Ga naar inhoud

Processor te snel voor OS?


Aanbevolen berichten

Heb een PC met een Cyrix 233 MHz processor. Ik heb de afgelopen weken geprobeerd diverse OS'en te installeren zonder resultaat. Bij Linux kreeg ik allemaal vage foutmeldingen en bevriezende schermen. Windows kwam ook niet ver. Dacht eerst dat 't aan de HD lag of de cdromspeler, of misschien de videokaart. Later kwam ik op het idee om de processor eens op 200 MHz te laten werken ipv 233. Dit blijkt te werken, maar ik snap niet hoe dat kan. Zeker een Windows 9.X moet toch met deze processor overweg kunnen, want ze zijn ongeveer uit dezelfde periode. Kan iemand me daar wat wijzer in maken?
Link naar reactie
Hmm, dit forum lijkt me minstens zo instabiel als jouw systeem. Een 2e poging maar. Ik zou zelf eerder denken aan slecht werkend geheugen (gewoon en/of cache), of de CPU of de voeding. Ik ben niet bekend met specifiek BIOS instellingen voor de Cyrix CPU, dus kan ik je niet mee helpen.
Link naar reactie
Als je via FSB terug geklokt hebt, dan zou het probleem wel in je geheugen kunnen zitten. Als je de MP gebruikt hebt is het een ander verhaal. Is het een originene Cyrix 233? dus toch niet stiekum een 200 die als 233 verkocht is ofzo? En staat je Vcore hoog genoeg?
Link naar reactie
Ben niet echt thuis in dit soort dingen, maar als met FSB de CPU External Clock (BUS) Frequency Selection (deze term haal ik letterlijk uit de handleiding van het mobo) bedoeld wordt, dan heb ik daar wat mee gedaan. Die stond op 66 MHz en die heb ik nu op 75 MHz gezet. Ik geloof dat ik ook de MP heb veranderd. Stond eerst op 3 (of 2,5), nu op 2. Deze getallen stonden op de processor zelf en de jumperinstellingen heb ik uit de handleiding van het mobo gehaald (heb geen CPU Soft-menu in het BIOS). Wat ik nou heb gedaan weet ik niet, maar 't werkt. Heb nog niet naar het voltage gekeken. Dat zou m'n volgende stap zijn geweest.
Link naar reactie
3x 66 = 200* 3x 75 = 233* 2.5x 75 = 166/200* * getallen zoals ze door de bios worden weergegeven. als ik je was zou ik 'm weer op 3x 66 zetten. als je de FSB op 75 zet wordt het geheugen (waarschijnlijk) te snel aangesproken en dan wordt het hele systeem instabiel. sowieso is die cyrix niet de beste cpu... :sad:
Link naar reactie
Weet je uit je hoofd wat voor modelnummer die CPU heeft? Als het een 200 is, dan moet hij op 2.5x66 staan. Als het een 233 is, dan moet hij op 3x66 staan. Nu denk je misschien dat ik niet rekenen kan, maar dat heeft met PR ratings te maken. Een Cyrix model 200 draait in het echt op 166 MHz, een beetje net als de model ratings op de AthlonXP.
Link naar reactie
Hij staat nu op 2x75 en hij doet nu tenminste wat. Kon ik de afgelopen weken niet zeggen. Als blijkt dat ie echt instabiel wordt dan ga wel weer puzzelen. Jammer dat ik niet meer weet of ie vroeger op 2,5 of 3x66 stond. Als ie bij 2,5x66 al gek gaat doen wordt dat dan niet erger als ik de MP verhoog? [edit] Reactie op BA: Ik ben erachter dat ik daarmee ook al aardig het schip ben ingegaan. Ik dacht dat ik een 233 MHz PC kocht omdat ie dat bij het opstarten aangaf. Op de processor staat echter 200 (maar wel 2x75, 2,9V) dus ik dacht al dat het dan een 200 MHz-processor zou zijn. Is dus blijkbaar zelfs 166 MHz. Lekker verwarrend allemaal. Heb nou net Windood geinstalleerd. Als ik weer wat verander moet ik 'm dan weer opnieuw installeren? [ Dit bericht is bewerkt door: Bigfoot op 2002-05-09 19:30 ]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...