers via een SCSI connector, en dus veel trager is... Die valt bij mijn weten niet te oC'en [/quote:228460c383] Tegenwoordig wordt de PCI brug niet meer gebruikt om nortbridge en southbridge te verbinden. Daar wordt een speciale verbinding voor gebruikt met een bandbreedte van 266Mb/s of 533Mb/s. Hoewel dit veel minder is dan de FSB is het meer dan genoeg, omdat de apparaten aan de southbridge simpelweg niet zoveel bandbreedte nodig hebben. Ik weet het niet zeker, maar waarschijnlijk wordt de snelheid van deze verbinding afgeleid van de FSB, dus het opvoeren van de FSB betekent dat deze verbinding ook wordt opgevoerd.
Link naar reactie
Nog even wat uitleg over termen: RAS en CAS staat voor Row Adress Strobe en Column Adress Strobe. Je geheugen wordt zeg maar uitgelezen als een soort matrix; eerst een "rij-coordinaat" en daarna een "kolom-coordinaat" Daar zit een bepaalde tijd tussen (tegelijk kan nou eenmaal niet)
Link naar reactie
[quote:f475a57ef6] Op 13-05-2002 20:59 schreef BA: Dat klopt, de bandbreedte van de verbinding tussen de North en Southbridge gaat ook omhoog. Dat is ook logisch, omdat de snelheid van de PCI bus, en de IDE controllers ook omhoog gaat. Uitzondering zijn de Abit P4 boards, met hun PCI-FIX functie. [/quote:f475a57ef6] Volgens mij is de snelheid van de PCI bus al jaren hetzelfde...? Wat betreft de IDE controllers heb je wel gelijk.
Link naar reactie
ik heb een xp 1700 met 256 mb geheugen FSB op 148. Ik wil mijn geheugen uitbreiden met nog eens 256 MB Weet iemand welk merk en type ik moet kopen zonder dat het instabiel wordt, Kan ik simpelweg het goedkoopste no brand geheugen kopen of loopt dit vast met een FSB van 148 ?
Link naar reactie
Als noname geheugen koopt, is de kans wel erg groot dat het niet werken gaat. Als je het zeker weten wilt, kan je bijvoorbeeld Corsair geheugen kopen wat voor 150 MHz Geschikt is, of een ander merk met een hogere snelheid. Alleen is het dan ook niet zeker dat je de 148 MHz haalt, omdat het ook vaak gebeurd dat mobo's minder hoog komen als er meerdere sloten gevuld zijn.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...