Ga naar inhoud

beter in lucht blazen dan afzuigen ?


Aanbevolen berichten

Zijn er ook fannetjes tekrijg (voor in je pc-kast) die speiaal ontworpen zijn voor het afzuigen (warme lucht naar buiten toe) ? Ik heb zo het idee dat 'standaard' pc-fans minder goed lucht kunnen 'wegzuigen' omdat die over het algemeen bedoelt/ontworpen zijn om lucht te 'blazen/weg te duwen' Dat kleine beetje lucht dat dan wordt meegetrokken vanaf de tegengestelde blaasrichting is maar een klein beetje. En lang niet zo goed als dat zo'n fannetje speciaal ontworpen wordt om lucht aan te zuigen. Ik denk zelf niet aan een stofzuigermotor op mn kast te monteren ofzoiets, maar iets in de vorm van een 80/60mm (afzuig)fan lijkt me wel cool Want als je zo'n 'standaard pc-fannetje' naar buiten laat blazen vanuit de kast is het verpilde energie, moeite en zonde van zo'n fannetje dat hard z'n best doet om lucht te verplaatsen/weg te duwen vanaf de kast. Heel veel lucht zal het wel niet afvoeren. Je kan em mischien wel op hogere toeren laten draaien, maar dat gaat weer ten koste van de rust. Het vermogen dat zo'n fannetje verbruikt tov. de doeltreffendheid kan beter als zo'n fannetje speciaal is ontworpen (vormgeving v/d bladen etc) voor het afzuigen afvoeren van (warme) lucht. Of klopt dit niet wat ik zeg ? Dit is een gek idee dat voortkwam met alleen m,n voorstellingsvermogen. Net als velen hier probeer ik zoveel mogelijk efficientie in tebouwen in mn kast. Veel natuurkunde heb ik niet gehad, dus als je aanvullingen hebt, AUB.. :smile: [ Dit Bericht is bewerkt door: Aht uh Mi Hed op 2002-03-26 23:14 ]
Link naar reactie
Lucht wegzuigen en blazen is precies hetzelfde: luchtmoleculen worden door de bladen weggeduwd en dus ontstaat er achter de bladen een lage druk. Luchtmoleculen daar weer achter, waar de druk dus relatief hoger is, stromen dus door de bladen heen en daardooor ontstaat er dus een luchtstroom. (Toch? Correct me if I'm wrong...) Als je lucht weg wilt zuigen, waar gaan de luchtmoleculen dan heen? Lossen die dan gewoon op? Nee, die worden dus weggeblazen... Dus een fan die beter wegzuigt dan blaast bestaat volgens mij niet. Je kan wel de polarisatie omdraaien zodat de fan de andere kant opblaast, maar zuigfannetjes en blaasfannetjes zijn precies hetzelfde. Je moet alleen wel zorgen dat de luchtmoleculen uit de kast komen en niet uit de omgeving. Maar dat is logisch, omdat de fan in de kast zelf zit. Groeten MisterP
Link naar reactie
Het antwoord is eigenlijk te simpel voor woorden: Als je de lucht hard voelt blazen aan 1 kant, dan zuigt hij aan de andere kant lucht weg. Hij moet die lucht die hij verplaatst wel ergens vandaan halen niet? Als je dus lucht hard je kast uit voelt blazen, dan zit het met de aanzuigkracht wel goed. Wat Egslim over die scheepsschroef zegt (ook deels mijn vak :smile: ) klopt idd. Doordat er een kromming in de bladen zit, blazen er naar 1 kant beter als de andere kant. Om een lang verhaal kort te maken: Draai gewoon je fan om :smile:
Link naar reactie
Hoi, Inderdaad. Je voelt heel weinig zuiging, maar dat is logisch. De lucht wordt namelijk uit een bepaalde (redelijk grote) ruimte voor de fan aangezogen en heeft zodoende een lage snelheid. Aan de 'blazende' kant heeft de lucht een hoge snelheid, dus dat voel je. De enige manier waarop je meer zuiging kunt voelen is door de instroom opening kleiner te maken. Dan wordt de snelheid bij de opening groter en dus krijg je meer zuigkracht. Dit gebeurt ook bij een stofzuiger. Maar de capaciteit van de fan blijft hetzelfde, zodat je dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst... Wel kun je op deze manier wat plaatselijker lucht afzuigen. Maar dat lijkt me voor in een pc een beetje overbodig. Ed
Link naar reactie
Doorgaande op het verhaal van Eddy, wil je dus op een bepaalde plek de lucht wegzuigen, moet je dus een slang oid aansluiten op de intake kant van de fan en dan de andere opening van de slang op de bewuste plek richten. Ik vermoed dat die wel gepaard gaat met het toename van het geluidsnivo.
Link naar reactie
[quote:ff9bfc2d46] Want als je zo'n 'standaard pc-fannetje' naar buiten laat blazen vanuit de kast is het verpilde energie, moeite en zonde van zo'n fannetje dat hard z'n best doet om lucht te verplaatsen/weg te duwen vanaf de kast. Heel veel lucht zal het wel niet afvoeren.[/quote:ff9bfc2d46] Nou dat valt nogal mee. Ik heb met twee van die fannetjes (een zuigen en een blazen) mijn CPU-temp toch met zo'n 15/16 graden naar beneden gekregen (stressed en idle). Nadat ik de eerste erin gezet had, scheelde dat al tien graden. Voor acht euro toch een mooi resultaat. Overigens heb ik wel een oplossing voor het probleem wat jij hier aankaart. Zet gewoon twee fans in je kast die allebei blazen: één blaast uit je kast en één blaast in je kast...:lol: Geen probleem toch? P.S. Mocht je nog zo'n fan over hebben van het model dat meer lucht blaast dan 'ie zuigt, dan wil ik 'm wel kopen; dat ding kan ik goed gebruiken voor de perpetuum mobile die ik aan het bouwen ben :wink:
Link naar reactie
Het heeft idd zeker wel zin, omdat je de warme lucht uit de kast weg zuigt. DMV een slangetje/trechter combinatie kun je plaatselijk lucht wegzuigen. Zo kun je een bepaalde component wat beter koelen. Maar zoals ik al eerder zei: de hoeveelheid lucht die per tijdseenheid weggezogen wordt hangt van de fan af. Als je gewoon lucht uit de kast wegzuigt wordt de temperatuur lager, en hierdoor is er ook een grotere warmteuitwisseling van de processor met de lucht. Die wordt daardoor ook koeler...
Link naar reactie
Mja, plaatselijk wegzuigen met een slang heeft ook niet altijd zin, immers de lucht die daarvoor in de plaats komt is weer net zo warm, of je moet een goede intake hebben. Als je iets plaatselijk koelen wil, dan kan je beter lucht door die slang naar binnen blazen, zodat de koude lucht direct over het te koelen onderdeel heen gaat.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...