Ga naar inhoud

Overclocking via FSB vraag / probleem (beetje beginner)


Aanbevolen berichten

ik heb snel door dit forum gezocht op soortgelijke vragen dus excuseer me als dit al eerder was gevraagd; nl niets gevonden. mijn systeem: ESC K75SA SiS735 + onboard LAN 512 MB pc133 (2x 256.... merk onbekend voor mij / cl3 default waarschijnlijk) AMD XP 1700+ met coolmaster-koeler (vcore op 1.78) GF2 GTS (geen oc) Terratec Integra 128Q-4 300W PSU Win XP pro als OS IBM Deskstar60 20 GB Hitachi DVD (2x ofzo... al bijna 4 jr oud) Creative CDRW 24x/4x/4x mijn moederbord is niet echt geschikt voor overklokken (standaard) maar het was goedkoop en ben nu toch wel benieuwd hoever ik mijn systeem kan 'pushen'. heb recent een onofficieel OC-bios geflashed voor wat extra FSB instellingen. FSB 133 draait uiteraard gewoon probleemloos. FSB 138 ook. Zelf met de meest aggresieve geheugeninstellingen. FSB 143 (eerst volgende optie in BIOS) alleen niet. PC boot wel maar WinXP start niet... krijg leuke blauwe schermen. Zelfs met het geheugen met de minst snelle settings. Waar kan dit op duiden? Op praktisch alles of is duidt dit op een "standaard probleem" misschien? Hitte is geen probleem; met FSB op 138 op fulload komt de CPU niet boven de 42C (systeem 27C) (Idle ~35C). Geheugen misschien? Raar dat dan op fsb @ 138 zelfs met aggresieve settings (cl2 etc..) mijn pc wél stabiel draait. Is eigenlijk de bovengrens van wat langzamer geheugen (cl3) toch zo snel bereikt? ik kan helaas geen voltages aanpassen in mijn BIOS dus dat is geen optie voor mij..... iemand een idee? Misschien is FSB @ 138 toch gewoon het maximale voor mijn huidige hardware. Erg nuttig is het overklokken niet voor mij...alles draait toch snel genoeg voor me.... maar leuk is het wel :smile: Wil het dus niet permanent zo blijven draaien. als er meer info nodig is dan merk ik het wel
Link naar reactie
Het kan zijn dat dat board de 143 MHz FSB gewoon niet hebben kan, door de slechte kwaliteit van de clockgenerator. Die ECS boards komen vaak ook niet hoger als 143-145 MHz :sad: Ook kan het nog zo zijn dat je mem het gewoon niet trekt, ligt aan het merk wat je hebt. Voltage zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.
Link naar reactie
[quote:e0acd874e6] Het kan zijn dat dat board de 143 MHz FSB gewoon niet hebben kan, door de slechte kwaliteit van de clockgenerator. Die ECS boards komen vaak ook niet hoger als 143-145 MHz [/quote:e0acd874e6] ach da's jammer dit moederbord is dus niet geschikt voor overklokken.. nouja fsb @ 138 is wel geinig :smile: Beetje 'turbo' (cpu is nog geen 50 Mhz sneller) Ik heb geen verschil in temperatuur gemeten dus ik laat het wel zo. Alle beetjes helpen om UT2k3 wat beterder te kunnen spelen als het uit komt :grin:
Link naar reactie
het probleem: geld : wil je met alle nieuwe ontwikkelingen goed meekomen, ben je echt een fortuin kwijt. En dat heb ik helaas niet. Dat systeem wat ik nu heb, is nog maar 3 mnd oud. Die GF2 was nog van mijn oude computer (celeron433@490). Zelfs met nog redelijk wat onderdelen uit mijn oude systeem kostte het nog een rip uit m'n lijf. DDR waarschijnlijk pas over een paar maanden; had net laatst voor zeer weinig geld 256MB extra erbij gekocht. Zelfde voor een nieuwe vid-card: eerst zien of de toekomstige nieuwe generatie spellen een beetje acceptable willen draaien. Kan nog altijd mijn GF2 GTS overklokken. Draait nog stabiel op 220/400 :smile: Dat bracht al mijn 3d2k1 score van 4000 naar 4550 dus voor veel-eisende-games zal het ook een verschil uitmaken. Enige spellen die ik nu speel. draaien gewoon goed genoeg: Jedi2 en StrikeForce (ut mod) :smile:
Link naar reactie
[quote:7fff5fd6e0] Op 06-05-2002 13:24 schreef BA: 220/400 is een goede overclock voor je GTS, ik kreeg mijne destijds naar 220/380. Idd kost het een fortijn, ik weet er alles van :sad: Jij spelt SF? Onder welke naam? Ook Kamakazi? Ik speel ieg onder de naam *<CFM>*BA_[NL] [/quote:7fff5fd6e0] hehe geinig SF heeft relatief niet zoveel spelers en dan kom je er toch onverwacht eentje tegen :smile: nee, Kamakazi is mijn oude UT nickname <- GunMaster(IBM) :smile: CFM ken ik wel maar ik kan me niet herinneren dat ik jou een keer online ben tegengekomen? Ik speel voornamelijk op deense servers ( IBM is ook een deense clan; ben de enige niet-deen daar :grin: )
Link naar reactie
De IBM clan ken ik wel, misschien dat ik je nick 1 of 2 keer gezien heb op internet. Ankor(IBM) kom ik soms ook wel tegen. Ik speel vaak op de BW servers, van Chaos of CloWn. Toch zijn er wel meer die het spelen hoor, vroeger zaten hier Happy Alien en Woutur, allebei van R&B. Daar hebben jullie toch van het weekeinde war tegen gehad? Ik dacht tenminste dat ik dat staan zag op CB. _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16255]PC 1[/url] [url=http://service.madonion.com/compare?2k1=3324275]3Dmark 2001[/url] [url=http://home.quicknet.nl/qn/prive/ma.ansink/OCguide1.htm]BA's overclocking guide v1.0[/url] [ Dit bericht is bewerkt door: BA op 2002-05-06 13:57 ]
Link naar reactie
ja verloren met 13-24 of zoiets :sad: speelde zelf niet mee maar IBM moet weer eens aan teamwork gaan oefenen op één van de BW servers speel ik ook als een van de deense (boomtown etc..) vol/leeg zijn :smile: Wouter komt me niet bekend voor... Alien wel. Post regelmatig op de SF mgon forums net als mij
Link naar reactie
Ik geloof dat de SF nick van Woutur [R&B]Major_Pain is. Zat vroeger bij ANT dacht ik. Boomtown kom ik ook wel eens, alleen is mijn ping daar meestal iets hoger. Wij hebben de laatste tijd ook neit veel wars gewonnen, het dieptepunt was wel tegen KFF, waar we met 35-5 verloren :sad: Tegen Chaos wat het 11-9 verloren, en CloWn 22-18 verloren. Teamwork is bij ons ook niet zo heel goed de laatste tijd.
Link naar reactie
ah majorpain ja die nick komt me wel bekend voor :smile: ik zie net dat IBM een clanwar tegen CFM had gehad. Wel een flinke tijd terug toch: eind augustus vorig jaar :roll: SF 1.8 laat hopelijk niet meer zolang op zich wachten. Een dezer dagen komt IR1 al uit hoor ik nu net :smile: Ben erg benieuwd; IBM zit nl. in het beta-team.
Link naar reactie
ja waarschijnlijk 2 nieuwe gametypes maar weet nog niet hoe die precies zijn; ben wel benieuwd :smile: mac10 moet zeker getuned worden; zelfde voor de SG. maar om terug te komen op het onderwerp van dit topic: ik denk dat het mijn voeding (Skyhawk 300W) is. voorbeeld: zit de 5volt-lijn nog ~5.00 met fsb op 100 zakt die al beneden de ~4.8 op 143 (kan wel gewoon in de BIOS komen met die snelheid) in dezelfde situatie. zelfde geldt alleen in mindere maten voor de andere voltages. Kan dus zijn dat het geheugen / cpu nèt te weinig vermogen kunnen krijgen. Ik heb op het forum gekeken van ocbenchwork en verscheidene mensen haalden zelfs FSB op 150Mhz op hun ESC K7S5A. Met de goede spullen is het wel mogelijk dus :smile:
Link naar reactie
Die voeding kan idd wel eens te zwak zijn, 4.8V is wel wat laag. Ik vind de SG trouwens een prima wapen hoor, hij heeft wel vel kracht, maar op lange afstanden heb je er niet zo erg veel aan, en als je mis schiet, dan heb je een redelijk trage reload. Ik speel zelf ook altijd met SG trouwens :smile:
Link naar reactie
nouja waarschijnlijk mijn voeding dus draait nu toch weer op 133 ik denk dat tegen de tijd dat mijn pc te langzaam voor spellen wordt ik beter toch gewoon een nieuwe videokaart + ddr geheugen haal :smile: Tegen die tijd zal ddr-ram wel wat goedkoper zijn *SF-gedeelte* :grin: SG is wel goed zo. Misschien wat minder accurate op de wat grotere afstanden zou wat beterder zijn. Ik heb er geen problemen mee, maar andere spelers wel. Iedereen heeft wel wat te zeuren natuurlijk, maar over de mac10 hebben ze wel gelijk. Ik speel daar dus ook niet mee. Bespaart me van vervelende reacties :lol: Ik speel toch meestal met een (andere dan mac10) SMG of een pistool (DE/Socom) + sniperrifle. ieder zijn eigen style natuurlijk :smile:
Link naar reactie
Die SOCOM is ook erg goed idd :smile: Dat anderen zeuren over de SG, is gewoon omdat ze isn CQB maps behoorlijke klappen krijgen van dat ding. Het is gewoon niet zo dat elk wapen even goed is in elke map :smile: Die mac10 is overal goed in, en supernaukeurig, dat maakt hem zo goed. Aan de andere kant is er wel mee te leven, ik ben allang blij dat die M203 er niet meer in zit :smile: Mijn favo maps zijn belly en village, daar heb je ook wel veel voordeel ven een SG :smile:
Link naar reactie
hehe m203 was helemaal een ramp :roll: daarvoor was het de glock (tegoed) en de psg1 (euh.. 5 keer iemand schieten en nog niet dood?) 1.5/1.55 .. hmm geen enkel wapen waar over gezeurd werd... kan me niets daarvan herinneren. Zelfde voor 1.4. vraagje ik zie dat je een snel pc-tje hebt... op welke resolutie / detail-instellingen draai jij SF? Ik krijg mijn systeem maar niet snel genoeg met High-Texture-details :sad: Zakt de fps beneden de 10 als er maar één of meerdere spelers in mijn beeld komen....
Link naar reactie
Ik kan op dat systeem 1280x1024x32 en alles high draaien, maar op de 2de PC kan ik ook maar 1024x768x16 medium draaien :sad: Ik ben nog aan het klooien, mijn snelste PC kan 1 map spelen, maar als ik dan naar de volgende map ga, dan crashed mijn hele netwerk :sad: Dat geld voor meerdere PC's, dus ik moet het nu met een duron 1000 doen + GF2 GTS :sad:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...