Ga naar inhoud

USB en ECS...


Aanbevolen berichten

Ik heb een ECS K7S5A moederbord. Hierop zit ook een interne USB aansluiting. Nu heb ik een kast met aan de voorzijde 2 USB poorten. De kabel hiervan heb ik aangesloten op de USB aansluiting van het moederbord. Netjes pin 1 op pin 1 aangesloten maar toch werkt de USB poort niet! Waarschijnlijk is de volgorde van de kabeltjes anders dan de pinnetjes op het moederbord. De handleiding van het moederbord biedt geen soelaas want hier staat alleen aangegeven waar pin1 zich bevindt. Hoe kan ik er nu achter komen wat de juiste positie is van de kabeltjes t.o.v. de aansluiting op mijn ECS moederbord?

Iemand enig idee?

Alvast bedankt!

------------------ Ik zeg maar zo: zeg maar niets.....

[This message has been edited by Bullboom (edited 15-12-2001).]

Link naar reactie
pen 1, 2: Vcc pen 3, 4: USB P2/3-N pen 5, 6: USB P2/3-P pen 7, 8: GND pen 9: leeg pen 10: OC#, over current detect

dit zou de volgorde dus zijn. Maar hoe weet ik nu welk kabeltje vcc of gnd is enzovoort? En wat betekent oc#? Als bij mij inderdaad de voeding ook is doorgebrand hoe moet ik dan de stroom vanuit de voeding doorgeven aan de USB aansluiting?

alvast bedankt!

------------------ Ik zeg maar zo: zeg maar niets.....

[This message has been edited by Bullboom (edited 15-12-2001).]

Link naar reactie
pen 1, 2: Vcc pen 3, 4: USB P2/3-N pen 5, 6: USB P2/3-P pen 7, 8: GND pen 9: leeg pen 10: OC#, over current detect

dit zou de volgorde dus zijn. Maar hoe weet ik nu welk kabeltje vcc of gnd is enzovoort? En wat betekent oc#? Als bij mij inderdaad de voeding ook is doorgebrand hoe moet ik dan de stroom vanuit de voeding doorgeven aan de USB aansluiting?

alvast bedankt!

------------------ Ik zeg maar zo: zeg maar niets.....

[This message has been edited by Bullboom (edited 15-12-2001).]

Link naar reactie
Oh ja, ik had je willen emailen, maarre je geeft geen email adres. Ik had even je homepage willen bekijken. Maarre, die veroorzaakt scriptfouten in mijn IE5 ondanks het disablen van scriptfout analyse. Tja, ... en dan vind Windows het nodig om IE5 af te breken. Tja, Windows en IE gedragen zich dan toch echt als een virus ...
Link naar reactie
Oh ja, ik had je willen emailen, maarre je geeft geen email adres. Ik had even je homepage willen bekijken. Maarre, die veroorzaakt scriptfouten in mijn IE5 ondanks het disablen van scriptfout analyse. Tja, ... en dan vind Windows het nodig om IE5 af te breken. Tja, Windows en IE gedragen zich dan toch echt als een virus ...
Link naar reactie
Op de volgende site (leve de favorieten, want ik had het anders ook niet meer geweten, tja en zoeken op dit forum wil Computer!Totaal ook niet hebben dus ja, je moet dan gewoon een goed geheugen hebben, en dat heb ik niet, maar C!T kennelijk wel), staat de layout van een USB A en B connector: http://www.networktechinc.com/technote.html

Dat verklaart waarschijnlijk mijn schets die eigenlijk niet proportioneel getoond mag worden. Verder zijn er spaties uitgefilterd die ik wel had toegevoegd.

De 4 polige voedingsteker voor een HD of floppy drive bevat +12V, 2xGND en 5V. Meestal is de rode draad +5V (ik zou als ik jou was, dat toch eerst nameten).

Vcc USB-N USB+P GND is de terminologie zoals Elitegroup dat gebruikt in hun documentatie, en dus de pen layout van de 10 polige connector: Vcc (pen 1,2), USB-N (3,4), USB+P (5,6), GND (7,8) Pen 9 is afwezig en pen 10 hoeft volgens mij niet te worden gebruikt. Bij mij tenminste niet nodig.

Vcc Data- Data+ GND is de terminologie die bij de USB connector hoort (denk ik). Deze taal wordt in ieder geval gebruikt door Elektuur en "www.networktechinc.com".

De pennen 1,3,5 en 7 horen bij elkaar en vormen de bedrading voor één USB connector. De pennen 2,4,6 en 8 horen bij elkaar en vormen de bedrading voor de andere USB connector. Bij mijn connector is de rode draad verbonden met de Vcc strip in de USB connector, de witte draad met de Data- strip, de groene draad met de Data+ strip en de zwarte met de GND strip in de connector. In jouw geval, alles verifiëren, want de bedrading kan verschillen! Het is even puzzelen, maar is goed te doen. En oh ja, de USB connector male (steker) en female (chassis) hebben dezelfde aansluit volgorde, dus niks spiegelen of zo. De connector en steker zijn zelf al als het ware gespiegeld. Als je het niet begrijpt, gewoon een nachtje over slapen. Dan wordt het vanzelf duidelijk.

Link naar reactie
Tja dat zoeken, op het forum, wordt mij niet makkelijk gemaakt. Waarom alleen maar 3 dagen terug zoeken???

Hier de link naar de topic: http://forum.computertotaal.nl/forum/Forum1/HTML/001647.html De topic was door Bitstream geplaatst. Leuk te lezen dat zijn probleem toen ook nog is opgelost. Oh ja, Bitstream, pen 10 zou ik gewoon niet aansluiten, misschien is het voor het aansluiten van een ledje. De handleiding zegt er volgens mij helemaal niets over.

Link naar reactie
Ik heb een schemaatje gevonden van de volgorde van mijn USB connector van mijn systeemkast. Deze moet nu overeenkomen met de volgorde van het moederbord. Deze volgorde is mij nog steeds niet duidelijk. Ik probeer hieronder de volgorde te tekenen:

5 - 4 - 3 - 2 - 1 6 - 7 - 8 - 9 - 10

1= vcc1 2= vcc2 3= data- 1 4= data- 2 5= data+ 1 6= data+ 2 7= gnd1 8= gnd2 9= - 10= -

klopt dit voor de volgorde van mijn ECS moederbord? Bij de connector van mijn usb-kabel zijn juist pin 2 en 7 'leeg' dus er zou inderdaad een verkeerde volgorde kunnen zijn. Dat spiegelen is mij nog niet helemaal duidelijk. Ondanks het nachtje slapen! Je moet toch gewoon zorgen dat kabel1 op pin 1 terecht komt enzovoort?

Alvast bedankt maar weer!

------------------ Ik zeg maar zo: zeg maar niets.....

[This message has been edited by Bullboom (edited 16-12-2001).]

Link naar reactie
Kennelijk bestaat er niet zoiets als een standaard. Een MSI moederbord die ik heb gehad, had weer een heel ander layout, maar wel zo'n 10 polige connector (daar ontbrak pen 5). Als je hetzelfde moederbord (ECS K7S5A) hebt als ik, dan ontbreekt pen 9 en pen 10 hoef je niet te gebruiken. De pennen kloppen zoals je dat beschrijft. Als je weet hoe de bedrading loopt vanaf de USB, dan is de volgorde van de de stripjes (van L->R) in de USB connector: Vcc (1), Data- (2), Data+ (3), GND (4)

De connector voor je neer leggen, met het sleufje/open ruimte naar beneden. Hetzelfde voor chassisdeel steker aan de kabel!

Aansluiten bijvoorbeeld als volgt: K75SA -> USB conector 1 1 -> 1 3 -> 2 5 -> 3 7 -> 4

K75SA -> USB conector 2 2 -> 1 4 -> 2 6 -> 3 8 -> 4

Link naar reactie
Ik heb alles aangesloten zoals je hebt gemeld. Ik heb het gechecked en gedubbelchecked maar het werkt niet! :sad:

Ik denk dat de voeding kapot is. Nu wil ik hem dus van zo'n floppy voeding halen. De rode draad is de 5 Volt. Hoe sluit ik deze draad nu aan op mijn USB1 en USB2. Moet ik deze splitsen? En waar moet ik ze op aansluiten. Op de Vcc1 en 2 of op de GND1 en 2? Ik denk zelf op de vcc maar vraag het toch maar even voor de zekerheid. Het is dus zeker de bedoeling dat USB1 en USB2 de voeding (5V) niet meer van het moederbord krijgt maar van de floppy connector.

Alvast bedankt maar weer!

------------------ Ik zeg maar zo: zeg maar niets.....

[This message has been edited by Bullboom (edited 17-12-2001).]

Link naar reactie
Oeps, dan wordt het lastig. Ik zou denken dat het voldoende is om de Vcc aansluitingen bij de 10 polige connector los te maken of ergens tussen in te onderbreken. Vervolgens kun je de 5 Volt daarmee verbinden. In het wat ergere geval is er misschien ook iets misgegaan met de GND. In dat geval hetzelfde voor de GND doen. Oh ja, je meet denk ik ook geen 5 VOlt op de pennen 1 en 2 van de 10 polige connector op het moederbord? Gewoon om eventjes zeker te zijn van de zaak.

In het allerergste geval, is er nog meer kapot. Daarvoor weet ik dan echt geen oplossing.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Hans.Vosman: Op de ECS site hebben ze bij de Faq nu de pen layout genoemd voor de K7S5A!

Dan had je het dus goed! Maar ja bij mij is het te laat. :sad: Zal morgen proberen om de vcc ergens anders vandaan te halen. Moet eerst ff een zo'n spanningsmetertje aanschaffen bij Gamma. Dat zeg ik.... Resultaat horen jullie nog.

------------------ Ik zeg maar zo: zeg maar niets.....

[This message has been edited by Bullboom (edited 21-12-2001).]

Link naar reactie
  • 2 weken later...
na een tijdje aan het klussen te zijn geweest het volgende:

De USB poorten werken half! Mijn webcam doet het wel, mijn logitech muis niet! De webcam heeft denk ik geen voeding nodig en werkt dus daarom wel. Ik heb dus nog een probleem met de voeding.

Daarom heb ik een rode draad van de voeding geplukt (volgens de sticker op mijn voeding is deze 5V) en met mijn voedingskabeltjes (ook rood) verbonden. Resultaat: 0,0

Wat doe ik verkeerd? Ennuh.. hoe meet ik nu de spanning op z'n draad. Ik heb z'n voedingsmetertje geleend maar wordt er niet veel wijzer van. De rode voeler van het metertje hou ik op de rode draad van de voeding maar waar moet ik de zwarte voeler op plaatjen? Ik moet toch ergens een 'gesloten circuit' maken? Je hoort het al, electrotechniek is niet mijn sterkste kant...zeg maar gerust erg zwak.

Alvast bedankt!

------------------ Ik zeg maar zo: zeg maar niets.....

[This message has been edited by Bullboom (edited 31-12-2001).]

Link naar reactie
die rode pen moet aan de +5V (rode draad vaak) en die zwarte pen aan de massa van de voeding. Het handigste is dat je de pen op een schroefje in de buurt zet waarmee het moederbord vast zit. De kast is ook vaak goed, maar mijn voorkeur is altijd dat je een nulpunt pakt in de buurt ivm mogelijk slechte kontakten op andere plaatsen. Als je de pennen van de digi-meter om zou draaien dan staat er op de meter alleen een - (min) voor......

Link naar reactie
Goed nieuws lijkt me, het belangrijkste werkt! Nou ja, uitgaande van de floppy drive/HD voedingsconenctor, zijn de twee zwarte draden de massa/GND of 0V (zij de binnenste twee dus). Op de USB connector zit de masa/GND of 0V dus op de pennen 7,8. Maar zoals gezegd door andre@home, de kast zelf voldoet ook goed als nul (als alles goed is gemonteerd!). Heeft de USB cam een eigen voeding? Alleen dan kan deze inderdaad zonder interne voeding werken.
Link naar reactie
quote:
Originally posted by Hans.Vosman: Goed nieuws lijkt me, het belangrijkste werkt!

Heeft de USB cam een eigen voeding? Alleen dan kan deze inderdaad zonder interne voeding werken.


Hier zat ik dus ook nog even over na te denken. De de webcam heeft GEEN eigen voeding. Hij moet dan toch ook voeding krijgen via de USB poorten. Maar waarom doet mijn logitech optical het dan niet via de USB poort?

------------------ Ik zeg maar zo: zeg maar niets.....

[This message has been edited by Bullboom (edited 02-01-2002).]

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...