Ga naar inhoud
  • 0

Google Drive verwijdert bestanden?


ECort12

Vraag

Beste Computer Totaal, Ik ben al jaren lid van jullie blad en lees dat met veel plezier. Daarbij nooit een hulpvraag gesteld. Maar de lezersvraag van deze maand (Onedrive geblokkeerd) triggerde een voorval waar ik jullie hulp voor wil vragen. Oktober/November 2020 Wij gebruiken Google One met 5 accounts. 1 familie account voor alles delen en 4 individuele accounts die we ook delen. Mijn vrouw ontdekt als eerste ontbrekende bestanden in google drive mappen. We denken gebruikersfout; niet goed opgeslagen. Maar een maand later blijken er in vele mappen bestanden spontaan te zijn verdwenen! Echt veel bestanden. De mappenstructuur is intakt maar de bestanden blijken weg. Het betreft allen 'gedeelde mappen' waar bij 4 accounts rechten hebben om te muteren. Maar niemand heeft de verwijderingen uitgevoerd. Het blijken ook 'slapende' mappen voornamelijk (oude verjaardagen, oude projectmappen, oude huis mappen). Over 2 accounts blijken er in gedeelde mappen bestanden spontaan verwijderd. We hebben eindeloos gezocht, in prullenbak, in 'orphaned files' (beruchte: type: is:unorganized owner:me) maar ze blijken stiekem verdwenen. Enkele bestanden vonden we gelukkig via Orphaned files nog terug. Onze uitvoerige backupstrategie (NAS, Off-site) bleek hiertegen niet bestand. Doordat we jaarlijks verse backups maken en niemand iets had gedaan in die mappen en je de verwijderingen niet ziet, waren de oude mappen leeggeraakt en dus leeg gebackupt. Omdat de structuur blijft staan viel het ook niet op. Inmiddels zijn we overgegaan naar OneDrive en maken we incrementele backups, wat erg rommelig is bij hernoemde mappen. Ook hebben we 2 extra disks gekocht met daarop een 'Historische Backup' (die we niet overschrijven maar voor eeuwig bewaren als een soort 'screen shot'). We hebben de volgende vragen: - Herkent u dit issue met GDrive ? - Kan het te maken hebben met de vorig jaar ingezette 'Beperkte opslagruimte voor foto's'. Wij vermoeden dat Google heeft lopen 'optimaliseren'. - Zijn er meer gevallen bekend ? - Is er nog een alternatieve manier om deze verloren gegane bestanden terug te vinden ? U zou misschien met uw lezerskring een enquete/onderzoek kunnen doen. Wie hebben dit ook meegemaakt ? En 'hoe betrouwbaar' zijn de Cloud diensten. En misschien ook - hoe zou je dit kunnen voorkomen ? Met vriendelijke groet, Eric Corten
Link naar reactie

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Om wat voor bestanden ging het? Ik kan mij zo voorstellen dat een virusscanner vond dat er een dreiging was en de nodige files heeft verwijderd. Die kan je vaak ook niet meer terug krijgen (hoe irritant dat ook is in sommige gevallen). Even voor de goede orde, lang niet alle files die als een bedreiging worden gezien zijn ook daadwerkelijk een bedreiging. Sommige scanners zijn vreselijk zenuwachtig op dat punt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...