Ga naar inhoud

Welke processor is het meest geschikt voor scholen?


Aanbevolen berichten

Het probleem: voor een basisschool moet ik wat pc's bestellen. Door diverse bedrijven zijn offerte's aangeleverd. De prijsverschillen tussen processors is nogal sterk. Ik heb een offerte ontvangen voor een configuratie met een Intel 1,2 Ghz Tualatin Celeron met 128kb cache. Met welke Pentium kan ik dit nu vergelijken, en wat kan deze processor nu aan? Geschikt voor netwerk? Windows XP? Office? Internet? ..en dit alles tegelijk? Een aantal collega's zijn nogal terughoudend ten opzichte van de Celeron. Hebben ze gelijk? Graag uw reactie. [ Dit Bericht is bewerkt door: jonstenk op 2002-02-04 23:32 ]
Link naar reactie
[quote:d92d1a6480] Een aantal collega's zijn nogal terughoudend ten opzichte van de Celeron. Hebben ze gelijk? [/quote:d92d1a6480] Ja. Een Celeron presteerd niet best en is niet al te stabiel. Je zou beter voor een AMD kunnen gaan. Verder is het een beetje afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen. Alleen Office toepassingen etc? Dan zou je haast aan een Duron 1000 genoeg hebben. Moeten ze wat langer meegaan en net wat meer kunnen, kijk dan eens naar een AMD Athlon 1400+ (lijkt me sowieso beter dan een Duron trouwens). Ligt er ook een beetje aan wat het allemaal mag kosten. Beantwoord de volgende vragen eens, en geef eens een voorbeeld van zo´n offerte die je wel ziet zitten: *wat moet ie kunnen? *wat moet hij minimaal in zich hebben (10gb harddisk of 80gb harddisk bijv.) *moet het een grafisch "wonder" zijn, of boeit dat niet zo? *moet het de nieuwste windows XP knunen draaien, of volstaat win2000/win98se ook?
Link naar reactie
Ik dacht dat alle Tualatin Celerons 256 kb cache hadden, weet je zeker dat deze slechts 128 kb heeft? Een Celeron met 128 kb cache (zoals alle oudere Celerons) is niet veel waard. Met 256 kb cache is een Celeron feitelijk een PIII met een tragere FSB. In hoeverre die FSB nadelig is hangt volledig af van de software. Verder maakt de keuze van de CPU geen moer uit voor de taken - Windows XP, Office en internet - die je noemt. Al deze dingen hebben zo weinig CPU cycli nodig dat je de berekeningen haast uit het hoofd kunt doen. Andere onderdelen zijn dan van belang. Overigens zou ik eerder gaan voor een AMD systeem, omdat AMD een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft. Bij ons op de universiteit heeft het IT beheer het grootste deel van de Intel pc's vervangen door Durons en alles draait zonder problemen. Wat mij een erg geschikte CPU/moederbord/geheugen configuratie zou lijken is een Duron 1200MHz + ECS K7S5A moederbord met 256 Mb PC1600 DDR geheugen. Die combo moet haalbaar zijn voor 300 Euro. Dan heb je een systeem dat lekker snel is, bovendien zit op het moederbord optioneel geluid (niet eerste klas, maar dat is op een school toch niet nodig) en LAN voor het internet/netwerk. Kijk op http://www.ecs.com.tw/products/k7s5a.htm . Een Duron 1200 vraagt ook geen zware voeding of koeling, dus dat jaagt de prijs ook niet op. Een GeForce2 MX200 als videkaart is ook niet duur en werkt goed genoeg, zolang spellen spelen maar geen prioriteit heeft. De harde schijf, CD-ROM en diskettestation hoeven ook geen hoogvliegers te zijn.
Link naar reactie
[quote:ffb3075706]Op 04-02-2002 23:31, schreef jonstenk: Het probleem: voor een basisschool moet ik wat pc's bestellen. Door diverse bedrijven zijn offerte's aangeleverd.[/quote:ffb3075706] Verstandig om meerdere offertes te vragen. Wees niet bang om bedrijven de verschillende offertes voor te leggen en hen te vragen waarom jullie voor dat bedrijf moeten kiezen en niet voor één van de andere bedrijven. [quote:ffb3075706]De prijsverschillen tussen processors is nogal sterk.[/quote:ffb3075706] De processoren zijn niet eens zo écht belangrijk. Belangrijk is dat er genoeg geheugen inzit en de service van het bedrijf goed is. [quote:ffb3075706]Ik heb een offerte ontvangen voor een configuratie met een Intel 1,2 Ghz Tualatin Celeron met 128kb cache. Met welke Pentium kan ik dit nu vergelijken, en wat kan deze processor nu aan? Geschikt voor netwerk? Windows XP? Office? Internet? ..en dit alles tegelijk?[/quote:ffb3075706] Voor al dat soort dingen is het absoluut geen probleem. Die processor is meer dan krachtig genoeg. [quote:ffb3075706]Een aantal collega's zijn nogal terughoudend ten opzichte van de Celeron. Hebben ze gelijk?[/quote:ffb3075706] Wat mij betreft niet. Die processor voldoet aan alles wat je op een basisschool maar kunt wensen. Veel mensen zullen AMD aanbevelen, ik niet. Intel is een bewezen technologie, al meer dan 15 jaar. AMD komt wat dat betreft net kijken. Omdat basisscholen niet echt veel geld krijgen voor computers moeten die dingen meestal jaren lang mee kunnen. Vandaar dat ik Intel als betere keuze bestempel. [quote:ffb3075706]Graag uw reactie.[/quote:ffb3075706] Ik ben zo vrij geweest om te tutoyeren. We houden hier graag een informele sfeer. :smile:
Link naar reactie
[quote:d850fbc68b] Verder maakt de keuze van de CPU geen moer uit voor de taken - Windows XP, Office en internet - die je noemt. Al deze dingen hebben zo weinig CPU cycli nodig dat je de berekeningen haast uit het hoofd kunt doen. Andere onderdelen zijn dan van belang. [/quote:d850fbc68b] Ben ik niet helemaal met je eens. Als je fiks gaat multitasken met een aantal office toepassingen onder WinXP, gat je zeker snelheidsverschillen merken tussen de veschillende CPU´s. Uiteraard heb je dan ook met meer geheugen een voordeel. Verder de opmerking dat Intel 15 bewezen technologie is, vind ik weinig zeggends. Dat ze al 15 jaar goede processoren maken, betekent niet dat de huidige processoren van Intel beter zijn. AMD heeft inderdaad een tijd mindere producten gemaakt, maar o.h.a. is men het er overeens dat AMD qua kwaliteit minstens zo goed is als Intel. Daarnaast de betere prijskwaliteitverhouding die het bied, lijkt me Intel juist niet geschikt voor scholen (beperkt budget etc.) Dan nog het verhaal van de prestaties: AMD haalt uit een theoretisch langzamere processor meer prestaties dan uit de theoretisch snellere Pentium. Dus om met een Pentium net zo snel te zijn als met een AMD ben je dubbel zo duur uit, omdat je ook nog eens een stap sneller moet kopen=duurder. (kan het ff slecht formuleren zo om 1 uur ´s nachts;))
Link naar reactie
[quote:1ca82d1c31] Wat mij een erg geschikte CPU/moederbord/geheugen configuratie zou lijken is een Duron 1200MHz + ECS K7S5A moederbord met 256 Mb PC1600 DDR geheugen. Die combo moet haalbaar zijn voor 300 Euro. Dan heb je een systeem dat lekker snel is, bovendien zit op het moederbord optioneel geluid (niet eerste klas, maar dat is op een school toch niet nodig) en LAN voor het internet/netwerk. Kijk op http://www.ecs.com.tw/products/k7s5a.htm . Een Duron 1200 vraagt ook geen zware voeding of koeling, dus dat jaagt de prijs ook niet op. Een GeForce2 MX200 als videkaart is ook niet duur en werkt goed genoeg, zolang spellen spelen maar geen prioriteit heeft. De harde schijf, CD-ROM en diskettestation hoeven ook geen hoogvliegers te zijn[/quote:1ca82d1c31] Hier ben ik het mee eens.
Link naar reactie
[quote:71681945dc] Op 05-02-2002 8:30, schreef Ruud de Wit: Wat betreft office prestaties is er geen verschil tussen de genoemde AMD of Celeron. Besef wel dat een AMD meer dan 2 keer zoveel elekrisch vermogen vreet. Als je een flink aantal PC's hebt staan kon je die zgn. 'voordelige' AMD's wel eens 'duur' tegen komen op je maandelijkse energierekening ! [/quote:71681945dc] Dat valt erg mee: een Duron 1200 vreet veel minder energie dan een Athlon XP 2000+. Ik schat uit m'n hoofd dat een Duron ongeveer 40Watt gebruikt tegenover een Celeron 20Watt. 20 Watt verschil maakt weinig uit, naast de andere onderdelen en de monitoren is het verwaarloosbaar.
Link naar reactie
Ik zou toch voor de celeron gaan; wat betreft de stabiliteit van deze processoren is dat dik in orde. Voor de applicaties en os waar jullie dit voor willen gebruiken is deze processor snel genoeg. Ik denk dat je met een 1 Ghz Celeron ook al een heel eind komt. Wat inderdaad belangrijk is, is veel geheugen (zo’n 512Mb) om windows xp lekker te laten draaien en dan helemaal als je alles “tegelijk” wilt gaan draaien. Ik neem aan dat deze pc’s niet voor spellen bedoeld zijn, dus zou ik ook voor een Matrox-kaart gaan (bijv. g400 = al zat). Prachtige kaart voor 2d. Ik heb zelf al een tweetal celeron processoren in bezit gehad (300a @ 450 mhz en 900 @ 1200 mhz) en ik vertel je eerlijk; ik heb nog nooit zulke stabiele processoren gehad! Ik heb nu een AMD systeem en hier heb ik meer problemen mee dan een celeron. Ik denk dat je de celeron 1200 kan vergelijken met een p3 933 of 1000 mhz., omdat je toch dat beetje fsb en cach mist. Geschikt voor?: Netwerk --> kom je met een veel trager systeem ook een heel eind mee! Dus ja WinXP --> ja Office --> jazeker Internet --> meer dan zat Alles tegelijk --> met deze processor en veel geheugen --> absoluut Maar nogmaals er is niks mis met die celeron, ik denk zelfs qua budget en gewoon goede kwaliteit dat dit best een aanradertje is.
Link naar reactie
Vergeet niet dat snelle moderne PC's erg diefstal gevoelig zijn. Op dat punt is een Celeron of een Duron een prima keuze! Ik denk dat een desktop PC of een model dat in een kantoor ook wordt gebruikt, prima geschikt is. Op de school waar ik vrijwilligerswerk doe, moeten de PC's in vakantie's altijd een een speciaal hok worden gezet. Koop dan ook PC's die geschikt zijn voor dergelijke opslag. Ga ook na of de inbraakbeveiliging in orde is. Ook moet er voldoende stroom zijn. mijn school zit op dat punt niet goed. Gelukkig worden alle PC's niet tegelijkertijd gebruikt. Als er een speciaal computer lokaal is, dan kun je daar de beveiliging optimaal maken. Dan heeft het ook zin om extra grote kasten te nemen. Zijn niet zo fraai, en niet aantrekkelijk om te stelen.
Link naar reactie
[quote:ad64695782]Op 05-02-2002 9:46, schreef Hans.Vosman: Vergeet niet dat snelle moderne PC's erg diefstal gevoelig zijn. Op dat punt is een Celeron of een Duron een prima keuze! Ik denk dat een desktop PC of een model dat in een kantoor ook wordt gebruikt, prima geschikt is. Op de school waar ik vrijwilligerswerk doe, moeten de PC's in vakantie's altijd een een speciaal hok worden gezet. Koop dan ook PC's die geschikt zijn voor dergelijke opslag. Ga ook na of de inbraakbeveiliging in orde is. Ook moet er voldoende stroom zijn. mijn school zit op dat punt niet goed. Gelukkig worden alle PC's niet tegelijkertijd gebruikt. Als er een speciaal computer lokaal is, dan kun je daar de beveiliging optimaal maken. Dan heeft het ook zin om extra grote kasten te nemen. Zijn niet zo fraai, en niet aantrekkelijk om te stelen.[/quote:ad64695782] Dat is een heel goed punt. Dingen worden ook wel eens opengeschroefd om ze van hun ingewanden te ontdoen overigens. Bij de meeste kasten zit achter een lusje waar een beveiligingsketting doorheen kan. GEBRUIK DEZE OOK! Zeker als het op een semi-openbare plaats komt te staan.
Link naar reactie
Voor de videokaart heeft een GeForce2 MX200 1 groot voordeel t.o.v. een Matrox: de prijs. Weliswaar is de 2D van de Matrox beter, maar je merkt het verschil alleen op hoge resoluties = grote monitoren. Minimaal 19". Van de mensen die problemen hebben met een AMD systeem heeft 90% daar zelf schuld aan. Het zijn vaak mensen die voor de eerste keer zelf hun pc in elkaar zetten/samenstellen. In theorie is dat helemaal niet moeilijk, maar er zijn veel valkuilen. Als het dan mis gaat krijgt AMD natuurlijk de schuld, het is immers ondenkbaar dat ze zelf iets fout hebben gedaan. De overige 10% heeft kapotte onderdelen aangeschaft of onderdelen van slechte kwaliteit, dus moederborden, videokaarten e.d. Als iemand die echt wat van pc's weet - een aantal mensen hier, een OEM of een computerwinkel - een AMD samenstelt en bouwt loopt dat ding perfect stabiel. Zo niet, dan gebruik je de garantie omdat er klaarblijkelijk een onderdeel kapot is. Intel CPU's geven overigens hetzelfde probleem, alleen er zijn minder DIY (Do It Yourself) mensen die een Intel CPU gebruiken. Verder is het ook het overwegen waard om een iets tragere CPU te nemen met meer geheugen, Windows XP is namelijk gek op geheugen. Overigens ken ik iemand me een K6-2 366MHz met Windows XP en 128 Mb geheugen, en het loopt daar net zo soepel als bij mij. [ Dit Bericht is bewerkt door: egslim op 2002-02-05 13:51 ]
Link naar reactie
[quote:245625bfab] Verder is het ook het overwegen waard om een iets tragere CPU te nemen met meer geheugen, Windows XP is namelijk gek op geheugen. Overigens ken ik iemand me een K6-2 366MHz met Windows XP en 128 Mb geheugen, en het loopt daar net zo soepel als bij mij. [/quote:245625bfab] Helemaal mee eens. De rol van de Pentium 1 (ook AMD K6) machinesm is nog lang niet uitgespeeld. Geheugen en HD is wel een aandachtspunt. Gaat het gewoon om een nieuwe aanschaf, dan lijkt me een Celeron of Duron systeem de beste investering. Voor weinig geld veel prestaties. Ga ook een netwerk, video en sound onboard systeem niet uit de weg. Gemakkelijke installatie is veel belangrijker dan allerlei toeters en bellen! Eigenlijk moeten de meesters en juffen dat zelf de boel kunnen onderhouden. Dit is overigens ook gelijk een waarschuwing, een samenraapsel van PC's levert dus wel specifieke beheersproblemen op! Het is wel zo dat hier in Almere min of meer gedwongen wordt overgestapt op een Windows 2000 terminal server. Dat betekent dat onze client PC's waarschijnlijk worden vervangen door netwerk PC's/terminals. Dit laatste is toch wel vrij slecht nieuws. Dat betekent 'geen geluid' en verwacht niet teveel van het systeem zeker als er Multimedia capaciteit wordt gevraagd. Misschien wordt het bestaande netwerk ook nog vervangen door een nieuw netwerk. Verder vrees ik dat de server PC waarschijnlijk te licht geconfigureerd gaat worden. Kijk uit voor dit soort management beslissingen. In Almere gebeurt dat op gemeentelijk niveau. Het enige voordeel dat ik zie is de beheersbaarheid, maar ja zonder een systeem beheerder, heeft dat nog weinig zin. In gebruiksmogelijkheden en prestaties wordt waarschijnlijk ook nog heel veel ingeleverd. Geld besteden aan cursussen en systeembeheerder is een stuk zinvoller. Ga dus wel na wat het beleid is in je regio.
Link naar reactie
Tsja, ik heb zelf ook een AMD systeem, maar mijn Opa heeft nu een 1GHz celeron systeem, en ik moet toch zeggen dat dat systeem erg snel aanvoelde, dat had ik eigenlijk niet verwacht van zo'n alles in 1 mobo. (schone install, dat scheelt natuurlijk ook) Ik zou idd met de bovenstaande meningen mee gaan: Koop een niet al te dure CPU (celeron of duron), koop een niet al te duur mobo (bijvoorbeeld MSI, Epox of ECS), en koop niet al te dure videokaarten (Matrox G400 of GF2MX200, als 3D niet belangrijk is). Op die manier hou je geld over voor meer geheugen, 256MB, of zelfs 512MB. Als je dan nog geld overhoud kan je ook overwegen om er snelle 7200 RPM harddisks in te zetten, dat scheelt ook behoorlijk wat in 'bureaublad performance'.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...