Ga naar inhoud

Is het moederbord stuk?


Aanbevolen berichten

De computer van een familielid was er plotseling mee opgehouden, gaf ook helemaal geen beeld meer, en startte niet meer op. Diagnose in eerste instantie: videokaart stuk. Deze bleek echter geintegreerd te zijn in het moederbord (type weet ik niet meer, processor: AMD K6), evenals de geluidskaart. Ik heb een extra videokaart geplaatst, en de jumper van de interne videokaart op disabled gezet. Echter geen resultaat. Ik had geen idee wat er aan de hand kon zijn. Ik heb toen de processor uit z'n ZIF-socket gehaald, en weer teruggestopt. Geen resultaat. Ik heb het geheugen uit z'n slot gehaald, en weer teruggeplaatst in het andere slot. En tot ieders verbazing deed de computer het weer. Echter, niet langer dan 1 week, toen trad hetzelfde probleem weer op, en nu doet de computer met het geheugen in allebei de slots het niet meer. Toen heb ik het geheugen nog meegenomen naar mijn eigen computer, maar daar bleek het goed te werken. De vraag is nu, is het moederbord reddeloos verloren, of is er iets anders aan de hand?
Link naar reactie
1. koppel alle ide en floppy kabels los 2. haal alle overbodige kaarten uit het systeem. (behalve de videokaart) 3. Controleer de backup battery (als er 3volt in zit prima, maar regelmatig kom ik ook een lege battery tegen. en dan start je systeem ook niet meer op. 4. controleer je voedingsspanning van je voeding. 5. reset de bios (jumper op het mainboard.) 6. Als het systeem stoffig is maak alles stofvrij zodat o.a. je geheugen goed contact maakt en goed in zijn slot zit. Als je deze punten goed opvolgd en alles werkt nog niet is je mainboard defect. succes franc
Link naar reactie
Maar wat zou er dan aan de hand kunnen wezen? Zou er iets mis zijn in de geheugenaansturing wat geinduceerd wordt door het geheugen? Ik vind het heel vreemd, dat eerst het ene slot niet meer werkt, en een week later het andere ook niet meer, nadat het geheugen verplaatst is. Zou dit herleid kunnen worden tot bijv. overvoltage, statische elektriciteit, een los contact of een defecte chip?
Link naar reactie
Ik denk dat je mobo dood is, en dat zou idd veel oorzaken kunnen hebben, waaronder die die je zelf al noemde. Ik heb bijvoorbeeld al eens een Soyo board gehad waarvan elke 3 maanden de elco's op het board sprongen, ook geen idee hoe dat kon. Er zit nu een abit mobo in, en die houd het wel gewoon vol.
Link naar reactie
Vandaag een PC ter reparatie gekregen. Na veel problemen, was die uiteindelijk morsdood, nou ja de CPU fan deed het nog. Omdat de problemen in het verleden "over ging" als de PC op zijn kant werd gezet, heb ik alles zo'n beetje losgehaald. Ook de CPU uit het moederbord en het moederbord losgeschroefd. De reparatie is nog niet gereed, maar het volgende viel mij op: - boutjes moederbord zaten niet (muur)vast. - er zat behoorlijk wat stof in de buurt van een chip aan de onderkant van de moederbord. Ik heb die stof verwijderd, en de boel weer stap voor stap in elkaar gezet. Op dit moment doet 'ie het nog steeds prima. Maar ja, nu eerst weer stressen.
Link naar reactie
Ik snap er niks meer van. Ik heb hem afgelopen zaterdag nog weer eens losgehaald, alle stekkers eruit getrokken, moederbord losgeschroefd, processor d'r uit, en na dat ik de processor er weer in deed, deed ie het weer. Weliswaar maar in 1 van beide geheugenslots (wanneer ik het module in de andere bank plaatste deed ie het weer niet), maar het lijkt wel of dat ding 7 levens heeft. Ben benieuwd wanneer ie het weer begeeft...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...