Ga naar inhoud

Voeding stuk ?


Aanbevolen berichten

De computer van mijn zoon viel plots uit. Mijn gedachte was de voeding. Nu heb ik de kast open,en doet zich het volgende voor: Alle aansluitingen van de voeding ingeplugd behalve die van de AMX-12v1 op het moederbord. Bij het proberen aanzetten van de computer gaat ongeveer 1,5 sec de casefan en de fan van de voeding draaien en stopt dan. Plug ik de ATX-12v in en start dan de computer dan draait er niets. Haal ik de ATX-12v plug weer er uit ,druk de startknop, niks. Dan even de stroom van de voeding en weer er op,startknop drukken,en de beide fans draaien weer voor 1,5 sec. Wat is hier het probleem ?
Link naar reactie
dat is de 8 pins stekker op het moederbord en niet de extra 4 pins ? mijn vermoeden is dat er 2 zaken kapot kunnen zijn. moederbord processor de voedeing zorgt ervoor dat de processor gevoed wordt, maar als deze niet goed of zelfs verkeerd contact heeft gehad kan er van alles gebeuren natuurlijk. de voeding is voor zover ik uit je post kan opmaken niet defect, immers de pc wil wel opstarten. als er echt kortsluiting plaatsgevonden zou hebben dan was nu de zekering in de voeding zelf opgeblazen en zou er ook niet voor 1,5sec iets gebeuren, maar gewoon helemaal niets. ok, haal de stekker achter uit de voeding en druk terwijl je het metaal van de kast vast houdt even 20 sec op de aan-knop van de computer waarna je de knop los mag laten. hiermee is echt alle rest-spanning van het systeem ontsnapt. ok dan kan je nu de volgende zaken nakijken: wellicht heeft de bios een optater heeft gekregen. je hebt de kast toch open liggen, dus je zou even de bios batterij eruit kunnen halen. vervolgens de 2 pinnen van clear cmos verbinden met bijvoorbeeld een schroevendraaier. hiermee zet je de bios terug op fabrieksinstellingen. plaats de batterij nu weer terug. zorg dat alle stekkers goed en vergrendeld aangesloten zijn, kijk zeker ook even naar de 24 pins atx stekker op het moederbord of dat die nog wel gelocked zit. ok, steek nu de voedings stekker weer achter in de computer en verbind het andere eind met het stopcontact. start de pc werkt alles nu weer ?
Link naar reactie
De 24-pins stekker zit er goed in. De ATX-12V1 waar ik in het verhaal naar verwijs is een 4-pins. De aan/uit knop 20 sec. Indrukken heb ik ook geprobeerd. De rest van jou tips ga ik morgen eens naar kijken. Alvast bedankt voor je tips. Hoop dat ik er morgen tijd voor heb,anders word het pas einde volgende week. We gaan nog een paar dagen er op uit
  • Thanks 1
Link naar reactie
@AceR1962 ok de extra 4-pins dus. en de 8 pins zit ook goed aangesloten ? beide stekkers zijn dus nodig. het is een beetje troubleshooten naar wat het precieze probleem is. als je een reserve voeding hebt liggen kan je deze nog proberen om helemaal zeker te zijn. maar denk niet dat het verschil maakt. waar ik verder nog aan denk (als er stekkers los komen) zit de pwr nog wel op je front i/o aangesloten ? dus die kleine stekkertjes van het frontpaneel op het moederbord (vaak rechts onder op het bord te vinden) als daar de pwr los ligt start de pc ook niet. wat jij dan ervaart als 1,5 sec start is dan niets meer dan dat de voeding helemaal op spanning komt en na die 1,5 sec stabiel "geladen" is, maar door een losgekomen pwr stekker dan vervolgens niet start natuurlijk. zou ook nog kunnen geniet van je dagen
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
Op 21-8-2021 om 21:44, AceR1962 zei:

De rest van jou tips ga ik morgen eens naar kijken. Alvast bedankt voor je tips. Hoop dat ik er morgen tijd voor heb,anders word het pas einde volgende week. We gaan nog een paar dagen er op uit

was geschreven 21 -08, inmiddels zijn er wel meer dan een aantal weken verstreken maar helaas nog geen terugkoppeling gehad of het probleem inmiddels is opgelost en wat de oorzaak was van het probleem.

hebben mijn antwoorden geleid tot een juiste oplossing ?

Lag de pwr stekker van het moederbord nou wel of niet los ?

waren er nu problemen met het moederbord of processor ?

moest de bios batterij gewoon even eruit gehaald worden en de bios terug gezet worden naar standaard waarden ?

waren de andere stekkers wel allemaal goed aangesloten ?

 

ik zou graag nog even willen vernemen wat het probleem nou was, of nog beter wat natuurlijk de oplossing is geweest ! al vast bedankt voor de genomen moeite om dat nog even te laten weten.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...