Ga naar inhoud

Upgrade


Aanbevolen berichten

Een vriend van me heeft een BX 2000 / 2001 mobo. Dat staat op het boekje, verder geen merk etc. Het is een socket 370. Ik sta op het punt om naar een computerbeurs te gaan. Kan iemand me vertellen wat de max cpu snelheid van dit mobo is? (of een goeie site waar ik het op kan nakijken)
Link naar reactie
Waarschijnlijk PIII 1 GHz, dat is dat de snelste PIII waar 440BX boards mee overweg kunnen. Het enige probleem waar je misschien tegen aan gaat lopen is de FSB, bijna alle PIII 1GHz CPU's hebben een FSB van 133 MHz. BX boards hebben geen AGP 1/2 divider, dus als je een oudere grafische kaart gebruikt, kan dat problemen geven. (Met een GF2 was het bij mij geen probleem, die kon makkelijk op 88 MHz draaien ipv 66 MHz). Anders moet je er 1 zoeken met 100 MHz FSB, maar ik weet niet of die zo te vinden zijn.
Link naar reactie
Dat zou idd wel verstandiger zijn. Als je hoger gaat moet je even opletten, er is een Cu-Mine celly 1000 en een Tualatin celly 1000, die tualatin werkt niet met een BX board. Het verschil kan je aan de cache zien, een Tu heeft 256 kb cache, en een Cu maar 128 kb. (je moet dus een 128 kb variant hebben.) De snelheid maakt dus niet zoveel uit, als de FSB maar 100 MHz is. Een celly 1000 kost maar iets van 105 euro in de pricewatch, dus wat dat betreft is het een leuke upgrade, voor weinig geld (weet niet wat er nu op zit). Je kan natuurlijk het risico nemen dat je systeem op 133 Mhz draaien wil (daar heb je ook PC133 mem voor nodig!!) maar als je garantie wil dat het werkt, dan zal je het bij 100 Mhz FSB moeten laten. (leen anders van iemand even een CPU met 133 MHz FSB, en test het uit :smile: )
Link naar reactie
Socket 370 : met een 366 Mhz celeron : Dit is dus volgens mij gewoon een P-II moederbord. Je kan dus GEEN Celeron II op kwijt. Volgens mij zijn de pinnen anders. In het boekje staat toch aangegevn tot welke CPU er wordt ondersteund ? Ik denk dat de snelste Celeron-1 die je erin kan zetten 500 MHz is. 533 zou kunnen maar je moet wel goied opletten : De 533 was is Celeron-1 versie maAr ook in celeron-2 versie Ik zou de CPU laten voor wat het is. Meer geheugen en een snellere Geforce MX zal de boel wat vlotter laten lopen. Suc6 [ Dit bericht is bewerkt door: Bosje op 2002-04-01 21:25 ]
Link naar reactie
Die BIOS update kan inderdaad een probleem worden met sommige moederbordmerken. Met een goed merk is die kans echter niet groot. Ik heb wel eens gehoord dat de pin-out bij de eerste Socket 370 CPU's iets anders was dan bij de latere Coppermines. Hoe dit precies zat weet ik niet meer, en misschien was het wel niets. Als het wel iets was dan heb ik het gelezen op THG, en daar kom ik niet meer.
Link naar reactie
Ik zou toch nog eens goed kijekn naar dat mobo en aan de hand van de BIOS ID string het merk en type proberen te achterhalen. Je hebt het over een BX 2000/2001 Mobo. Dat klinkt een beetje als zo'n "alles-in-een-met-BXlookalike-nep-chipset" ding. Ik zou niet durven garanderen wat daar aan proc's oppast...
Link naar reactie
Het heeft wel een socket 370 dus het zal wel passen. In het boekje staat dat het maximum P3 600 mhz is, maar goed het is een oud boekje en de snelste cpu op dat moment zal wel 600 mhz zijn geweest. Ik kan bij NORROD in Zwolle wel een CPU kopen en als die niet werk krijg ik het geld gewoon terug. Dus proberen kan natuurlijk. Wat zijn de risico's met een bios update. De upgrade doe ik voor mijn zus en haar vriend. Als ik mijn eigen pc een beetje in de war krijg vind ik het geen probleem, maar liever niet die van een ander.
Link naar reactie
Tsja, als het goed gaat dan gaat het goed.... Als het fout gaat dan kan het heel erg fout gaan. Als je flash mislukt, niet je PC uitzetten!! Als hij een error geeft, dan moet je je backup terugflashen (die je voor de flash maakt). Als je dat niet doet, en je reset hem wel, start waarschijnlijk je PC niet meer op. Dan moet je of een nieuwe bioschip, of hem hotflashen oid. Maar alle keren dat ik het gedaan heb is het altijd nog goed gegaan :smile:
Link naar reactie
Nee, maar het is eigenlijk heel simpel. er zit ook vaak een readme bij het flashpackage, en een batchfile die oa ook een backup maakt :smile: 1. Start je pc in pure dos mode (bijvoorbeeld met een W98 cd, kiezen voor opstarten met of zonder cdrom onderseteuning) 2. Zet je files op een floppy, of op een FAT32 HD. 3. Maak een backup ven je bios 4. Flash je nieuwe 5. Als hij geen fouten geeft, rebooten. Geeft hij wel fouten, flash dan je backup terug. Als je backup er weer foutloos op staat, dan reboot je.
Link naar reactie
Haha jah, daar heb je het al, ik heb zoiets nog nooit gedaan [quote:13c95c5905] Op 03-04-2002 14:16 schreef BA: 1. Start je pc in pure dos mode (bijvoorbeeld met een W98 cd, kiezen voor opstarten met of zonder cdrom onderseteuning)(damn ik heb xp werkt dat?) 2. Zet je files op een floppy, of op een FAT32 HD. [b:13c95c5905] Welke files? [/b:13c95c5905] 3. Maak een backup ven je bios [b:13c95c5905] Hoe ook alweer ? [/b:13c95c5905] 4. Flash je nieuwe [b:13c95c5905]ehhh zie vorige punt[/b:13c95c5905] 5. Als hij geen fouten geeft, rebooten. Geeft hij wel fouten, flash dan je backup terug. Als je backup er weer foutloos op staat, dan reboot je. [b:13c95c5905]zie vorige punten[/b:13c95c5905] [/quote:13c95c5905] Ik snap het best als dit teveel uitleg voor je wordt hoor, ik zoek anders wel een keer op internet :smile: ik wil niet te lastig worden
Link naar reactie
[b:e95f36e23c]Welke Files?[/b:e95f36e23c] Die files die bij je biospackage zaten (meestal een zip file). Daar zit een flashtool in, meestal AWDflash.exe, een bios, meestal een .BIN bestand, een readme, en een batchfile, runme.bat oid. [b:e95f36e23c]Backup van de BIOS[/b:e95f36e23c] Dit doe je ook met de flashtool, vaak vraagt hij zelfs voor je de nieuwe bios gaat flashen of je nog een backup wilt maken. Ook kan het met een CMD-line parameter, daarvoor moet je even in de readme kijken, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. [b:e95f36e23c]Flashen nieuwe bios[/b:e95f36e23c] Start het programma. Hij vraagt dan welke bios je flashen wilt. Vul de juiste filename in (xxxxx.BIN) en klaar :smile: [b:e95f36e23c]fouten[/b:e95f36e23c] Als hij fouten geeft, dan krijg je een error message van het probramma. Flash dan de backup terug, zie vorige punt hoe :smile: _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16255]PC 1[/url] [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=16256]PC 2[/url] [url=http://home.quicknet.nl/qn/prive/ma.ansink/OCguide1.htm]BA's overclocking guide v1.0[/url] [ Dit bericht is bewerkt door: BA op 2002-04-03 14:56 ]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...