Ga naar inhoud

WD elements MyBook werkt niet meer maar hoe aansluiten als externe HD?


Ga naar oplossing Opgelost door Gast,

Aanbevolen berichten

Blijkbaar is de voeding defect van mijn WD Elements MyBook 3 TB. Ik heb de behuizing opengedaan en zie nu de SATA aansluiting maar ook 8 pinnetjes (ik vermoed voor de voeding). Hoe kan ik deze opnieuw aansluiten via usb ? Ik heb een SATA Data & Power Combi kabel 7 + 15 pin maar die schijf reageert niet. Kan ik iets met die 8 pinnetjes (2 rijen van 4)

Link naar reactie
  • Oplossing

vaak werkt een dergelijke schijf met tussenkomst van een hdd controller. een printplaat die de omzetting regelt van usb naar sata, als ook de voeding. zonder controller werkt in principe de hdd niet meer en kan data niet zomaar uitgelezen worden als je de hdd op een andere manier aansluit. als het alleen gaat om de hdd weer aan de praat te krijgen en de data die er evt op staat als verloren beschouwd mag worden, kun je de hdd helemaal uitbouwen. je hebt dan een normale hdd zonder controller. je kan deze dan opnieuw partitioneren en formatteren voor gebruik in een speciaal docking station voor sata harde schijven. zo gebruik ik een Sharkoon quickport duo v2 met usb 3.0 link.

Hier plaats je 2.5" als ook 3.5" hdd's of ssd's in die je dan op eenzelfde manier kan benaderen als zijnde een op usb aangesloten externe hdd. voordeel is ook dat je hdd's of ssd's kan clonen zonder tussenkomst van een pc. mvg, Gast

Link naar reactie
Simpele oplossing die mij al geregeld heeft geholpen en waardoor ik behoorlijk veel data van mensen heb kunnen redden? https://tinyurl.com/app/myurls Normaal gesproken zou ik een goedkope dongle aanraden van Ali maar door de beslissing van de overheid doe ik dat niet meer. Jammer want het scheelde behoorlijk veel euro's.
Link naar reactie
Dat is gek! Dank je. Hierbij de juiste: https://tinyurl.com/CT120721e Trouwens, ik heb tot nu toe geen problemen gehad met het aangepast data trekken van defecte externe harddisks eerlijk gezegd. Oude controller eruit, kabeltje er in, even wachten en overzetten maar. Soms is er wel de computer nodig voor het originele account.
Link naar reactie
@Kasander1 ah je bedoelde dus zo'n losse usb naar sata stekker? dat werkt ook, alleen kan je daar niet direct hdd's of ssd's mee clonen. dan zul je er 2 nodig hebben en clonen software. met zo'n dock geen software nodig en passen 2 schijven in. ook wordt met clonen alleen de data gecloond en niet de lege ruimte wat vaak wel bij software gebeurt. mvg, Gast
Link naar reactie
@Kasander1 je kan dus eenvoudig van een 500Gb naar een 250Gb clonen mits de data niet die 250Gb overschrijft :) bij software kan je vaak alleen naar eenzelfde grootte of groter, maar niet kleiner doordat lege gedeelten ook gecloond worden.
Link naar reactie
Volgens mij gaat het hier om losse data en niet om een besturingssysteem. Losse data is (bijna altijd grotendeels) te redden. Hoewel ik bij twee zwaar vast lopende externe WD's de schijven in de ijskast heb moeten leggen bij het recoveren!! Ze werden binnen 1 minuut te heet en blokkeerden volledig! Ja, volgens de zogenaamde "experts die er voor geleerd hebben" kan dat niet, ik weet het. Maar het was het enige dat werkte om nog wat data te redden. Dat is tot ongeveer 75% gelukt. Ik trots en klant blij.
Link naar reactie
@Kasander1 ik heb het nergens over een besturingssysteem gehad, maar over data op een schijf. maar staat er een besturingssysteem op, dan geldt daarvoor hetzelfde, immers dat is ook gewoon data. al zal er vaak op een externe schijf zelden een besturing op staan.
Link naar reactie
  • Alex wijzigde de titel naar WD elements MyBook werkt niet meer maar hoe aansluiten als externe HD?

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...