Ga naar inhoud

welke configuratie is sneller?


Aanbevolen berichten

Ik heb twee IBM ata-100 harde schijven. De vraag is hoe ik die aan mijn moederbord moet hangen om de snelste configuratie te krijgen. A. Elke schijf aan zijn eigen IDE kabel en eigen connector op het moederbord. (pararel?) B. Twee schijven op 1 IDE kabel en aan 1 connector op het moederbord.(seriel?) C. Het maakt niets uit.
Link naar reactie
Als het inderdaad alleen maar de harde schijven zijn, zet ze dan op een aparte aansluiting. Als er ook nog een CD-ROM bij moet, zet dan de harde schijven bij elkaar. Als je namelijk een CD-ROM bij een harde schijf aansluit, zal je controller de laagste PIO/UDMA-mode kiezen voor alle apparaten op dat kanaal (kabel). In het geval van een CD-ROM is dat vaak PIO4, hetgeen ook je harde schijf zal limiteren tot 16,7MB/s.
Link naar reactie
Ik ben blijkbaar iets vergeten te melden dat misschien van belang is voor het antwoord (geen idee dat het eventueel invloed zou hebben). Mijn excuses hiervoor. Ik heb een dual pIII msi moederbord met een ATA 100 controller (2x connectoren) en op het moederbord zijn ook twee normale IDE connectoren. In totaal dus vier connectoren, waarvan twee normale IDE en twee ATA 100. De IDE connectoren gebruik ik voorlopig voor de Cd-Burner en de CD-rom. Wat is volgens jullie met dit systeem de snelste configuratie? En waarom eigenlijk? In ieder geval alvast bedankt voor de reacties. Ik ben er erg blij mee.. Gr. phY
Link naar reactie
Gewoon lekker de HD's op de ata-100 aansluitingen (ieder een voor zichzelf) en de cdroms op de overige 2. en dan alles als master. oh en waarom: dan hoeven ze de bandbreedt van de aansluiting niet te delen met een ander. Een aansluiting kan maar data van 1 ding gelijk verwerken en als hij dus 2 HD aanspreekt (kopieren van de een naar de ander, moet hij dat dus om en om doen, stukje lezen stukje schrijven) dit gaat wel erg snel, maar het gaat sneller als hij niks hoeft te delen en gewoon kan gaan pompen :wink: _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=3924]Mijn PC[/url] [ Dit Bericht is bewerkt door: hjs op 2002-02-04 15:54 ]
Link naar reactie
[quote:242059cd07] Op 04-02-2002 13:25, schreef TwwT_Unexplained: Als het inderdaad alleen maar de harde schijven zijn, zet ze dan op een aparte aansluiting. Als er ook nog een CD-ROM bij moet, zet dan de harde schijven bij elkaar. Als je namelijk een CD-ROM bij een harde schijf aansluit, zal je controller de laagste PIO/UDMA-mode kiezen voor alle apparaten op dat kanaal (kabel). In het geval van een CD-ROM is dat vaak PIO4, hetgeen ook je harde schijf zal limiteren tot 16,7MB/s. [/quote:242059cd07] Hmm.... Vreemd, tot voorheen had ik er niet opgelet, maar nu ik dit weet zie ik ineens dat bij het opbooten mijn bios vermeld dat mijn beide ATA-100 HD PI04-mode hebben. Zou dit niet ATA-100 moeten zijn (UDMA-5)? Ik kan mt herinneren dat, toen ik nog win 2000 ipv xp draaide, de mode altijd iets van "UDMA-5" was. Ik moest bij de installatie altijd wel een aparte driver installeren (van promise). Xp herkent echter de ATA controller direct. Misschien is de xp driver niet goed en is daardoor de "mode" niet goed. Wie weet waar ik hier meer over kan vinden, of heeft het antwoord. Bedankt voor de reacties. Gr. phY
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...