Ga naar inhoud

PC loopt vast


Aanbevolen berichten

Ik heb een pc in elkaar gezet: -Asus P3V4X moederbord (met voeding 300 W) -Intel PIII 500 Mhz -128 MBV SDRaM (133 MHz) -Diamond Monsterfusion 16MB videokaart -TV kaart -Diamond Monster Sound -20 Gb harddisk van Maxtor -Liteon DVD -17 inch Targa monitor -Win 98Se met updates -DX 7a Een en ander werkt voor 2D ok: mediaplayer, tekstverwerken Dxdiag levert in het beeld-testvenster geen problemen. Mad-Onion 2000 test levert geen probleem: 1200-1500 scorepunten Maar het spelen van een spel met 3D (originele cd van Midtown-Madness 1 of 2) levert binnen een paar seconden en vastloper op, soms binnen het options menu, soms na enkel meters rijden. Zelfs opstarten van Midtown Madness met de Safe-Mode-snelkoppeling binnen het spel loopt vast. Trainsimulator(originele cd) : loopt vast in het opstartscherm. Het spel "Need for speed" (Porsche) draait ok! Ik heb in het bios ingesteld: SDRAM allerlei opties op "auto" (draait op de 100 MHz van de processor) diverse opties op het gebied van video heb ik beurtelings "enabled" dan wel "disabled" gezet AGP 1x dan wel 4x ( maakt in theorie ook niet uit) "Video Mem Cache Mode" op UC dan wel USWC Het wijzigen van de resolutie(800x600 of 1024x800) en/of veranderen van de kleurdiepte van 24 of 16 bits helpt niet, Het verwijderen of in een ander slot zetten van de tv kaart en/of de geluidskaart geeft geen verbetering. Geluidskaart vervangen door Soundblaster-128: geen verbetering. Videodrivers: de originele drivers van Hastec/Diamond dan wel de reference-drivers van 3DfX voor de Banshee=chip leveren hetzelfde resultaat. Het plaatsen van een Savage S3 AGP-videokaart (met 8MB ) levert (met de bijbehorende Fachman drivers) precies dezelfde vastloper op; het vervangen van de RAM-chip door een andere chip van 256 Mb levert nog steeds hetzelfde op! In het configuratiescherm-systeem: geen problemen weergegeven. Installeren van de VIA 4 in 1 driver (1436): helpt niet. Ik snap het niet, en ik ben een beetje melig van honderd keer opnieuw scandisk. Wie geeft me een goede tip!
Link naar reactie
Aanvullend heb ik het programma ctram51.exe van het blad CT gebruikt om het geheugen te testen. deze schrijft in een loop allerlei getallen in het geheugen en leestd eze weer uit. Beide ram-chips ( een van 128 en een van 256) geven (na elkaar getest) op één pc geen enkele foutmelding en op dit moederbord voortdurend. Raadselachtig! Het licht dus aan de aansturing van de Ramm-chips op het meoderbord! Sommige 3d spellen lopen inderdaad wel: demo van subculture, demoo van powerslide.
Link naar reactie
is er niet een foute versie van precies dat moederbord op de markt? Ik weet niet welke precies maar asus heeft een tijdje geleden een keer zo'n moederbord uit de handel gehaald i.v.m. instabiliteit processor + geheugen. Ik zou dat ff nazoeken in nieuwsgroepen op groups.google.com ofzo. Greetzzz
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...