Ga naar inhoud

welke processor


Aanbevolen berichten

beste computerliefhebbers, Ik ga een pc kopen (pc privé) maar ik weet niet goed welke processor ik het beste kan nemen. Ik moet in ieder geval voor een goede kennis een groot aantal vhs banden van avi omzetten naar mpeg om als videocd gebrand te worden. (ik doe dit nu met een p3 450 mhz en dat is hopeloos....) Ik lees wel eens dat een Pentium 4 hier beter in is dan een AMD. Wat kan ik beter nemen, een AMD 2000+ of een Pentium 4 2ghz(rd-ram) groeten [ Dit Bericht is bewerkt door: try-it op 2002-02-01 22:42 ]
Link naar reactie
Deze benchmark: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1574&p=11 laat zien dat de 2000+ van AMD iets sneller is dan een 2GHz P4. Er zijn overigens twee verschillende modellen P4 op 2GHz, met de Willamette core (256kb L2 cache) en de Northwood core (512kb L2 cache). De Northwood is dus beter, en wordt ook wel met een "A" aangeduid. De snelheid bij het encoderen van video is extreem afhankelijk van de gebruikte codec en het codeerprogramma. Het is heel goed mogelijk om benchmarks te maken die een van beide CPU's een groot voordeel geven. Bovendien komen er ook steeds nieuwe codecs e.d. uit, dus het is onmogelijk om een CPU aan te wijzen die definitief het snelst is. Ik raad je aan om een 1800+ of een 1900+ aan te schaffen, die zijn vrijwel even snel als de 2000+, maar veel goedkoper. P4 is nog veel duurder, en die investering zie je gewoon niet terug in de prestaties. Neem een KT266A moederbord met DDR geheugen en je hebt een van de snelste systemen van dit moment, zonder een asociaal hoge prijs.
Link naar reactie
De "ouderwetse" AMD cpu (Athlon duron etc.) zijn erg "traag" vergeleken met Intels Cpu. Koop een XP cpu dan scheelt het haast niks. W8 effe op de nieuwe cpu van AMD die binnenkort uitkomen. Die gaan snel zeggen "ze". Maar als je alle tijd van het wereld hebt neem dan gewoon een amd XP cpu. Lijkt met erg duur voor 200 - 300 piek meer voor iets snellere codering etc. bij een p4.
Link naar reactie
Het is niet helemaal waar dat een "oude" Athlon veel trager is dan een XP, het verschil is meestal vrij klein: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1543 . Een Athlon 1400 is meestal ongeveer even snel als een Athlon XP 1333 MHz, behalve bij applicaties die erg profiteren van SSE en dataprefetch - laat dat nu net video encoderen zijn. Daar laat XP de oude Athlon vaak ver achter zich. Over die versie die over een paar maanden uitkomt, dat is nog erg onduidelijk. Voor die tijd krijgen we eerst nog een hoger geklokte Athlon XP. Die nieuwe CPU is voornamelijk een Athlon XP met een nieuw fabricage proces, waardoor hogere kloksnelheden gehaald kunnen worden. Het is mogelijk dat de nieuwe CPU ook meer L2 cache krijgt en/of een hogere FSB, maar dat is nog erg onduidelijk. AMD was het oorspronkelijk niet van plan, maar langzamerhand doken er geruchten op. Die zijn erst de kop ingedrukt, maar de afgelopen paar dagen is er weer iets boven komen drijven. Naar mijn mening is het niet de moeite van het wachten waard, tenzij je wilt overklokken.
Link naar reactie
Bedankt voor de reaktie! Dit moet hem worden. AMD xp2000+ (evt. 1900+ ) MSI k7t266 pro2 ddr so-a 512 mb pc2100 ddr 2x Maxtor 40,0 gb udma133 7200rpm leadtek geforce3 ti200 64mb ddr tv-out dvd rom toshiba 17" Iiyama Naar wat voor moederbord gaat jullie keus; MSI of de Asus a7v266-e s-a ddr u100? groet
Link naar reactie
Hier is een vergelijking van een aantal verschillende AthlonXP moederborden: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1578 Overigens staan er twee ASUS borden tussen, de A7A en de A7V. De A7A is leuk ter vergelijking, niet om te kopen. Persoonlijk zou ik voor de ASUS gaan, ook al zit er op dit forum iemand die de laatste tijd heel hard roept dat ASUS niets meer waard is :smile: .
Link naar reactie
mhhh, dat zal ik wel zijn dan :wink: Ik zeg niet dat asus niets meer waard is, alleen dat ze veel te duur zijn voor wat ze leveren. Persoonlijk zou ik toch voor de Soltek gaan (drv-4) daar zit namelijk al een ata-133 controller op, en das wel fijn als je een ata-133 schijf gaat kopen. Tom, Anand, hardwareinfo allemaal hebben ze recente KT266a reviews en de Soltek staat altijd erg hoog in de ranking.
Link naar reactie
[quote:761508679c] Op 01-02-2002 22:52, schreef hjs: ..... maar de P4 komt pas echt tot zijn recht met rdram (heet dat zo, ben ff de naam kwijt) Maar daar betaal je dan ook meteen goed voor. [/quote:761508679c] rd-ram is goedkoper geworden de laatste maaden en ddr-ram duurder -> prijzen zijn bijna gelijk.
Link naar reactie
[quote] Op 02-02-2002 1:17, schreef Chappie: De "ouderwetse" AMD cpu (Athlon duron etc.) zijn erg "traag" vergeleken met Intels Cpu. [quote] grotere onzin heb ik nog nooit gelezen, kijk eens naar de reviews en benchmarks! de door jou "ouderwets" genoemde Athlon Thunderbird was op 1,4 gig met de meeste toepassingen (uitgezonderd quake, en dat lijkt me nu niet erg belangrijk) al sneller dan een p4 op 1,9 gigen haalde met veel benchmarks de snelheid zelfs van de 2 gig variant. [quote] Maar als je alle tijd van het wereld hebt neem dan gewoon een amd XP cpu. [quote:bc8b317bcc] Bij XP is het het verschilnog groter... voor vergelijkingen kan ik je doorverwijzen naar C'T magazin.... [/quote:bc8b317bcc]
Link naar reactie
De 2000+ die nu in de winkel ligt is de snelste XP die verkrijgbaar is en een van de laatste die op dit fabricageproces wordt gemaakt. Je hebt wel een kleine marge als het gaat om het halen van een hogere kloksnelheid, maar verwacht er niet veel van. Als je ver wilt overklokken moet je wachten op die nieuwe CPU, dat is de eerste die met een nieuw fabricage proces wordt gemaakt, dus die begint met een flinke marge. [ Dit Bericht is bewerkt door: egslim op 2002-02-03 12:14 ]
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Inmiddels de pc 2 weken aan het draaien. Met het overklokken van de XP2000+ komik van 1,67 ghz tot 1,8 ghz met 1,8v. pc zelf geeft XP2200+ aan! Wel met 2 extra koelers ( achterboven uit en vooronder in) voor de nodige verfrissing. cpu naar een paar uur video-encoding +/- 45gr, systeemkast 35gr.
Link naar reactie
[quote:c951ff8ab6] Op 01-03-2002 22:37, schreef try-it: Inmiddels de pc 2 weken aan het draaien. Met het overklokken van de XP2000+ komik van 1,67 ghz tot 1,8 ghz met 1,8v. pc zelf geeft XP2200+ aan! Wel met 2 extra koelers ( achterboven uit en vooronder in) voor de nodige verfrissing. cpu naar een paar uur video-encoding +/- 45gr, systeemkast 35gr. [/quote:c951ff8ab6] dat is heel mooi! (10% is nooit weg) temp is ook ok voor dat voltage. welke cpu-fan zit erop?
Link naar reactie
[quote:847b4e0bb7] Op 01-03-2002 22:37, schreef try-it: Inmiddels de pc 2 weken aan het draaien. Met het overklokken van de XP2000+ komik van 1,67 ghz tot 1,8 ghz met 1,8v. pc zelf geeft XP2200+ aan! Wel met 2 extra koelers ( achterboven uit en vooronder in) voor de nodige verfrissing. cpu naar een paar uur video-encoding +/- 45gr, systeemkast 35gr. [/quote:847b4e0bb7] dat is heel mooi! (10% is nooit weg) temp is ook ok voor dat voltage. welke cpu-fan zit erop?
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...