Ga naar inhoud

Bosch WAQ28363NL lampje wassen knippert tijdens draaien was


Aanbevolen berichten

Mijn Bosch wasmachine, type WAQ28363NL heeft het volgende probleem. Tijdens het uitvoeren van een programma gaat het lampje "wassen" knipperen. Het betreft het bovenste lampje van de 4 lampjes die het verloop van het programma weergeven. het programma lijkt wel volledig afgewerkt te worden, maar de machine gaat extreem lang centrifugeren (wellicht oneindig lang maar ik heb handmatig beëindigd.

Wat ik reeds geprobeerd heb is het filter reinigen en het heetste programma draaien zonder was in de machine. Ook heb ik een simpele reset-procedure uitgevoerd. Dat bood geen oplossing.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn of wat er nog zelf te proberen is?

Link naar reactie

Als er verder geen lampjes knipperen en/of een code op het display komt dan is er geen echte fout maar een ingreep van de machine omdat hij "denkt" dat er te veel schuim vorming is.

Alleen is dit niet logisch icm het lang centrifugeren.

Hij zou dan alleen maat moeten afpompen.

Wat wel de echte oorzaak kan zijn is een deels verstopt slangetje van de Nivo regelaar

Verwijder het bovenblad, je ziet hem dan rechts boven zitten.

Trek het dunne slangetje er voorzichtig van af, blaas het slangetje goed door en zet hem weer terug.

Probeer de machine dan nog eens.

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

We hebben nog eens gekeken en komen erop dat het dit onderdeel zou moeten zijn:

 

20210925-210547.jpg20210925-210539.jpg

Bij doorblazen voelde het niet of er enige verstopping in het slangetje zat. Maar we zullen het weer proberen. Voor de zekerheid ook het filter rechtsonder aan de voorkant nog eens gecheckt, maar dat is perfect schoon. De schoepen die erachter zitten kun je met je vingers ook vrij draaien (met wat moeite).

aangepast door Maarten879
Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 2 weken later...

Dank voor de reactie! Dat hebben we beiden gedaan.

Wat de machine nu doet is vrij lang spoelen, terwijl het wassen lampje knippert.

Dan door naar centrifugeren.

Daarbij wacht de machine heel lang terwijl het lampje wassen knippert maar de trommel stilstaat en de tijd op 1 minuut blijft staan.

Na een tijdje gaat de machine uit (zonder foutcode te tonen).

De was is dan (uiteraard) nog nat.

Daarna het programma spoelen en centrifugeren gebruiken werkt wel zonder problemen om de was alsnog droog te krijgen.

Link naar reactie

Als het niet aan een verstopping in het slangetje ligt, dan zou ook de sensor als verdacht aangemerkt kunnen worden.

Als ik naar het onderdeelnummer kijk dan zijn de onderdelen handelaren het er echter niet over eens wat het nu is.

De een zegt, dat het een niveauschakelaar is, die een contact schakelt op een bepaald niveau

en de ander stelt dat het een analaloge sensor is, die een signaal afgeeft analoog aan de hoogte van het niveau.

Waarschijnlijk is dit een vervanger voor jouw sensor want jouw typenummer is alleen nog 2e hands te koop.

En het zijn de kosten niet om dit uit te sluiten https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/00637136#/Togglebox=manuals/

aangepast door Lampje
Foutje in link
  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Zoeken naar "bosch 627460" levert dit onderdeel nog wel op, ook nieuw. Op zich geen probleem om deze te bestellen en er in te zetten. Het enige wat ik nog niet helemaal snap: Ik dacht dat het bij ons gaat om een probleem met de schuimsensor. Deze sensor lijkt echter te gaan om het waterniveau. Ligt het niet meer voor de hand om de schuimsensor te vervangen?

Link naar reactie

Ik kan geen schuimsensor in de tekeningen van deze machine ontdekken. 

Ook het door jou genoemde partnummer staat niet in de tekeningen. 

De vraag is hoe kom je aan dit nummer? want via de officiele tekeningen van Bosch kom je daar niet op uit.

Ook HarryO noemde de drukslang van de niveausensor als mogelijk probleem.

Ook mis ik de twee laatste cijfers van jouw E nummer, dan kan ik tenminste zeker stellen op welk wijzigingsniveau jouw machine zit

  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Het volledige typenummer is WAQ28363NL/21

Dat nummer vond ik door te zoeken op het nummer wat op het onderdeel staat. Als je kijkt naar foto's op basis van dit nummer, dan zie je wel exact hetzelfde onderdeel als op onze foto. Het zou mij niet verbazen wanneer Bosch verschillende typenummers gebruikt voor wat fysiek hetzelfde onderdeel is.

Als ik op parts.nl kijk welke onderdelen op basis van dit typenummer voorkomen, kom ik trouwens ook uit op het door jou genoemde type: https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/00637136#/Togglebox=manuals/ . Ik zou denken dat er óf een fout zit in de onderdelenlijst van Bosch, óf dat er het verkeerde onderdeel in onze wasmachine zit. Of ze zijn volledig compatible en Bosch gebruikt ze door elkaar, dat kan ook nog.

aangepast door Maarten879
Link naar reactie

Het zal wel compatible zijn, maar vrij slordig dat Bosch dat niet aangeeft als je zelfs het wijzigingsnummer in de onderdelenlijst invoert.

Maar goed het lek is boven water.

Heb je trouwens wel gecontroleerd dat er in de zuigslang naar de pomp geen "verdwenen sok" zit?

  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Wat bedoel je precies met het lek?

Zojuist de wasmachine op zijn kant gelegd en die dikke zwarte slang met rubbels eraf gehad. Die was ook netjes leeg (zat een beetje zwart slijm in, maar niets abnormaals). Ook de afvoerslang richting riool was helemaal schoon. Verder is alles rond de pomp ook netjes schoon en leeg. De wasmachine zelf oogt van binnen verder als nieuw, nergens stof of zichtbare slijtage te zien.

Eerder vandaag heb ik ook de 2 printplaten bekeken, die zien er ook helemaal gaaf uit. De relais heb ik niet doorgemeten (weet eigenlijk ook niet of dat kan zonder ze te demonteren).

Link naar reactie

Als de sensor niet goed aangeeft wat het niveau is dan zal de sturing ook niet juist reageren.

Stel eerst eens zeker of het afpompen wel goed gebeurt, door de trommel te vullen en de pomp te voeden met een losse voeding. Waarbij je de losse pompdraden even goed isoleert.

Als dat goed is, dan zou ik de pomp weer aansluiten en de niveausensor van de slang los halen, het slangetje hoog houden en op de sensoringang blazen. Dan moet de pomp gaan lopen, als het juiste programma is ingesteld.

Is dat niet het geval, dan zal richting bedrading en sturing gezocht moeten worden.

De relais zou je wel kunnen meten, maar deze metingen zijn in de ohm stand, onbetrouwbaar. Ze zijn dan onbelast.

Het komt veel voor dat de solderingen van de contacten op de print zijn losgegaan. Op vele fora zie ik het advies doorsolderen. Maar dat is pertinent onjuist.  En ja de machine doet het weer.

Maar voor hoe lang?

Want je hebt de oorzaak niet opgeheven.

40118697_Boschrelaisdefect2puntensoldeerzijde.thumb.png.0b36fd593f21fc39b227294adaaaea18.png

De oorzaak is een slecht contact in het relais wat de warmteontwikkeling veroorzaakt waardoor de soldeer los gaat laten.

Dit is oorzaak nummer één van een brand in witgoed, de combinatie stof en brandende relais.

Als je toch zover bent dat je de print los hebt liggen vervang ze allemaal preventief, want het zijn de kosten niet.

De standaard relais voor witgoed zijn spotgoedkoop. Dus beknibbel niet op een tientje, want een brand kost je veel meer.

 

  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

We hebben de nivoregelaar vervangen, maar dat lijkt geen verschil te maken. Ik had zelf het vermoeden dat het vaker fout gaat wanneer de trommel erg vol is, maar er lijkt geen patroon in te ontdekken, ook temperatuur lijkt niet uit te maken. De helft van de keren eindigt het programma met een natte was. Het programme centrifugeren werkt daarna altijd zonder problemen. Daarna hebben we dus alsnog een schone, droge was, maar het blijft zorgelijk dat ie het niet gewoon altijd in 1 keer goed doet.

Een probleem met de balans van de trommel of de pomp lijkt het mij niet te zijn. Want het centrifugeren programma doet het los dus altijd zonder problemen. Zoals eerder gezegd, de printplaat ziet er helemaal goed uit, dus is (voor mij) ook niet verdacht. Ik kan niet verzinnen wat er zou kunnen haperen, wat er niet voor zou zorgen dat het centrifugeren programma ook af en toe dienst zou moeten weigeren.

Link naar reactie
Op 5-11-2021 om 12:54, Maarten879 zei:

Het volledige typenummer is WAQ28363NL/21

Dat nummer vond ik door te zoeken op het nummer wat op het onderdeel staat.

Ik lees het nu pas goed, maar dat is niet de manier om aan te geven welk type machine je hebt.

Je moet het nummer van jouw machineplaatje halen.

Maak daar maar eerst eens een foto van.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...