Ga naar inhoud

Decibel-vraag / koelerherrie


Aanbevolen berichten

Iedere 3dB is 2x zo hard. Da's een natuurkundig rekensommetje (hoe dat precies zit, dat weet ik niet meer, maar het is iig wel zo) Ik denk echter dat je ook een beetje moet afwachten welk geluid storender is; hoewel het natuurlijk normaal gesproken zo is dat minder dB een minder HARD geluid betekend, hoeft dat niet te betekenen dat het geluid dan MINDER STOREND is. Het kan dus in de praktijk best zijn dat de hogere dB waarde minder storend is dan de lage. Het wordt dus een kwestie van een praktijktest. Daarnaast wil je natuurlijk ook iets dat in de praktijk onverenigbaar is; zware koeling <-> weinig geluid. Je zal dus wat concessies moeten doen...

------------------ "Ik geloof niet in heksen!", zei ze, en ze stapte op haar bezem...

[This message has been edited by Captain_Kansloos (edited 02-01-2002).]

Link naar reactie
beste CPU-kenners,

Mijn vraag, de korte versie: is er veel verschil tussen 32 en 38 decibel ?

En dan de lange versie, wat meer uitleg:

Ik heb momenteel een XP1500 overklokt draaien als XP1800 (als mijn kast niet dicht hoefde vanwege de geluidsoverlast kan ik hem ook als XP1900 draaien zelfs maar dat terzijde :smile:

Link naar reactie
Er komt nog wat anders bij, de kwaliteit van de heatsink. als ik het verhaal lees krijg ik de inderuk dat je dat een beetje vergeet. Je kan nog zo'n sterke fan hebben, als je heatsink zelf slecht is , zal hij ook voor geen meter koelen. Dat is juist de kracht van de Alpha 8045, dat is een hele grote heatsink, en zal dus beter koelen, waardoor je met een minder krachtige fan dezelfde resultaten kan halen.

Het aantal CFM van een fan wordt door 2 dingen bepaald, het toerental en de grootte/stand van de bladen. Ik heb nu een delta fan op me heatsink zitten die 38mm hoog is ipv 25 mm, die heeft grotere bladen, maar draait minder toeren, waardoor hij minder herrie geeft als de 25 mm variant. (5000 rpm tegen 7000 rpm, best een behoorlijk verschil dus.)

Captain Kansloos heeft gelijk, die schaal is logaritmisch. Wat mij aan die delta stoorde was alleen niet de hoeveelheid dB's, maar meer de hoge janktoon die er af kwam. (anders kon ik, beter eerst een zooi casefans uitzetten :wink:)

Wat je ieg best vaak ziet is de Alpha 8045 heatsink, met een 8CM fan van papst. (19 dB) Die combi schijnt heel goed te koelen, en zeer stil te zijn.

------------------ TB 1GHz@1.2GHz 1.8V 512MB @150 mhz ABIT KT7A GF2 GTS (220@380) 3Dmark2001 fastest 3Dmark2000 fastest

[This message has been edited by BA (edited 02-01-2002).]

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Captain_Kansloos: Ik denk echter dat je ook een beetje moet afwachten welk geluid storender is; hoewel het natuurlijk normaal gesproken zo is dat minder dB een minder HARD geluid betekend, hoeft dat niet te betekenen dat het geluid dan MINDER STOREND is. Het kan dus in de praktijk best zijn dat de hogere dB waarde minder storend is dan de lage.

Wat Captain_Kansloos bedoelt is wat BA ook aangeeft dat de hoogte van het geluid de storende factor is. Een gillende toon op 32 dB is veel irritanter dan een laag zoeven van lucht op 38 dB ondanks dat de geluidssterkte 4x hoger is bij de laatste.

Ik sluit met ook aan bij wat BA opmerkt over de kwaliteit van de heatsink. Die is belangrijker dan de fan. Het koellichaam neemt de hitte over van de CPU. Daarna heb je alleen nog maar luchtverplaatsing nodig om het koellichaam af te koelen. Met wat meer of minder luchtverplaatsing bereik je niet zo veel als met het optimaliseren van het koellichaam door die te verfijnen en/of uit beter warmtegeleidende metalen te maken. Bovendien hangt de kwaliteit van de luchtverplaatsing ook zeer sterk af van de temperatuur van de directe omgeving. Oftewel: de kast zelf moet ook geweldig goed geventileerd worden anders heeft een enorme airflow op de CPU ook totaal geen zin. Het hangt wat dat betreft allemaal van elkaar af in die 'kachels' van tegenwoordig.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...